Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Geluid, koppeling, 155 16V

zo jan 04, 2009 10:06

Mijn koppeling trapte ook zwaar bij aanschaf, 60dkm verder alles vervangen omdat het druklager afbrak. (eigenlijk een treklager bij de Jtd 220 dkm)
Iets (weet niet wat) zegt me dat zoiets bij een (156?) jtd anders geregeld is. Hellup :?
Preventief een koppeling met bijbehoren vervangen is ook weer zoiets, toch?
Koppeling is koppeling, er zijn wel wat verschillen maar de werking komt toch op hetzlefde neer.

Een Jtd heeft een ballansvliegwiel een TS niet. Een TS drukt de drukgroep in om de plaat vrij te laten draaien en een Jtd trekt aan de drukgroep.
Maar de basis blijft gelijk, als je kopelingsplaat dunner word dan komen de drukveren in een andere hoek te staan waardoor het vaak zwaarder gaat. Dus met een nieuwe koppeling is het altijd een verademing met trappen.

Nu weet ik niet of een 155 hulpkoppelingscilinder buiten de bak heeft of al een druklager en cilinder in 1 in de bak zoals een 156 TS? Volgens mij is het een gewoon druklager in de bak die over een glijbus schuift, ook die kan wat inlopen en vervuilen waardoor de bediening wat zwaarder gaat.
Hoe dan ook een koppeling vervangen vind ik altijd dankbaar werk. :D

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Geluid, koppeling, 155 16V

zo jan 04, 2009 11:24

Hulpkc bij een 155 zit bovenop de bak, aan de buitenkant.
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Algemene Technische vragen”