LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: schijven+klauwen GTA pas te maken op 75?

zo feb 27, 2005 18:04

Pagid blauw beviel me op mijn 75 ook heel erg goed.
Ze bestaan gewoon voor de gta, maar zijn vrij prijzig.
Ik ben nu opzoek naar een goedkope leverancier, maar mijn voorkeur voor blokken in de gta klauwen gaat inderdaad uit naar pagid rs4 2 blauw.
Over remmen hoor je altijd zeer wisselende verhalen(is persoonlijk), maar over de pagids hoor ik alleen maar goede verhalen. Ferode ds 2500 wil ik overwegen als de prijs gunstiger ligt.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

LC
Member
Member

Re: RE: schijven+klauwen GTA pas te maken op 75?

zo feb 27, 2005 19:20

Dat nep brembo verhaal is natuurlijk gelul , met die klauwen is helemaal niks mis mee.
Ik heb dat "gelul" nu van meerdere kanten gehoord. [-X Hetzelfde "instap-Brmebo-setje" zit oa. op de Peugeot 406 V6 coupé en op een Cupra-versie van een Seat. Blijken allemaal dezelfde problemen te hebben met vibraties door "kromme" schijven.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

zo feb 27, 2005 21:05

Kleine toevoeging: Kromme schijven krijg je ook door stilstaan met hete schijven...dus je auto wegzetten na een zware belasting met hete schijven, en dan niet meer bewegen. De remklauw houd de warmte vast.
Als je dus weet dat je je remmen op hun donder hebt gegeven (bijvoorbeeld na 45minuten toscaanse bergwegen tijdens de siesta), rol je auto dan ff iets naar voren of achteren na 5 minuten, en mogelijk daarna nog een keer.
Alfa romeo: The art of the machine!

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 27, 2005 21:10

Dat nep brembo verhaal is natuurlijk gelul , met die klauwen is helemaal niks mis mee.
Ik heb dat "gelul" nu van meerdere kanten gehoord. [-X Hetzelfde "instap-Brmebo-setje" zit oa. op de Peugeot 406 V6 coupé en op een Cupra-versie van een Seat. Blijken allemaal dezelfde problemen te hebben met vibraties door "kromme" schijven.
Dat lijken me toch ook niet de minst snelle versies. Zou de schuld niet bij de schijven liggen en of bij de bestuurder :?:
Het lijkt me niet zo dat Brembo dergelijke klauwen van mindere kwaliteit ( volgens Jou )
op snelle uitvoeringen zet.
En op demodagen wordt er ook meestal niet zachtzinnig met t spul omgegaan...
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

LC
Member
Member

ma feb 28, 2005 12:11

Dat lijken me toch ook niet de minst snelle versies. Zou de schuld niet bij de schijven liggen en of bij de bestuurder :?:
Het lijkt me niet zo dat Brembo dergelijke klauwen van mindere kwaliteit ( volgens Jou )
op snelle uitvoeringen zet.
En op demodagen wordt er ook meestal niet zachtzinnig met t spul omgegaan...
Daar heb je gelijk in, maar mijn boodschap was dat wanneer je remmen zoekt om eens met enige regelmaat lekker te keer te gaan dit waarschijnlijk niet de beste keus is. Heb trouwens verschillende soorten schijven geprobeerd tot en met dure geperforeerde exemplaren.

En..@marc7eleven: Natuurlijk ga ik altijd heel omzichtig met m'n remmen om: Laat ze altijd goed afkoelen, blijf niet met m'n voet op de rem stil staan en zorg dat ik voor een stoplicht altijd wat ruimte heb om langzaam wat vooruit te 'kruipen' als de zaak heet is. En dan nog hetzelfde probleem.
Laatst gewijzigd door LC op ma feb 28, 2005 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 28, 2005 12:33

Alleen auto's als Porsche 911 etc hebben ontzettend duur spul gemonteerd dat genadeloos
urenlang achter elkaar op zun donder kan worden gegeven. Bij de concurrenten van Alfa Romeo zoals o.a. normale BMW 325 zal je ook problemen met de remmen ondervinden.
Niet gemaakt voor zwaar circuitwerk maar voor 10 x noodstop achter elkaar.
Nadeel van onbelans/trilling is wel weer typisch voor FWD Alfa omdat voorpoot erg gevoelig is voor onbalans. Met kromme schijven en stuiterend stuurwiel tot gevolg heb ik nog een keer laatste twee uurtjes van cursus gereden maar wel met een 105. Met de 164 hoef je zo'n actie niet te proberen en stuurt zichzelf heftig alle kanten op onder remmen bij behoorlijk onbalans. Valt mij wel op dat nieuw spul snel gaat roken maar desondanks behoorlijk blijft remmen.

