Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

do feb 12, 2009 12:22

en staat de nokkenastiming wel goed?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105

do feb 12, 2009 12:47

Voor wat betreft het vacuum moet je niet de aansluiting op het spruitstuk hebben (vaak afgestopt) maar op de carburateur zelf.
Deze zit vlakbij het rustpunt van de gasklep in dichte positie. Niet alle carbs hebben zo'n aansluiting maar da's een open deur denk ik.


Eric
Das leuk maar op mijn 123 ignition zit geen vacuüm aansluiting.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

do feb 12, 2009 12:59

Volgens mij moeten jullie het toch zoeken in de bougiebabels. Met lage temp en laag toerental/hoge belasting heeft de vonk het moeilijk op de bougie. En kan dan makkelijker overspringen tussen de kabels onderling of naar blok waar ze overheen lopen. Met puntjes merk je dit dan niet omdat de vonk minder krachtig is.

Dus check nogmaals routing van je bougiekabels, bint ze niet tegen elkaar aan en laat ze niet over aluminium delen van het blok lopen. En zorg voor goede bougiedoppen op de verdeler.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
JWL
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di feb 10, 2009 17:55
Locatie: Zeist

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

do feb 12, 2009 13:21

Hi Allen,

Enige theorie, Als de vervroeging te weinig is zal bij een langzaam brandend mengsel een een deel(tje) via de inlaat terug kunnen, want inlaat en uitlaat opening overlappen. Dat is ook een vorm van Backfire. Ik kan mij n.l. niet voorstellen dat de ontsteking 180 graden mis kan zitten. dan loopt ie voor geen meter ook stationair niet. Bij stationair liep de motor n.l. prima.

Het probleem doet zich vooral voor bij gas geven metj lage rpm en koude motor voor. Is de ontbrandingsnelheid van LPG langzamer dan van benzine?? Als dat zo is zou je verwachten dat meer vervroeging zou moeten helpen?? Curve 0 was ingesteld, ca 4 graden tot 1300 rpm dan oplopend tot ca 10graden bij 2000 rpm en daarna geleidelijk oplopend tot max van 25 graden bij 5000 rpm en hoger. Zou een andere curve beter zijn? Zo ja welke ?

ParIJselgänger (Zaagauto) wat denk je?

Wat denken jullie??

Ciao JWL

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

do feb 12, 2009 13:54

Ik heb de LPG Berlina op de Shankle curve staan. Dat is "E" in het lijstje van de 123.

Het effect staat ongeveer vanaf onderaan deze pagina te lezen:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... &start=105

Na heel veel geklooi eigenlijk wel tot de conclusie gekomen dat de bobine niet zo heel veel uitmaakt hoewel een Bosch Blue Coil geen verkeerde keuze zou zijn.

Ik heb op die Shankle curve 7.500 rpm op LPG gedraaid (met de bobine uit een 90 V6) en ben daar gestopt omdat het tegen mijn gevoel in ging maar eigenlijk was er geen reden waarom ie niet NOG hoger zou kunnen draaien. Nu is het blokje daar wel op gebouwd... alles uitgewogen, statisch en dynamisch gebalanceerd etc maar toch...

Ik zie het een standaard ontsteking nog niet zo snel doen...

Ik ben absoluut geen techneut dus van mijn gebrabbel niet al te veel aantrekken.... maar met wat logica van de koude grond... een verdeler met vacuumvervroeging... haalt toch een deel van zijn input-signaal uit het vacuum? Als de 123 het ZONDER dat signaal zou kunnen stellen... waarom zit het hele gedoe er dan op? Dan zouden ze wel 1 versie maken en in de handleiding schrijven dat "indien uw oude verdeler een vacuum versie was dient u de aansluiting op de carburaeur af te doppen".

Ergo... als je een 123 MET vacuum hebt... dient het ook aangesloten te worden.

Voordat ik hem kocht heb ik er redelijk wat over gelezen en ook best wel negatieve ervaringen... toch geeft het ding me een erg solide indruk... nogmaals... ben geen techneut dus kan het niet echt verklaren of onderbouwen... maar ik heb bijna de indruk dat ie dermate goed is dat andere zwakke punten van een motortje duidelijker aan het licht komen.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
JWL
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di feb 10, 2009 17:55
Locatie: Zeist

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

do feb 12, 2009 13:59

Over de bougie kabels, het is waar dat als deze slecht geïsoleerd zijn, oud etc. tegen of op het blok liggen dat je dan overslag kan krijgen. Dachten wij ook dus zijn de kabels nieuw, hoge isolatie waarde (sliconen etc speciaal voor e-ontsteking) niet tegen elkaar gebonden en los van het blok. Toch bleef het probleem van backfire bestaan :!: Dus moet het volgens mij in de verkeerde combinatie motortype met type nokkenassen en 123 ontsteking zitten. Dus de curve

We zoeken verder, maar komen er wel

Ciao JWL

Gebruikersavatar
sibering
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: zo aug 03, 2008 21:40
Locatie: usa dam.

