Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: 33 lekt koelwater

wo mei 13, 2009 22:07

Wanneer je de theromstaat verdraait dan geeft ie nooit meer de juiste waarde aan. Hij geeft niet voor niets aan dat de motor te warm wordt en door het terugdraaien van de thermosstaat weet je nooit zeker wat het probleem is. Wel weet je dat het misschien wijs is om je thermosstaat te vervangen.

Afbeelding
Het gaat om de pakking die hieronder zit

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: 33 lekt koelwater

vr mei 15, 2009 08:57

Wanneer je de theromstaat verdraait dan geeft ie nooit meer de juiste waarde aan. Hij geeft niet voor niets aan dat de motor te warm wordt en door het terugdraaien van de thermosstaat weet je nooit zeker wat het probleem is. Wel weet je dat het misschien wijs is om je thermosstaat te vervangen.
Er wordt hier nu zoveel onzin verkocht daar moet ik ff op reageren. Een thermostaat is een klep in het koelsysteem die regelt of er circulatie is door de radiator of niet. Bij koude motor stroomt er geen koelvloeistof door de radiator, bij warme motor wel. De klep opent zichzelf door een waxelement in de thermostaat en sluit door veerdruk. Er valt dus niets aan te verdraaien of af te stellen, bij welke temperatuur de thermostaat opent of sluit ligt vast.

Daarnaast zit de thermostaat bij een 33 in een huis en deze is niet los te vervangen. Je moet altijd de thermostaat compleet met huis kopen. De slangen worden op het huis aangesloten met slangenklemmen, hier zitten geen pakkingen tussen. Als er hier lekkage is kun je de slangen loshalen en alle aansluitingen goed schoonmaken, hier zit vaak veel aanslag op. Eventueel de slangenklemmen vervangen en alles weer netjes monteren. Het kan zijn dat de slangen te hard geworden zijn, in dat geval deze ook vervangen want dan gaat ze niet meer goed afsluiten.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: 33 lekt koelwater

vr mei 15, 2009 18:51

Huib,

ik weet ook dat je het complete huis moet kopen, excuus voor mijn niet complete uitleg. Ik heb via pb contact gehad met Patrick en daardoor wist ik welk euvel het bij hem kon zijn. Wat ik niet weet ga ik niet op reageren.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: 33 lekt koelwater

vr mei 15, 2009 20:58

je hoeft geen excuses te maken je hebt mij niets misdaan. maar wat bedoel je nou met het verdraaien van de thermostaat?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

33 lekt koelwater

za mei 16, 2009 17:43

Ja dat vroeg ik mij ook al af maar als ie er iets aan verdraait heeft op welke manier dan ook? dat lijkt me niet gezond voor de motor. Als iets niet werkt danmoet je het vevangen en niet zelf gaan verstellen dat is mijn idee.

waar exact heb je iets verdraait bij het thermostaat?

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 33 lekt koelwater

za mei 16, 2009 18:56

Even in het algemeen en wellicht ook hier toepasbaar/ van tooepassing: Oude slangen zijn vaak heel moeilijk waterdicht aan te sluiten op bijvoorbeeld het thermostaathuis of het inlaatspruitstuk. Schoonmaken/ verwijderen van het aangekoekte residu aan aansluiting en binnenkant slang (zoals huib al aangaf) helpt dan wellicht, maar vaak nóg niet... ik smeer (na schoonmaken) altijd een beetje (hoeft echt niet veel te zijn) vloeibare pakking van Curil (dat stroop achtige goedje) op de aansluiting(en). gegarendeerd dichte aansluiting is het gevolg. Nieuwe slang kopen kan altijd nog, als deze lek is. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gerrelt
Member
Member
Berichten: 147
Lid geworden op: do jul 21, 2005 14:37
Locatie: Twente
Contacteer: Website

RE: 33 lekt koelwater

zo mei 17, 2009 11:05

Volgens mij wordt hier "thermostaat" verward met "thermo schakelaar" . Je hoort wel vaker dat de temperatuur schakelaar op de radiateur (foutievelijk) "thermostaat" genoemd wordt. Daar zit idd een electrische aansluiting op, en die kun je vaster aandraaien (alhoewel ik dat wel heeeeel voorzichtig zou doen).

The thermoschakelaar zit op je radiateur en zorgt ervoor dat de ventilator aangeschakeld wordt als het koelwater op 92 graden (dacht ik) komt.

The thermostaat zit op het blok, links naast de dynamo, en zorgt ervoor dat het koelwater naar de radiateur gestuurd wordt als het koelwater een temperatuur van 89 graden bereikt heeft.
homepage
_________________

Terug naar “Algemene Technische vragen”