Ik vermoed dat de accu al heeel slecht was, of ergens door helemaal leeg getrokken is en daardoor beschadigd.
(Bijvoorbeeld door een lader die niet in het stopcontact zat.)
Als één accu-cel stuk is gegaan en daarbij kortgesloten raakt (doordat de platen kromtrekken en elkaar daarbij raken), is het opeens een accu met 5 ipv 6 cellen. Dan is de maximale continu-laadapanning 13,8/6*5=11,5 volt. En daar gaat een lader wel overheen. (Absolute max laadspanning is dan 12,0volt)
Ik heb dit zelf ooit bij een slechte accu gezien: toen "viel" de accu spanning tijdens het laden opeen 2volt naar beneden...!
Ik zou persoonlijk liever de massakabel van de accu los halen ipv continu (druppel)laden. Meestal is dan 1x per 6 maanden bijladen, wel voldoende.
Dan ben je echter dus wel je instellingen van auto en radio e.d. kwijt...
PS: boven de 13,8 volt ontstaat al enige gas ontwikkeling en verdwijnt er dus water uit de accu. Over lagere termijn dus de maximum laadspanning.
Mijn 159 begint kort na het starten met 14,4 volt, na enkele minuten zakt doe spanning geleidelijk tot die een half uur later rond de 13,8 volt is.
Die accu heeft het volgens mij ruim 16 jaar gedaan