Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Een te hoge motortemparatuur

wo jan 21, 2009 20:21

Ander aspect van een werkende thermostaat: Door het "knijpen" en de constante minimale temperatuur boven de 80graden is er een buffer in de radiator met koelere vloeistof.
Kom je dan in stadsverkeer waarbij een v6 al snel de aanjager aangooit, dan opent de thermostaat zich waardoor het koudere vloeistof wordt aangesproken.

Thermostaten (en al helemaal bij V6) verdienenen zichzelf terug in brandstofconsumptie.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Een te hoge motortemparatuur

wo jan 21, 2009 20:36

Thermostaten (en al helemaal bij V6) verdienenen zichzelf terug in brandstofconsumptie.
Bij elke alfa met motronic injectie wel. :)

Andretti Molletti

RE: Een te hoge motortemparatuur

wo jan 21, 2009 21:05

Wat blijkbaar niemand weet dan: Thermostaten verdienen zich terug in motorrevisies!!
Als je motor voortdurend te koud denkt te zijn, teveel inspuit dus, dan slijten je zuiger(veren) en bussen als een gek... :shock:

En ook bij niet motronics, dus carbs+thermostaten is de temperatuur van de motor van belang voor de levensduur!

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Een te hoge motortemparatuur

wo jan 21, 2009 21:40

Wat blijkbaar niemand weet dan: Thermostaten verdienen zich terug in motorrevisies!!
Als je motor voortdurend te koud denkt te zijn, teveel inspuit dus, dan slijten je zuiger(veren) en bussen als een gek... :shock:

En ook bij niet motronics, dus carbs+thermostaten is de temperatuur van de motor van belang voor de levensduur!
En niet te vergeten de juiste olie temp die je ook niet haalt met een defecte thermostaat.
Kost je ook lagers en extra slijtage aan alle draaiende delen.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Een te hoge motortemparatuur

wo jan 21, 2009 23:58

Wat blijkbaar niemand weet dan: Thermostaten verdienen zich terug in motorrevisies!!
Als je motor voortdurend te koud denkt te zijn, teveel inspuit dus, dan slijten je zuiger(veren) en bussen als een gek... :shock:

En ook bij niet motronics, dus carbs+thermostaten is de temperatuur van de motor van belang voor de levensduur!
Probleem is alleen dat je de thermostaten vaker moet verversen dan de olie... :? :evil:
De 156 is goed voor elk jaar 1............Inmiddels Behr, QH en Valeo gehad en na pakweg 5-6 maanden zakt de temperatuur weer onderuit tot een werktemp. van plm 70- 75 graden ipv 90 graden..... :roll: :roll: :roll:

En laat nu op de Barchetta precies dezelfde thermostaat zitten....... :schrik:

Ik adviseer: Aandelen in thermostaten.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Angus Young
Member
Member
Berichten: 154
Lid geworden op: di mar 18, 2008 19:22
Locatie: Zandeweer (Noord-Groningen)

RE: Een te hoge motortemparatuur

do jan 22, 2009 09:23

Wat moet de optimale werktemparatuur zijn voor een 33 1700 8klepper dan?
Die van mij blijft als hij warm is ook op 70 graden hangen. Dus precies in het midden van de temparatuursensor.
SCARB-LIDNR:5860
'94 Alfa Romeo 33 1.7IE

Peugeot 406 Coupé Daily driver
Citroen BX 16 RE Pekelracer

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Een te hoge motortemparatuur

do jan 22, 2009 13:33

Dient ook nog gezegd te worden dat de temperatuur op de meter een indicatie is.

Nameten met profi tempmeter bevestigt dat.

Bij 33 is dat ook liefst rond (of in) de 80 graden. Maar exact is de meter niet hoor! :wink:
Veel 33's gaan lekkerder lopen bij goede temp.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

wim.t
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma jan 08, 2007 20:17

RE: Een te hoge motortemparatuur

do jan 22, 2009 14:54

Bedankt voor jullie reakties ik zal de thermostaat maar vervangen. Ik ging ervanuit dat motor te warm werd maar nu blijkt dus de bedrijfstemparatuur
va 60 graden veel te koud is . Groet Wim

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Een te hoge motortemparatuur

do jan 22, 2009 16:22

Wat blijkbaar niemand weet dan: Thermostaten verdienen zich terug in motorrevisies!!
Als je motor voortdurend te koud denkt te zijn, teveel inspuit dus, dan slijten je zuiger(veren) en bussen als een gek... :shock:

En ook bij niet motronics, dus carbs+thermostaten is de temperatuur van de motor van belang voor de levensduur!
Klopt helemaal. Bij auto's met hand-choke kan je zelf het brandstofverbruik nog wel binnen de perken houden, maar harder slijten doen ze zeker met koude olie en metaal.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Een te hoge motortemparatuur

do jan 22, 2009 17:01

Dient ook nog gezegd te worden dat de temperatuur op de meter een indicatie is.

Nameten met profi tempmeter bevestigt dat.

Bij 33 is dat ook liefst rond (of in) de 80 graden. Maar exact is de meter niet hoor! :wink:
Veel 33's gaan lekkerder lopen bij goede temp.
Zeker de 156 modelen geven de meters vaak slecht aan, uitlezen van de ECU geeft uitsluitsel over de juiste temperatuur.

Sensor is dan vaak de oorzaak van verkeerde waarde.

Terug naar “Algemene Technische vragen”