Hallo,
Ik wil graag de radiatorfan van mijn racer kunnen overrulen met een schakelaar. Ik heb de vorige keer uit nood rechtstreeks een schakelaar tussen de accu en de fan gezet (en de temperatuursensor compleet uitgesloten). Waarbij de plus van de accu, naar de switch, naar de fan ging. Dit heeft er echter voor gezorgd dat de schakelaar tot 2 keer toe gesmolten is.
Ik ben niet erg ervaring met elektrische schema's, weerstanden, relais etc, dus met het risico om mezelf heel dom te laten lijken wil ik graag beschrijven wat ik denk dat er fout gaat en wat ik denk dat de oplossing is, in de hoop met jullie hulp iets te leren. Ik wil dit nu graag definitief op een correcte manier oplossen (met het behoud van de sensor).
Aangezien ik nu rechtstreeks van de plus van de accu, naar de schakelaar en van de schakelaar naar de fan ga, neem ik aan dat het vermogen dat door de fan wordt gevraagd ook door de schakelaar gaat en de schakelaar dit niet aan kan waardoor hij te heet wordt en doorbrand. Daarom (en om de schakelaar en temperatuurswitch te combineren) denk ik dat ik een relais nodig heb die tussen de accu en de fan zit en puur een signaal krijgt van de schakelaar en/of de temperatuurswitch in de radiator.
Ik denk dat de volgende schakeling gemaakt moet worden:
- Accu naar relais voor voeding fan
- Voeding van relais naar fan
- Accu (+) naar schakelaar
- Plus van schakelaar naar fan (voor signaal)
- Accu (+) naar sensor
- Sensor naar relais (voor signaal)
- Uiteraard de min vanaf verschillende plekken
- Een relais met En/of functie
Dan heb ik enkele vragen:
1 - Zijn jullie het eens met mijn diagnose voor het doorbranden van de switch?
2 - Zijn jullie het eens met mijn voorgestelde schakeling?
3 - Kan iemand mij vertellen welke relais hiervoor geschikt zou zijn en waar ik deze kan kopen/bestellen?
4 - Heeft een relais een functionaliteit waardoor hij het vermogen dat door de switch gaat voor de signalen beperkt blijft? Of moet ik mijn 12V voeding op de schakelaar in dit geval niet rechtstreeks van de accu halen?