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

do feb 12, 2009 23:00

zonder vacuum moet ook kunnen :wink:
of vacuum aansluiting op de rotor af doppen.
veel alfa folders TE KOOP!
slolex 5000 snorbrommert. 1972
vw polo 1.4 16v op lpg g3




gehad:alfasud ti 1.5 ,sud ti 1.2, sud giardinera. alfa giulietta gt 2.0,lancia beta coupe, autobianci a112 abarth
giulia nuova super 1.6. alfa33 type 2.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

do feb 12, 2009 23:57

Hier ook alles nieuw, kap, rotor, kabels, en bougie's

Voor mij is het een speld in een hooiberg zoeken. Ik ken de auto niet zoals ie was. Wel staat in het betreffende topic dat ie onder de 2000 rpm slecht ging lopen na plaatsing van de 123.
Vervolgens zijn de carb's open geweest en liep de motor nog slechter. (starte niet meer zonder start pilot) :evil:
En zo heb ik de alfetta gekocht. Dus ik begin eerst de boel eens origineel te maken en kijken of ie dan wel goed blijft lopen.
Daarna ga ik weer de 123 plaatsen.

Andretti Molletti

Re: RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105

vr feb 13, 2009 00:21

iets zegt mij dat mijn acount gaat verdwijnen... zo ook mijn topics dan.... !!!
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op vr feb 20, 2009 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

vr feb 13, 2009 09:49

Er zijn 2 type's 123 ignition's tekoop voor de Nord blokken. De omschrijving van verschillende motoren blijft gelijk.
Wil dat zeggen dat de versie zonder vacuüm aansluiting die vervroeging ook via de chip regelt?
Hoe weet de onsteking dan hoe de stand van de gasklep is, en weet ie waneer je gaat accelereren?
I.m.o. kan een 123 ignition niet werken zonder vacuüm gegevens.
Het feit dat eigenlijk iedereen problemen heeft met het lage toeren gebied en niet op hogere toeren wil zeggen dat de centrifugaal vervroeging wel goed werkt via de chip maar het vacuüm gedeelte wel wat te wensen overlaat.

http://www.123ignition.nl/id/41.html

http://www.123ignition.nl/id/40.html

Ik heb de versie zonder vacuüm aansluiting terwijl de puntje ontsteking wel een vacuüm vervroeger heeft.
Wat ik hier zo lees hebben de meeste de ontsteking met vacuüm vervroeger.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

vr feb 13, 2009 10:42

Het lijkt mij niet oninteressant om de afstellingscurve bij de diverse toerentallen te controleren met een stroboscoop en dat te vergelijken met de fabrieksopgave.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

vr feb 13, 2009 11:03

Staat het merkteken op de krukaspoelie overigens wel exact goed?
Wat kan dat sputteren opleveren? Onder de inlaatklep is het mengsel het meest koel. Daar is de ontbranding het traagst. Het kan dan zijn dat het gas nog voordat het vlamfront door de ontsteking er aankomt reeds spontaan ontbrandt door de oplopende druk die het vlamfront opwekt.
Waarom juist bij deze toerentallen? Naarmate het toerental oploopt verloopt de compressie van het mengsel steeds sneller en ook de decompressie -doordat de zuiger na BDP weer daalt verloopt ook sneller. In dit traject is er dan een stukje (2500tpm) waarin het 'rest gas' voor het vlamfront na de ontsteking net even tijd krijgt voor zelfontbranding. De motor schudt>'backfire'? Dit moet je waarschijnlijk nauwkeurig af kunnen lezen met een nauwkeurige toerenteller.
Controleer of je merkteken echt goed staat!

