Een olie die bij lage temperatuur minder visceus is zal een hoger verbruik geven dan een dikkere olie.
Ik rijd al een aantal jaren naar volle tevredenheid met Shell volsytheet in de 75 TS, en met minimaal oliegebruik (+/- 1 liter op 10000 en als de 75 mee gaat op vakantie vaak nog een). Behalve in de winter als het echt koud is; dan kan ik elke twee weken (800 km) een liter bijvullen. En als de temperatuur weer wat vriendelijker wordt is het verbruik weer normaal.
Nou is de 75 met 225000 km niet echt nieuw meer waardoor het effect iets sterker kan zijn dan normaal (is een Alfa met 225000 niet normaal

Dus het vaak gebruikte voordeel van volsythetische olie, dat je minder voorzichtig kan zijn met koude motor, gaat hier zeker niet op, omdat de dunne olie de grotere spelingen niet zo goed 'opvult' als een dikkere.
Dus misschien is te dunne olie dan wel een nadeel in de winter, daar ben ik nog niet uit. En om daar achter te komen rijd ik gewoon door met dezelfde olie. Kan ik mijn ervaring uiteindelijk weer delen met de club (tja, alles voor de club