Hallo allen,
Helaas vrees ik dat ik me behoorlijk wat op de hals heb gehaald.. Mijn 'nieuwe' alfa 147 met slechts 78.000 op de teller heeft vermoedelijk een lekke koppakking.
Nou moet ik een afweging gaan maken of ik het het waard vind om te laten repareren, want het schijnt een monsterklus te zijn en erg duur.
Om die keuze goed te kunnen maken wil ik graag jullie mening over de diagnose 'lek'.
De auto start te afgelopen weken wel goed, maar loopt de eerste 5 minuten rond de 1200 toeren stationair. Daarna zakt alles, zakt licht getik weg en rijdt verder prima. Er is een nieuwe katalysator onder gekomen (want P0420), momenteel brand motormanagment voor de lambdasonde en heb ik een aantal keren een plasje KVS gevonden met een zichtbaar lek. Hij lekt alleen wanneer de motor koud is maar ook niet altijd.
Nou, ik dus met deze symptomen naar de garage, dop expansievat los (na ruim 2 uur stilstaan en afkoelen) en er zit nog giga druk op het vat. Garagehouder kijkt me aan en zegt: Nou, dit weet ik niet. Dit is volgens mij niet normaal dat er nog zo veel druk op staat.. Symptoom 1 koppakking; aldus de man.
Druk op het KVS systeem gezet en nergens is lekkage te zien.
Middels rookgastest daarna vastgesteld dat er gassen in de KVS zitten.
Diagnose: Lekke koppakking.
Nou bel ik garage Homan en zij vertellen mij dat het vrijwel nooit voorkomt met deze auto's dat de koppakking stuk gaat, tenzij de motor droog gereden wordt en heel erg heet geworden is.
Wat kunnen jullie hier van maken? Met zo'n lage km-stand een lekke koppakking; gaan daar meer problemen achter wegkomen? Heb ik gewoon pech?