Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 10:24

Nadieselen heeft te maken met zelfontbranding van restmengsel.

Het de andere kant opdraaien is inderdaad schier onmogelijk...
Zuigt ie dan ook de uitlaatgassen weer terug in de motor?
Blijft (ven) je distributieriem(en) dan ook lekker op z'n plek?
Sorry hoor, maar beter geen advies als een slecht advies...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 10:36

slecht mengsel, het zou misschien te maken kunnen hebben met een te warme inlaat temperatuur?
er zit nml een K&N 57i filter op. en dat nadieselen was wel steeds als ik thuis de motor afzette (in de stad, lage rijsnelheid, hogere temperatuur onder de kap).
ik kan me voorstellen dat hij dan meer moeite heeft om het mengsel juist te krijgen.

- ik zal in ieder geval de gewone filterbak weer monteren
Zuigt ie dan ook de uitlaatgassen weer terug in de motor?
geen idee, hoe controleren?
Blijft (ven) je distributieriem(en) dan ook lekker op z'n plek?
ik zal eens kijken
Sorry hoor, maar beter geen advies als een slecht advies...
tja, welkom op het bla-bla scarb forum :?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 11:20

Nee, dat waren vragen aan de poster die beweerde dat de motor verkeerdom ging draaien. Niet serieus voor jou om na tegaan...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 11:31

#-o
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 13:18

?
Sorry hoor, maar beter geen advies als een slecht advies...
Oké kenner, ik zal geen advies meer geven.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6934
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 14:02

Denk niet dat het hatelijk bedoeld was van Michel... :?

Maar als je ergens niet 100% zeker van bent kun je beter niet reageren, vooral niet bij vragen van mensen die er ook niet zoveel verstand van hebben. Hier maak je het alleen maar onoverzichtelijker door en het kan zelfs tot meer schade lijden ( heb het niet over dit geval! :wink: ).
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 14:54

Dan heb ik in ieder geval een unieke auto gehad, op Italiaanse LPG pingelde deze behoorlijk en bij het afzetten liep de motor 1 of 2 omwentelingen terug uit.

Dus voor wie zegt dat het niet kan, onderbouw het eens?
Na dieselen is een ongecontroleerde verbranding dus wat als de motor stilstaat en er een ongecontroleerde verbranding komt ver voor het BDP?

Zet je ontsteking eens heel vroeg, zeker dat je motor "dood" slaat tijdens starten.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6934
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 15:06

Kijk, daar heb je een punt... :twisted:

Theoretisch zou dat wel kunnen volgens mij maar hoe komt er brandstof in de cilinders als de motor de andere kant op draait? Je zuigt dan alleen maar aan door de uitlaat en je zult de brandstof juist het inlaatspruitstuk uit proberen te duwen dan. :?

Dit was een mooie vraag voor Dre geweest, die had hier vast wel iets over te zeggen gehad... :cry:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 15:07

Een motor kan de verkeerde kant op nadieselen. Ik ben het tegengekomen bij MG Bs en Spitfires. hangt van de timing van de ontsteking af. Te vroeg dan draait hij terug, te laat loopt hij de goede kant op.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 15:10

Het is ook niet zo dat de motor 2 seconden blijft lopen. Het is een feit dat de ontbranding echt te vroeg komt.
Dus de laatste omwenteling kan dan terugslag zijn iets wat je dus zeker niet wil hebben met een distributie riem!

Denk maar aan een motor met kickstarter.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 15:11

Een motor kan de verkeerde kant op nadieselen. Ik ben het tegengekomen bij MG Bs en Spitfires. hangt van de timing van de ontsteking af. Te vroeg dan draait hij terug, te laat loopt hij de goede kant op.
Dank u, iemand die ook wat meer ervaring heeft. :wink:
Transaxle loos!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 15:37

Ok leuk, voor zover wat kan en wat niet.
Nu weer back on topic aub.

Zoals gezegd heb ik motronic mp3.1 dus geen verdelergeneuzel.
Dus HOE kan het dat mijn 33 nadieseld?

ik verdenk dus zelf een te hete luchttemperatuur, kan dat??
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 21:37

Kunnen na druppende injectoren icm nagloeiende kool aanslag zijn
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 23:24

Ja hete lucht kan de oorzaak zijn, belangrijker is te weten waarom de lucht heter word.

De mogelijke oorzaken daarvan zijn al gegeven in eerdere antwoorden.
Transaxle loos!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 23:44

Ja hete lucht kan de oorzaak zijn, belangrijker is te weten waarom de lucht heter word.

De mogelijke oorzaken daarvan zijn al gegeven in eerdere antwoorden.
inlaatlucht wordt heet door het openluchtfilter dus. en dat is geen antwoord maar een idee dat ikzelf opperde...

maar je bedoelt hitte in de verbrandingskamer met hete lucht? en dit komt door de koolaanslag die nagloeit dus (?).

MAAR, dan weet ik nog steeds niet hoe het kan dat het blok die aanslag heeft.
elektronisch geregelde ontsteking, dus daar zit het hem niet in (?)
blokje heeft 135K gelopen...

mijn excuses voor mijn assertieve toon, maar ik wil gewoon graag een duidelijk antwoord op
- hoe kan die koollaag ontstaan als de ontsteking juist is (om daar maar van uit te gaan ivm motronic mp3.1)
- ik tank dus ron 98, dus geen pingelen (rekenighoudend met bovenstaande)
- blok heeft weinig gelopen -> 135k
- voorgaande eigenaren hebben weinig km's per jaar gemaakt
- openluchtfilter -> daardoor slechte verbranding bij lage rijsnelheid (pas 300km gemonteerd dus onwaarschijnlijk)?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Terug naar “Algemene Technische vragen”