Tijd terug de koppen van mijn 33 1.7 boxer eraf gehad voor met name het vervangen van de koppakkingen, maar ook alle andere afdichtingen zoals keerringen en andere aanwezig pakkingen.
Daarbij zag ik dat twee klepbekers slijtage vertoonde (ingesleten rondje) en dus ook de reden was voor het hoogfrequente tikken. Bij de ene kop betreft het een inlaat klep en bij de ander een uitlaat klep. Daarbij zijn de nokken van de nokkenas ook iets versleten zo lijkt het (minimaal).
Ik heb de motor gewoon weer in elkaar gezet en alles op dezelfde plek met nieuwe koppakkingen weer terug gemonteerd. Uiteraard is het hoogfrequente tikken nog aanwezig en rij er nu al weer ruim twee jaar mee, en nog altijd flink vermogen (maar mogelijk wel meer slijtage inmiddels).
Nu kun je klepbekers nog altijd kopen, maar deze zijn er maar in één uitvoering. Omdat het tikken me toch wel een naar gevoel geven, wil ik de klepbekers toch maar eens gaan vervangen door nieuwe, en daarbij mogelijk ook de nokkenassen, echter zou ik het vervangen van de nokkenassen kunnen laten zitten als je de klepbekers iets dichter bij de nokken zou kunnen brengen (de zogenaamde stel plaatjes), maar dit lijkt geen normale mogelijkheid bij de klepbekers. Of is dit wel degelijk een mogelijkheid?
Daarbij zijn de nokkenassen ook nog altijd nieuwe te krijgen, maar zijn er twee varianten, mijn motor is van 1991 en de nokkenassen welke te krijgen zijn zijn van het type - bouwjaar vanaf 03-1992 en - bouwjaar tot 03-1992, conclusie ik moet ze van bouwjaar tot 03-1992 hebben, maar wie weet mij het verschil te noemen tussen deze exemplaren?