vr jun 09, 2023 20:34
Waarom zou je perse een RAL kleur willen?
Dat zou ik niet zomaar doen. Want zelfs wanneer jouw kleurnummer Alfa-rood (waar er meerdere van zijn) overeenkomt
met een RAL kleur, dan nog heb je het risico dat die kleur inmiddels door het zonlicht is aangetast, iets verbleekt en veranderd.
Rood is qua pigmenten de zwakste kleur die er bestaat. Dus het meest gevoelig voor verandering.
Bij Alfa's die ooit deels zijn bijgespoten noemen ze het niet voor niets "multi-rosso" want er zit bijna altijd iets verschil in.
Als je een standaardkleur wilt dan kun je ook NCS kleuren kiezen. Dan is het aantal nog veel uitgebreider, dus preciezer,
maar de keuze wordt niet makkelijker...
De tip om de kleur te laten scannen is prima. Ik zou zeggen: liever een (bijv.) Mazdaihatsun of Hyundainiksan kleur die precies goed is,
dan een Alfa kleur die niet meer klopt. Bij dat lak scannen moet je wel zelf duidelijk aangeven of het om een horizontaal
of een verticaal plaatwerk-deel gaat (zeker bij rood) want daar kan bij gebruikte auto's ook nog best verschil in zitten.
Maar goed; als het gaat om de bodem en de binnenkant van de spatborden, hoe nauwkeurig moet het dan zijn?
Misschien is dan een van de bovengenoemde RAL nummers wel goed genoeg?
Het is net als met de vraag "Wat is de beste olie" ; 1.000 meningen en aan u de keuze...
.
.