Koppeling is koppeling, er zijn wel wat verschillen maar de werking komt toch op hetzlefde neer.Iets (weet niet wat) zegt me dat zoiets bij een (156?) jtd anders geregeld is. HellupMijn koppeling trapte ook zwaar bij aanschaf, 60dkm verder alles vervangen omdat het druklager afbrak. (eigenlijk een treklager bij de Jtd 220 dkm)
Preventief een koppeling met bijbehoren vervangen is ook weer zoiets, toch?
Een Jtd heeft een ballansvliegwiel een TS niet. Een TS drukt de drukgroep in om de plaat vrij te laten draaien en een Jtd trekt aan de drukgroep.
Maar de basis blijft gelijk, als je kopelingsplaat dunner word dan komen de drukveren in een andere hoek te staan waardoor het vaak zwaarder gaat. Dus met een nieuwe koppeling is het altijd een verademing met trappen.
Nu weet ik niet of een 155 hulpkoppelingscilinder buiten de bak heeft of al een druklager en cilinder in 1 in de bak zoals een 156 TS? Volgens mij is het een gewoon druklager in de bak die over een glijbus schuift, ook die kan wat inlopen en vervuilen waardoor de bediening wat zwaarder gaat.
Hoe dan ook een koppeling vervangen vind ik altijd dankbaar werk.