Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8930
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: wel of geen kat?

za nov 28, 2009 17:08

Sander heeft gelijk, mijn 3.5 was afgekeurd op CO (0,8%) omdat er een lambdasonde in de uitlaat zat. Die is er nu uit en vervangen door een blindstop :arrow: goedgekeurd. Ik had er ooit een topic aan gewijd omdeze terugkerende vraag alvast te beantwoorden, maar de zoekfunctie van het forum schijnt niet meer te werken. Dus.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: wel of geen kat?

za nov 28, 2009 18:29

En dan neem ik aan dat het U9 op je kenteken wel van invloed is? Dus wanneer je een kat+lambda regeling weghaalt van een
auto met U9 op het kenteken dan moet je voldoen aan 0.5% en anders aan 3.5% ?
helemaal correct! :lol:
Niet dus.
Voor de APK is het niet van belang wat er op het kenteken staat.
Wel lambda regeling 0,5% CO,Geen lambda regeling aanwezig 3,5%.
Zo simpel is het,dus kap open doen bij het keuren,geen lambda aanwezig in de auto,3,5% CO(voor 1-1-'96 he)
nou bijna niet dus :wink:

maar wat jij zegt is dus dat een 75 imola 1.8ie uit 1992 met U9 op t kenteken, in de praktijk, met een carbs.blok kan rondrijden zonder lambda regeling en dus slechts aan de 3.5% co eis hoeft te voldoen?
Sinds wanneer is dat dan? want in 2006 werd mijn 75 op bovenstaande afgekeurd, moest 0.5%co zijn... (dat heb ik uiteindelijk ook gehaald maar dat is nu ff niet van belang)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6991
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: wel of geen kat?

za nov 28, 2009 20:25

De regels zijn halverwege dit jaar veranderd... :wink:

Omkeuren naar een andere motor is ook een stuk makkelijker geworden.

Je Giulietta of Alfetta sedan omkeuren naar v6 kost nu nog ongeveer 60 euro en je hoeft niet naar Lelystad. :shock: Gewoon netjes inbouwen en het is goed. het is nu ter beoordeling van de RDW man, als hij denkt dat het totaal onveilig/gammel is heb je pech maar anders staat het een paar dagen later op kenteken.

Daarom durf ik het ook aan om een Alfa v6 in mijn BMW te knopen, het kan makkelijk (en nog belangrijker; goedkoop) op kenteken gezet worden nu. :P
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 12:02

aha, ik hink dus nog op ouderwetse gedachten :wink:

dat is mooi... :lol:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 12:30

Inderdaad,jou idee spreekt mij namelijk ook aan,en met 3,5% CO is dat toch makkelijker ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 12:32

Omkeuren naar een andere motor is ook een stuk makkelijker geworden.
Sorry dat ik hier off topic ga.
Maar geld dat ook voor eenzelfde motor die istandaard bij de koets hoort, maar alleen enorm in vermogen is toegenomen :?:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 12:46

Inderdaad,jou idee spreekt mij namelijk ook aan,en met 3,5% CO is dat toch makkelijker ;)
dat scheelt een hoop gepiel.. ik heb destijds best wat werk gehad om de 2 liter op carbs. met andere nokkenassen op 0.5% afgeregeld te krijgen...
als ik dat niet had hoeven doen was de apk een peulenschilletje geweest..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6991
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 13:58

Omkeuren naar een andere motor is ook een stuk makkelijker geworden.
Sorry dat ik hier off topic ga.
Maar geld dat ook voor eenzelfde motor die istandaard bij de koets hoort, maar alleen enorm in vermogen is toegenomen :?:

Groetjes,
Marc
Hoe ze daar mee om gaan is niet helemaal duidelijk :? De rdw wil namelijk een verklaring van de importeur oid hebben over wat het vermogen is van de nieuwe motor. Hierbij gaan zij alleen uit van de motorcode van het nieuwe blok, het originele vermogen dus. In principe valt er bij jou dan weinig om te keuren.

Maar ik denk dat als je een vermogensgrafiek meeneemt met het huidige vermogen erop en dan langsgaat dat je het wel voor elkaar krijgt dat ze die gegevens gebruiken. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 15:08

In principe valt er bij jou dan weinig om te keuren.
Dat is dus het probleem, volgens mij zegt het RDW dat er vanaf een vermogenstoename vanaf 40% bij dezelfde motor een (her)keuring plaats moet vinden in Lelystad..... :roll:
En vroeg me dus af of deze regeling ook soepeler geworden is.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6991
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 15:34

pb. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 16:51

voor de apk is het dus niet zo'n probleem, maar als je op de weg wordt aangehouden dan moet een kat aanwezig zijn voor het oog als dat ook op kenteken staat...
(en dan wordt het een milieu gedoe en dan krijg je bekeuringen die echt bizar zijn!)

maar goed, zelf ook jaren met group N gereden zonder al te veel problemen :lol:

33 zonder kat kan 0,5% halen met wat aanpassingen, heb jij je lambda nog aangesloten en heb jij het kat relais van een 1990-1992 motortype?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Andretti Molletti

Re: RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 16:55

voor de apk is het dus niet zo'n probleem, maar als je op de weg wordt aangehouden dan moet een kat aanwezig zijn voor het oog als dat ook op kenteken staat...
(en dan wordt het een milieu gedoe en dan krijg je bekeuringen die echt bizar zijn!)
Precies!!
De APK en de WET zijn 2 verschillende dingen!!
1) je auto moet aan de wet voldoen en dan pas komt de APK keuring!
Dus een APK keuring keurt niet meer op wettelijke eisen, een agent niet op APK eisen...Maar je MOET wel aan beide voldoen!!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 16:59

voor de apk is het dus niet zo'n probleem, maar als je op de weg wordt aangehouden dan moet een kat aanwezig zijn voor het oog als dat ook op kenteken staat...
(en dan wordt het een milieu gedoe en dan krijg je bekeuringen die echt bizar zijn!)
Precies!!
De APK en de WET zijn 2 verschillende dingen!!
1) je auto moet aan de wet voldoen en dan pas komt de APK keuring!
Dus een APK keuring keurt niet meer op wettelijke eisen, een agent niet op APK eisen...Maar je MOET wel aan beide voldoen!!
dat is idd de fatsoenlijke nederlandse vertaling wat ik bedoelde, maar op deze zondag ben ik niet in staat het zo op te schrijven :lol: :lol:

(ook met bovenstaande heb ik bij mijn laatste auto's de voorkeur gegeven om een kat helemaal leeg te kloppen... Met de APK kan je knutselen, wordt je aangehouden zien ze hem zitten :roll: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

patje33
Full Member
Full Member
Berichten: 364
Lid geworden op: za aug 19, 2006 16:52

RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 21:52

ik zit orgineel gezien nog onder die 40 % dus hoef hem niet om te keuren

de techniek komt uit een 92er 16 klepper



maar voor de apk komt het er op neer dat de lamda weg moet ?

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: wel of geen kat?

zo nov 29, 2009 22:05

of onder de 0,5% CO ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Terug naar “Algemene Technische vragen”