Benzine in de olie kan een versleten pomp betekenen, maar het kan ook zomaar zijn dat de motor veel te rijk is afgesteld.
Er zit een koude-start verrijking op die kan geblokkeerd zijn in de verrijkingsstand, ook is er een er een choke functie (de TA) en als dat mechanisme versleten is dan is het mengsel ook veel te rijk. De gemiddelde levensduur van de TA is 8 tot 10 jaar. Dit is vrij eenvoudig te controleren er staan handleidingen op het AlfaBB dit uitleggen waar je allemaal naar moet kijken.
https://www.alfabb.com/bb/forums/carbur ... ir-intake/
De eerste 3 topics zijn wel verhelderend. Er staan een paar downloads die wel handig zijn.
Een pomprevisie bij Wesingram is niet goedkoop, ga er maar vanuit dat je van €2000,- niet veel wisselgeld overhoud en als je de pomp nu verzend mag je blij zijn als je hem voor de kerst gereviseerd terug hebt.
Daarentegen is een nette ombouw ook niet goedkoop en best wel veel werk. Uit m'n hoofd heb je het volgende nodig:
Europees inlaatspruitstuk
carburateurs (vind maar eens een correct set)
luchtfilter
warme lucht aanzuig plaat
benzinepomp, elektrisch is het makkelijkst, de aansluitingen zitten er al
benzinefilter met drukregelaar
gaspedaal met bedieningsstangen
de aansluiting voor de carterontluchting op het kleppendeksel
Als je dan toch bezig bent:
Europese nokkenassen, uitlaatspruitstuk, ontsteking, krukaspoelie
En vast nog veel meer.
Daarnaast komt het sloop/demonteer werk alle emissie delen, retourleiding, luchtpomp en de overbodige elektrische aansluitingen enz.
Persoonlijk zou ik eerst de energie in het Spica systeem steken, desnoods zet je er tijdelijk een andere pomp op Bij de onderdelendag lag er nog 1.
Spica onderdelen zijn erg duur, maar niets waard want men snapt het systeem niet waardoor er geen vraag naar is...
Ik zou je best wel willen helpen. maar Limburg is net iets te ver.
Don.