Even een update:
- Het center van het oude vliegwiel kan helemaal excentrisch naar een kant gaan zitten en heeft ook aangelopen op de koppelingsplaat. ==> nieuw besteld.
- De koppelingsplaat vertoont weinig groeven meer, dus zal ook wel aardig gesleten zijn. ==> nieuw besteld.
- Krukasafdichting distributiezijde lijkt te lekken. ==> Nieuw besteld
- Radiateur lekt. ==> nieuw besteld
- subframe is erg verweerd. ==> ligt er nu toch naast, dus even een beetje opknappen.
- koplampen gaven weinig licht: van de reflector/spiegel blijkt de reflectie te zijn verbrand. ==> weet iemand nog een (set) schade koplampen waar ik een paar reflectors van kan overzetten? opknappen zal niet lang houden verwacht ik, en ze liggen er nu naast. officieel zijn deze niet demontabel, maar met vat kunst en vliegwerk krijg ik de reflector/spiegel er wel uit.
- Intussen ligt de versnellingsbak bij een revisiebedrijf: differentieel tandwielen zijn beschadigd en dat materiaal is door de lagers gegaan. doorrijden zou zeker veel meer schade opleveren.
Heeft iemand ervaring met kwaliteit / vervangende / alternatieven voor dit differentieel? Bij 124.000km een differentieel versleten vind ik niet normaal?
Ik zit ook te denken om de 6e versnelling ook gelijk iets aan te laten passen.
eerste optie die het revisiebedrijf geeft is een overbrenging van een 1.9jtdm. Maar dit verschil lijkt mij nogal groot:
2.2jts:_____0,861 (31/36)__Eindoverbrenging: 4,176 (71/17)___totaal: 3,596
1.9jtdm:___0,614 (27/44)__Eindoverbrenging: 3,650 (73/20)___totaal: 2,240
Mij aangepaste bak zou dan uitkomen op:
____________0,614 (27/44)__Eindoverbrenging: 4,176 (71/17)___totaal: 2,563
De VXR uitvoering van Opel (Vauxhall) (Astra?) schijnt met 0,743 overbrenging uitgevoerd te worden, maar of dat ook past weet ik niet:
____________0,743 (??/??)__Eindoverbrenging: 4,176 (71/17)___totaal: 3,105
Ik kan nu niets testen, maar mijn 159 is origineel geloof ik een business uitvoering waar nu de 19"TI velgen onder zitten.
Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de 6e versnelling of weet iemand hoeveel toeren mijn motor bij 130km/h maakte?
Help! Alle info is welkom