Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2158
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??

di mei 06, 2008 20:14

Ik heb een Bertone carroserie laten beitsen en daarna een verfbad gegeven in een epoxyprimer.

Het sructurele laswerk hebben we eerst gedaan zoals dorpels bodem radiateurbalk enz enz .

We hebben dat eerst gedaan omdat we bang waren niets over te houden.
Daarna de carroserie laten beitsen.
Je weet niet wat je ziet echt er zit niets meer op geen tectyl,plamuur en geen kit super gezicht zo'n echt kale carroserie .
hierna hebben we de carroserie voor de rest afgelast want er kwamen wel wat plekken te voorschijn.

Daarna is de carroserie weer gebeitst en in een verfbad geweest waar hij matzwart uit kwam het voordeel is natuurlijk dat de verf ook in de dorpels komt en verder natuurlijk in de holle ruimtes.
De autospuiter waar ik hem heen gebracht heb dacht dat het een nieuwe carroserie was want het ziet er uit als plaatwerk wat je nieuw koopt.
Een mooie basis om de auto strak te maken en te spuiten.

Het plan is om de auto na het opbouwen evengoed te tectyleren baat het niet dan schaad het ook niet.

Het achterblijven van het beitsgoedje is door een spoel bad geneutraliseerd dat mag geen problemen geven.

Als de carroserie kaal is zet je hem gewoon in de WD40 met een doek
dat gaat er vanzelf weer af voor het verfbad dan wordt de hele carroserie in een ontvetter bak gedompeld.

Ik ben zeer tevreden over het resultaat.
Het kost wel serieus geld maar alle grote restaurateurs maken gebruik van dit procede en zijn ook zeer te spreken over de werkzaamheden.

Ik zie ten opzichte van stralen veel voordelen.
a: er blijft geen straalmidel achter in hoeken en gaten als je met ijs straalt blijft er weervocht achter!!!
b:ook de holleruimtes worden behandeld.
c: geen vervorming van plaatwerk.
d:het procede komt overal ook op plaatsen waar je met je flex of staalborstel niet bijkomt.
e: als je laat stralen dien je zelf alle kit/tectyl zelf te verwijderen daar bespaar je heel wat uren ook verf van grote vlakken dien je voor het stralen te verwijderen zodat er tijdens het stralen niet te veel warmte komt in het plaatwerk.

Je merkt dat ik erg entousiast ben.

Voor degene die er een plaatje van willen zien :www.autobeitserij.nl

Eventueel ben ik bereid wat prive foto's aan geintresseerden te mailen.

gr Jan

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 502
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??

di mei 06, 2008 23:21

Ik heb de bodem met de flex en roterende borstel schoon gemaakt, smerig en veel werk, maar wel resultaat. Daarna ALLEEN de onderkant laten stralen, kost geen drol, en de laatste roest is dan weg. Maar je moet zeker de zichtdelen niet laten stralen, voordat je het weet krijg je een golflpaat terug!!! Zo hebben ze bij mij een kofferdeksel om zeep geholpen.

De buitenkant=zichtkant heb ik met een verfbrander van lak ontdaan en de rotte plekken er ruim uit geslepen en nieuw of zelfgemaakt plaatmeteriaal er in gelast.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??

wo mei 07, 2008 21:14

ik volg op di moment bij Syntra in Belgie een cursus strakmaken en spuitklaar maken. Het recept dat daar gegeven wordt is het volgende:

-vlakke plaatdelen NIET stralen ivm vervorming (wordt echt afgeraden)
-hoeken en rondingen randjes ed. wel stralen
-vlakke plaatdelen of met beitsmiddel, of met een warme fohn ( niet te warm maken ivm vervorming!)
-delen die lichte roest bevatten en niet kunnen worden gestraald (vlakke delen) spotstralen

ps. In Belgie kun je nog een straalcabine huren en je wagen zelf stralen met zand notabene. In nederland mag dat niet meer ivm milieu en gezondheidsproblematiek!

Tenminste da's de cursus...

Ik ben zelf met een Bertone bezig en heb het op de volgende manier gedaan:
-gehele car. m.b.v. fohn ontdaan van de lak. Eenvoudig een snel. Het is echt lak voor een stukje warm maken...plamuurmes eronder en je trekt de hele laklagen in een keer eraf. Uiteraard geplamuurde delen moet je f afschuren met een staalborstel. Je bent wel ff bezig met alle hoekjes ed maar dan heb je ook wat ;)

Succes!!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

Re: RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??

wo mei 07, 2008 23:07

a: er blijft geen straalmidel achter in hoeken en gaten als je met ijs straalt blijft er weervocht achter!!!
Goed stuk Jan, maar wilde even opmerken dat als er met ijs wordt gestraald, dit geen bevroren water is, maar bevroren stikstof. Dit laat geen vocht achter, maar verdampt meteen.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Carrosserie beitsen of zandstralen??

vr mei 09, 2008 23:25

Je kunt de wagen een zogenaamde "soda-blast" laten geven. Dat is en milieuvriendelijke manier van stralen die perfect geschikt is voor dit soort dingen. Je kan er gewoon plaatdelen me behandelen en hoeft zelfs ramen en chroomdelen niet af te plakken of te verwijderen. En het grootste voordeel is dat er een beschermende film achterblijft die roest tot 3 weken lang weg houd. (het is wonderbaarlijk hoe snel roest op een gestraald gedeelte weer verschijnt) Trouwens is "spot-coating" wel degelijk mogelijk als er door steenslag een deel van je gepoedercoate delen af raakt. Het curen van de poedercoat (verwarmen) gebeurd dan gewoon met een warmtelamp.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Terug naar “Algemene Technische vragen”