vr nov 12, 2021 10:05
Er zijn 2 redenen om bougies te vervangen.
1 Bougies hebben een bepaalde elektrode afstand.
Vooral oude type bougies hebben last van het vergroten va deze afstand in de tijd.
Deze moet je na 10 tot 15 000 m vervangen om een optimale werking te garanderen.
2 Bougie elektroden vervuilen als gevolg van afzetting van verbrandingsresten.
Dit is met name olie maar ook benzine resten.
Moderne bougies kunnen hier beter mee omgaan dan klassieke bougies.
Voor wat betreft de keuze van de bougie zou ik kijken naar de vervuiling van de bougie die er nu uit komt.
Is deze nog schoon dan zou ik weer voor de zelfde bougie gaan.
Is het een 100k bougie met nog al wat vervuiling dan zou ik voor de bougie met een kortere levensduur gaan.
Het is altijd raadzaam om bougies tussentijds te controleren op vervuiling.
De functie van de bougie wordt vaak onderschat.
Dit onderdeel bepaald voor een belangrijk deel de goede werking van de motor.
Persoonlijk vervang ik de bougie altijd na dat 50% van, de door de fabrikant opgegeven, kilometers zijn bereikt.
Ik doe dit omdat de brand energie dan vaak al met 40% is afgenomen.
Ik meet dit met mijn ontstekings-diagnose-computer.
Do the Classic Car Euro challenge (CCEC) to test your engine.