JoopStok
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za jun 13, 2015 23:22

Waste Gate aansturing Alfa 75 Turbo continue open

do mar 24, 2022 12:53

Beste Forum leden,

Sinds een jaar of drie heb via via een heel mooie Alfa Turbo 75 uit 1990 kunnen kopen. De turbo bleek ondank de lage kilometerstand van 45000 aan revisie toe, maar nadien liep / loopt het Nord blokje als een zonnetje... Althans als er turbodruk wordt opgebouwd.
De crux zit blijkbaar in de ECU die het regelventiel aanstuurt en daaropvolgend de wastegate. Deze blijft continue openstaan, aldus geen Turbodruk.
De auto staat al weer enige tijd bij Goos van Pelt maar ook daar begint men inmiddels grijze haren te krijgen mede omdat de ECU van dit 75 America type, Bosch 0 227 400 181 nergens meer te krijgen is. De eerste series oudere Turbo's 75 gebruiken een ander type ECU welke niet uitwisselbaar is met de latere America uitvoeringen.
Het zou mogelijk moeten zijn om de wastegate mechanisch aan te sturen op een werkdruk van 0,8 bar en max 1,2 de overdruk af te regelen alleen hoe is onbekend.
Zijn er forum leden die wellicht een oplossing weten... ?
Met vriendelijke groet.

Joop Stok

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Waste Gate aansturing Alfa 75 Turbo continue open

do mar 24, 2022 13:49

Ik heb een aantal computers liggen, kan kijken welke ik heb.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing


Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Waste Gate aansturing Alfa 75 Turbo continue open

do mar 24, 2022 18:25

Wat staat er continu open? De waste gate? Dan is er iets daar mee aan de hand. Deze moet standaard dicht staan.

Wanneer de boostcontrolklep niet aangestuurd wordt (stekker voor de zekerheid er af) moet de verbinding direct van spruitstuk naar wastegate actuator open staan zonder lekkage naar het derde pootje. Zonder de stekker er op loopt de auto gewoon op 0,5bar boost.

Je kan eerst eens kijken met luchtdruk op de actuator bij welke druk de wastegate begint te openen wanneer hij volledig open staat. Dan weet je of dat deel goed werkt.
Bij waste gates die vanuit de ECU aangestuurd worden is deze druk altijd veel lager dan de maximaal (geprogrammeerde) turbodruk. 0,5bar is dan een vrij gangbare waarde.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

JoopStok
Newbie
Newbie
Berichten: 13
Lid geworden op: za jun 13, 2015 23:22

Re: Waste Gate aansturing Alfa 75 Turbo continue open

vr mar 25, 2022 10:33

Thanxx allen !! de zoektocht gaat nog even verder. Mocht een van jullie toevallig de juiste ECU hebben liggen hoor het graag.
Hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6938
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Waste Gate aansturing Alfa 75 Turbo continue open

vr mar 25, 2022 18:06

Het kan in mijn ogen niet aan de ECU liggen als er helemaal geen turbodruk wordt opgebouwd. De wastegate gaat enkel open door luchtdruk op de actuator te zetten. De ECU kan zelf geen druk maken dus moet er turbodruk zijn om de wastegate te openen...

De wastegate controleren op mechanische werking zoals hierboven ook gezegd lijkt mij een beter startpunt. Turbo en/of voorpijp verwijderen om te controleren of de klep van de wastegate wel aanwezig is en goed afsluit en beweegt is ook zeker aan te raden.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”