Het gaat er niet om waar je een bobine haalt
Het gaat er om dat je een bobine hebt die minimaal aan de door de fabrikant gestelde eisen voldoet.
Als de bobine hogere specificaties heeft is dat natuurlijk beter.
Het gaat hierbij niet om de max. hoogspanning . lage inwendige weerstand, etc, maar om de energie die gebruikt kan worden voor de vonk en de wijze waarop deze vrij komt.
Zo heeft er in een spider van 1966 een Bosch 0 221 102 021 bobine met voorschakelweerstand gezeten.
In die tijd werd er ook gewerkt met :
Bosch 0 221 102 016
Bosch 0 221 102 017
Bosch 0 221 119 008
(dit zijn geen vervangers voor een Bosch 0 221 102 021)
Als je van een ander merk een vervanger gebruikt krijg je een andere vonk.
Bosch bobines geven vaak vele betere vonken dan bobines van de andere leveranciers.
Maar soms is BOSCH slechter.
Als je met ontstekingsdelen gaat experimenteren moet je kunnen meten wat de schakeling exact doet.
Als je je ontsteking wilt upgraden ga dan naar een bedrijf die je kan laten zien dat je ontsteking met hun onderdelen beter werkt.
Als ik een ontsteking nakijk en eventueel up-grade merken klanten direct dat er een substancieele verbeter is opgetreden.
Dit merk je in vermogen, brandstofverbruik, driveability, etc.
Bij deze ALFA's kan de versnellingspook dan ook stil staan en veelal kun je letterlijk een EURO munt op het blok plaatsen zonder dat deze omvalt.
https://youtu.be/g4YfvN-Dc1I
Dit is een voorbeeld van een perfect lopende Austin Healey Sprite Sebring 69bhp race motor.
Deze motoren kunnen niet onder de 1200rpm stationair lopen en schudden altijd.
Deze opgevoerde motor loopt na dat er een Skyfire ignition is ingebouwd perfect stationair bij 725 rpm.
Do the Classic Car Euro challenge (CCEC) to test your engine.