Vorige week de injectoren van mijn 75 TS door een Bosch alternatief vervangen. Twee van de originele injectoren (Bosch 0 280 150 702) gaven problemen onder de 1500 toeren (vervuild). Ultrasoon reinigen was een optie, echter relatief duur en zoals boven als door DJ aangegeven: om een gelijk setje te krijgen moet je waarschijnlijk meerdere oude injectoren aanleveren.
Bij Bosch gekeken naar gelijkwaardige vervangers: Een lijstje met veel Bosch injectoren o.a.
hier
Injectoren uit bovenstaande lijst die in de buurt komen:
De Ohmse weerstand van de standaard injector is 15,95 Ohm.
Ik wil qua karakteristiek zo dicht mogelijk in de buurt van het origineel blijven (iets rijker mag, iets armer niet) en heb daarnaast geen zin om uit te zoeken of de eindtrappen in de ECU structureel de ca. 25% meer stroom kunnen verdragen van bijvoorbeeld een 12 Ohm type. Ik heb wel gezocht naar nieuwere techniek; ofwel i.p.v. de huidige EV1 (één inspuitopening) een EV6 (vier inspuitopeningen: betere verneveling) of nog hoger; EV12 o.i.d.
Ben uitgekomen op de EV6 Bosch 0 280 155 746. Ohmse weerstand gelijk evenals de andere relevante karakteristieken. Alléén ca. 5% meer opbrengst'. Dit lijkt me gezien de huidige minder calorische toevoegingen bij o.a. de E10 brandstoffen, niet bepaald een issue
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
. Tank overigens altijd premium benzine zonder alcohol toevoeging, echter vraag is hoelang dat nog kan..?
Deze EV6 Bosch 0 280 155 746 wordt ook o.a. als alternatief aangeraden bij de verschillende automaterialen webshops en is inderdaad geheel 'plug and play'. Alternatieven bij deze webshops wil nog wel eens tricky zijn, dus daarom maar even goed uitgezocht. Hier klopt het dus. Daarnaast zijn ze momenteel ook redelijk geprijsd; na even zoeken zijn ze al verkrijgbaar voor minder dan € 160,- per vier stuks!
Gemonteerd: zijn dus oranje i.p.v. geel/zwart:
Eerste indruk is een (nog) rustigere stationaire loop. Nog niet gereden, dus over verbruik en koppel (ik verwacht daar overigens niet veel van) kan ik nog niets zeggen.
Leerzaam stukje van 155Dude op AlfaBB vind je trouwens hier
alfabb.com
Overigens: er blijkt veel namaak op de markt te circuleren; Bosch voorziet deze injectoren daarom van een unieke QR code, die je kan controleren met de
one-identity-plus app.