Hi Allen
Het is inderdaad zo dat 123ignition voor zowel met als zonder vacuüm vervroeging een type heeft. Ook is het zo dat de curves voor beide gelijk zijn. Dus wat is het effect van de vacuüm vervroeging. Volgens 123 spec "0 graden bij 100mbar oplopend naar 10 graden bij 400mbar". Wat betekent dit nu? Verschuift de curve omhoog, dus je hebt b.v . 0 graden bij 750 rpm je geeft vol gas, verspringt de curve dan naar max. 10 graden en loop je dan langs een parallelle curve (0 graden verschoven). Wie het weet mag het zeggen
Nog een punt om te overdenken. De oudere Giulia, spider, Giulia GT etc motoren (m.n. 1600) werden zowel met als zonder vacuüm vervroeging origineel geleverd. Motoren lopen op beide goed. Dus mag je denk ik verwachten dat dit ook geldt voor 123ignition.
Nu had ik natuurlijk een foutje gemaakt door de vacuüm input niet aan te sluiten. Dan doet ie het ook niet goed, hoewel als de curves gelijk zijn maar niet verschuiven dan zou je toch niet zulke dramatische ervaringen verwachten
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tenzij de programmering dit niet aan kan en daardoor echt verkeerde waardes geeft
Verder op LPG is de motor zo en zo gevoeliger voor sub optimale afstelling, waar mee je op benzine nog mee weg komt.
IK verwacht binnenkort via de leverancier specifieke curves om op LPG te rijden. Die maar vergelijken met wat er al is van 123. Verder ga ik een unit inbouwen zonder vacuüm vervroeging aangezien mijn motortje die nu eenmaal niet heeft. (minder werk dan andere carb en die ook nog reviseren)
Ik vermoed dat je om goed op LPG te kunnen rijden curves nodig hebt met initieel al een behoorlijke vervroeging en welke vrij stijl omhoog lopen (zoals shankle curve E) of nr 1 of 2.
Oh ja Andretti ik zal het niet persoonlijk op vatten, foutjes maken gebeurd zo af en toe. Maar ik sleutel al tijdje (vanaf ca. 1979 aan Alfa's) Schades die je omschrijft zijn zeer wel mogelijk als je echt alles verkeerd doet, maar in mijn geval was dat niet zo
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Statisch en met de stroboscoop op tijd, vervroeging via stroboscoop gecontroleerd en die liep ook weg en stabiliseerde bij 5000 rpm, motor liep stationair goed, werd niet te warm, nieuwe spulletjes, dus kans op schade lijkt mij niet zo groot. Maar denk eens na over bovenstaande vragen. Ik ben benieuwd hoe je er over denkt, en ieder ander
De oplossing en de antwoorden gaan komen.
Ciao JWL