Jij doelt waarschijnlijk op een CAI (Cold air intake..) Dat levert idd iets op, maar een aanzienlijke vermogenswinst lijkt me sterk. De wagen zal idd iets beter aan het gas hangen, maar de winst? pktje of 2/3?Zomaar even een antwoord/info richting Michel:
Een open filter levert zeker wel vermogenswinst op. Wat inderdaad in bovenstaande reacties ook al te lezen is, het is zeker van belang dat de lucht niet opgewarmt wordt. Ik ben niet zo bekend met Alfas tunen, maar wel met Hondas. Als je daar een open/sport filter plaats op de juiste plek plaatst, achter de bumper, ver verwijderd van uitlaatspruitstuk e.d., dan heb je een aanzienlijke vermogenswinst. Alle maatregelen die je kunt nemen om je mengsel te koelen helpt. Ik heb bij mijn Honda CRX'jes ook speciale pakkingen die je inlaatspruitstuk e.d. helpen minder op te warmen, reken maar dat je het merkt, zeker op DYNO uitdraai.
De standaard filters voldoen absoluut, maar zijn natuurlijk wel geconstrueerd met een heleboel zaken in het achterhoofd die de meeste mensen zal jeuken... zoals geluidsproductie van de airbox, emissie eisen e.d. vandaar dat een motor meestal gelijk al veel meer presteerd als je de ademhaling en het uitlaattraject aanpast.
Maar voor je inlaatsysteem, probeer met zo min mogelijk weerstand zo koude mogelijke lucht aan te zuigen.
Laat even horen of je nog meer tests hebt gedaan met de temperatuur!
Just my 0.02 cents (verbeter me als ik echt fout zit, laat even mijn hersenspinsels erop los..