Maak i.d. een afspraak met een vakman.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
JWL
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di feb 10, 2009 17:55
Locatie: Zeist

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

vr feb 13, 2009 13:31

Hi Allen

Het is inderdaad zo dat 123ignition voor zowel met als zonder vacuüm vervroeging een type heeft. Ook is het zo dat de curves voor beide gelijk zijn. Dus wat is het effect van de vacuüm vervroeging. Volgens 123 spec "0 graden bij 100mbar oplopend naar 10 graden bij 400mbar". Wat betekent dit nu? Verschuift de curve omhoog, dus je hebt b.v . 0 graden bij 750 rpm je geeft vol gas, verspringt de curve dan naar max. 10 graden en loop je dan langs een parallelle curve (0 graden verschoven). Wie het weet mag het zeggen :D

Nog een punt om te overdenken. De oudere Giulia, spider, Giulia GT etc motoren (m.n. 1600) werden zowel met als zonder vacuüm vervroeging origineel geleverd. Motoren lopen op beide goed. Dus mag je denk ik verwachten dat dit ook geldt voor 123ignition.

Nu had ik natuurlijk een foutje gemaakt door de vacuüm input niet aan te sluiten. Dan doet ie het ook niet goed, hoewel als de curves gelijk zijn maar niet verschuiven dan zou je toch niet zulke dramatische ervaringen verwachten :) Tenzij de programmering dit niet aan kan en daardoor echt verkeerde waardes geeft :?:

Verder op LPG is de motor zo en zo gevoeliger voor sub optimale afstelling, waar mee je op benzine nog mee weg komt. :wink:

IK verwacht binnenkort via de leverancier specifieke curves om op LPG te rijden. Die maar vergelijken met wat er al is van 123. Verder ga ik een unit inbouwen zonder vacuüm vervroeging aangezien mijn motortje die nu eenmaal niet heeft. (minder werk dan andere carb en die ook nog reviseren)

Ik vermoed dat je om goed op LPG te kunnen rijden curves nodig hebt met initieel al een behoorlijke vervroeging en welke vrij stijl omhoog lopen (zoals shankle curve E) of nr 1 of 2.

Oh ja Andretti ik zal het niet persoonlijk op vatten, foutjes maken gebeurd zo af en toe. Maar ik sleutel al tijdje (vanaf ca. 1979 aan Alfa's) Schades die je omschrijft zijn zeer wel mogelijk als je echt alles verkeerd doet, maar in mijn geval was dat niet zo :wink: Statisch en met de stroboscoop op tijd, vervroeging via stroboscoop gecontroleerd en die liep ook weg en stabiliseerde bij 5000 rpm, motor liep stationair goed, werd niet te warm, nieuwe spulletjes, dus kans op schade lijkt mij niet zo groot. Maar denk eens na over bovenstaande vragen. Ik ben benieuwd hoe je er over denkt, en ieder ander

De oplossing en de antwoorden gaan komen.

Ciao JWL

Gebruikersavatar
JWL
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di feb 10, 2009 17:55
Locatie: Zeist

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

di feb 17, 2009 15:29

Up date

beloofde grafieken komen niet :cry:

Ik heb onder tussen wel vernomen via LeenAPK, leverancier van 123ignition, dat LPG zo en zo een steilere curve nodig heeft. ca. 10 graden.

Gevraagd naar effect vacuüm vervroeging wel of niet aangesloten bij 123unit met vacuüm aansluiting. Antw: Voor de werking i.p geen nadelig effect :o . De vacuüm vervroeging heeft volgens hen v.n.l. effect bij gas los laten, dan pruttelt de motor minder, minder gas brandend de pijp uit. :o

Tip: als motor niet goed wenst te lopen dan afstelen bij max. vervroeging toerental (M op krukas poelie)). Wel uitzoeken voor je motor type wat het toerental moet zijn:!: Eerst checken met je oude ontsteking. Dat is de basis :!:

Wat wel belangrijk is om te weten bij welke ontsteking unit (Bosch / Marelli etc ) de motor goed loopt. Die moet dan de basis zijn voor 123ignition. Als compressie, veranderd, andere(snellere) nokkenassen etc. dan moet zeker een andere curve gekozen worden.

wellicht is het goed idee om een data base te maken van combinaties motor type, ontsteking type, compressie, nokkenassen type, carbs type. Dan kan op basis van die gegevens de juiste curve voor 123ignition gekozen worden.

Ik wil de database wel in Excel opzetten, willen jullie ook data aan leveren?

Ciao JWL

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 123 ignition, electronische ontsteking voor o.m 105 seri

di feb 17, 2009 15:38

Don Bakker heeft dit een tijdje geleden nav mijn project topic geleverd:
http://www.zagato-cars.com/123/123-igni ... aarden.xls
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”