LC
Member
Member

ma feb 28, 2005 14:39

Heb vorig jaar race-cursus gedaan met 75 V6 met standaard remmen, alleen Hawk-blokken voor op oude schijven. Bleven verrassend goed gedurende drie dagen beesten!! :twisted:

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 28, 2005 15:12

@LC: was slechts een tip, voor degenen die dat niet wisten. Goed dat jij het wel weet.

Dat voorbeeld van die 75 vind ik nu prachtig; door de keuze van de Hawk blokken heb je waarschijnlijk dergelijke goede ervaringen tijdens die cursus gehad. Waarschijnlijk zaten er ook goede brembo schijven onder (ook daar heb je inderdaad verschillende kwaliteiten in).
Het is namelijk heel kritisch hoe heet een remblok wordt (en dus ook de schijf); Dus wat is het effectieve werkingsgebied van het blokje qua temperatuur; dat bepaalt ook hoe zwaar de schijf wordt belast. En dat kan qua merk en type remblok erg veel schelen. Volgens mij worden de Hawk blokken niet extreem heet, dat verklaart nogal wat. Ga eens met DS3000 ferrodo remmen (is ook zo op, dus niet doen) dan krijg je vast een ander verhaal.

LC
Member
Member

ma feb 28, 2005 16:52

Ik wil natuurlijk niet de wijsneus uithangen, maar... :shock: ...: Is het niet zo dat om een bepaalde vertraging te behalen de bewegingsenergie van de auto in warmte moet worden omgezet. Dus welke blokken je ook gebruikt, op het vlak blok-schijf wordt voor een bepaalde vertraging dezelfde warmte gegenereerd. Ik kan me voorstellen dat het ontwerp van de schijven en van de remklauwen bepaalt hoe snel die warmte wordt afgevoerd, maar die blokken worden (ongeacht het soort) toch altijd even heet bij gebruik van dezelfde klauwen en schijven en bij dezelfde vertraging? Het verschil tussen de verschillende types blokken is toch vooral hun wrijvingscoëfficient bij verschillende temperaturen? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd? :?:

bralfa
Guru
Guru

ma feb 28, 2005 18:36

Verschillend type remblok zal een verschillende capaciteit aan warmte kunnen afvoeren.
Als je een remblok hebt wat warmte goed kan afvoeren blijft deze warmte minder in je schijf hangen.
Shut up and ride!

matra sports
Guru
Guru

ma feb 28, 2005 20:48

als je problemen hebt met de remmerij van je ( of overgebouwd op een andere wagen )gta etc. kun je wellicht remservice Utrecht eens benaderen. kees heeft namens van lingen dit probleem voor enkele gta rijders al eens opgelost.oorzaak waren vooral de schijven dacht ik. groeten jos

LENZ
Guru
Guru

ma feb 28, 2005 21:28

Het probleem zit hem grotendeels in de blokken.
Oud type gta gebruikt galfer blokken.
De challenge gta's hebben de standaard originele schijven met DS 3000 blokken.
Huidige remproblemen met 166(V6 en 2.4 20V, allen met vergelijkebare brembo set) met trillende remmen moet volgens fabriek worden opgelost door andere blokken (Ferodo) te gebruiken.
Ken diverse gta rijders met sportievere blokken en BREMBO (geen sport) scijven zonder trillingen.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

LC
Member
Member

di mar 01, 2005 12:22

Misschien toch eerst nog het proberen waard die Ferodo DS 3000. Zijn die voor straatgebruik geschikt en hoe zit het met de slijtage? Geeft het remstof corrosie van lichtmetalen velgen? Heb nl begrepen dat dit bij sommige sportblokken nog wel een probleem kan zijn...

Ik blijf er trouwens bij dat er iets niet deugt aan die Brembo-klauwen van de GTA's en GTV 24v. Bij stilstand, zowel warm als koud, kraken en kreunen ze enorm bij op de rem trappen. :x Demontage, schoonmaken etc. heeft geen effect. Ik heb van meerderen gehoord dat dit voorkomt. Kan misschien geen kwaad maar klinkt niet vertrouwenwekkend! :evil:

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

di mar 01, 2005 12:56

Bel even met de remservice in utrecht; die zijn zeer behulpzaam en hebben in ieder geval zeer veel ervaring met remmen in het algemeen en mogelijk ook met jouw probleem.
030 2898300.

LC
Member
Member

wo mar 02, 2005 11:37

Bel even met de remservice in utrecht; die zijn zeer behulpzaam en hebben in ieder geval zeer veel ervaring met remmen in het algemeen en mogelijk ook met jouw probleem.
030 2898300.
Goeie tip! Heb een afspraak gemaakt. Zij leveren een Brembo vervangingsset (voor de helft van de prijs van Movit) voor de GTV. Advies voor straatgebruik was Ferodo DS 2500, de 3000 zijn alleen voor circuit-gebruik, werken koud niet goed en zouden in no time op zijn.

Terug naar “Algemene Technische vragen”