wo jul 06, 2022 22:40
Ik heb toevallig gisteren de berlina laten uitlijnen. Ik had me vooraf verdiept in de materie en dat bleek nodig. 2 keer instructie moeten geven over de volgorde etc.
Wat ideeen:
1)
Vaak gaat fout: Links is aan de linkerzijde gesteld en rechts aan rechterzijde. Lijkt logisch maar niet correct. De gemiddelde uitlijnboer weet dit niet. Juist is: eerst links stellen aan de linkers zijde. dan de stuurarm rechts een halve cm korter maken dan de linker, en het rechterwiel stellen vanuit het midden, Dit heeft de maken met de asymetrie van wege de armpjes op stuurhuis en hulpstuurhuis.
Als dit fout is aangepakt, zal het rechtuit wel kloppen, maar als je gaat sturen stuurt het ene wiel meer dan het andere.
2)
castor links/rechts niet goed gesteld. Ik moest in mijn geval aanwijzen waar dit te stellen. Als er een groot verschil links/rechts is krijg je ook gekke verschijnselen. Ik had links veel te weinig castor, wat rare effecten oplevert, wat vooral versterkt wordt bij hard remmen. Heb jij dat ook?
3)
veel uitlijnboeren hebben de verkeerde schaal in het systeem staan (was gisteren ook in mijn geval). werkplaatshandboek telt in graden en minuten (1 graad is 60 minuten), terwijl het systeem in eenheden ( 1 graad bestaat uit 100 eenheden) telt. Vaak zijn de minuten als graden in het systeem gezet, waardoor er te weinig toespoor wordt ingesteld.
Sporing voor de berlina hoort 0 graden en 14 minuten per kant. In eenheden is dat 0,25 graden (dus niet 0,14...)
Verder nog om over na te denken: camber wil je op een verlaagde auto inderdaad af kunnen stellen, anders dan wat het werkplaatshandboek aangeeft. Hier zat een mechanisch verhaal/reden achter maar dat kan ik niet reproduceren.
Exacte instellingen kan je op afstuderen en er zullen meningen/smaken over zijn.
Dus geef ik aan wat ik heb aangehouden: castor: 1 graad 30min (of 1,5 graden in eenheden), sporing wel conform handboek, zoals hierboven aangegeven. Camber (bestel even verstelbare armen) op -1 (echt anders dan origineel dus)
Zijstapje:
- heb je bij de alfaholcs veren ook de stabi? heb je de botjes verschillend vastgezet? (hebben een hoek)
- stuurkogels, fuseekogels en draagarmbussen op orde? (mogelijk versterkt een dikkere stabi en stuggere veren eventuele speling.
- als een veer niet goed zit of je schotels hebt gewisseld, dan zou je dat ook aan de stand van de auto (scheef/hellend) al moeten kunnen zien.
- of een rem blijft hangen kan je na een stuk rijden voelen aan de temp van de velgen. Maar als dit het zou zijn, dan zou je dat flink ruiken na een lange rit.
- klopt de rijhoek? (staat de achteras recht onder de auto? (check uitlijnrapport) Bij loshalen van de draagarmen achter misschien weer vastgedraaid met de as in de vangbanden? (lossen, as opkrikken en dan vast)
Joris
Nu: searching....
Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super
+ 1974, Giulietta TI
+ 1962, Berlina 1750
+ 1969, Giulia 1.6
+ Lusso 1977 en 146 1.6
+ i.e. 1996