WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 23, 2010 12:33

4000 km, met een gemiddelde snelheid van 50 km/h is 200 draaiuren. Als je uit gaat van gemiddeld 3000 rpm, is dat 36 miljoen keer dat de zuigers op en neer zijn gegaan en dat de krukas is rond gegaan. 18 miljoen keer dat de kleppen open en dicht zijn gegaan. Waarom zou die klep pas na 18 miljoen keer open en dicht gaan ingesleten zijn? Nou kunnen de snelheid en het gemiddelde toerental wel een beetje afwijken van wat ik hier gekozen heb, maar je gaat gegarandeerd op vele miljoenen rotaties uitkomen.

Storingen in de inspuiting bij een motor die nog in moet lopen moet je ten eerste niet van uitgaan en ten tweede niet mee doorrijden. Het zelfde geldt voor een te rijk mengsel op LPG, ook dat zou een storing zijn en daar moet je gewoon niet mee rijden, ingereden motor of niet. Het is in ieder geval geen argument om 4000 km op benzine te moeten gaan rijden, want de gevolgen zijn na die 4000 km net zo groot als daar voor. Misschien de eerste 500 of zelfs 1500 km, maar 4000?

Benzineverdunning is misschien iets waar ze rekening mee houden als ze inloop-motorolie mengen, maar dat zou er na 1500 km uit moeten, dus waarom die 4000 km? Olieverdunning om expres een dunnere film op de zuigerwanden te krijgen is volgens mij sowieso iets wat je na die eerste paar km dat die zuigerveren echt inslijten niet meer wilt. Voor je glijlagers wil je het sowieso niet, daar wil je altijd een olielaag en nooit metaal-metaal kontakt.

Ik zal eens kijken wat ik aan specs kan vinden van die motoren. Heb je er ook de legeringen bij nodig en de uitzetcoefficienten? Dan gaat het langer duren. Nog zo'n mooie, specificaties van hoe diep de hoongroeven moeten zijn, dat is ook nogal van invloed op de hoeveelheid tijd die inlopen kost. Specificaties van de legeringen van de klepzittingen en de kleppen? Ik denk niet dat Alfa die heeft vrijgegeven, terwijl ze wel heel relevant zijn hier. Sommige zittingen kunnen absoluut niet tegen loodvrij, laat staan tegen LPG, terwijl andere er prima tegen kunnen. Sommige bedrijven slijpen de kleppen alleen mechanisch in met een niet zo heel precieze slijper. Anderen hebben veel betere apparatuur en/of slijpen na met pasta en een zuignapje. Dat maakt ook nogal uit hoe lang je moet inrijden. Zoals gezegd, ik ga eens kijken, maar of alle relevante data wel online te vinden is durf ik te betwijfelen

Het revisiebedrijf weet dat de motor op LPG gaat draaien en toch bewerken ze de klepzittingen zo grof dat er maar 50% kontaktvlak zou zijn? Dat lijkt me geen goede aanname, of je moet weten bij welk bedrijf de motor is gereviseerd en ze niet al te hoog hebben zitten wat betreft kwaliteit.

Ik ben benieuwd hoeveel GTA motoren op LPG dat revisiebedrijf "ervaring" mee heeft. Hoeveel LPG motoren met een modern injectiesysteem zijn er stuk gegaan tijdens inrijden? Hoeveel zijn dat er op benzine? Over hoeveel auto's totaal gaat dit onderzoek? Wat was de eindoorzaak na autopsie van de defecte motoren? Leuk dat je het over "ervaring" hebt, maar dit gaat dan om statistiek en zonder getalletjes die ook maar een beetje relevant zijn, is het gewoon ongemotiveerde paranoia van het revisiebedrijf wat mij betreft.

Nog een leuke, als dit zo belangrijk is, schroef je dan ook de turbo van een motor af de eerste 4000 kilometer? Bij een turbo worden de uitlaatgassen minstens net zo heet als bij LPG. Ja, bij een turbo gebruiken ze geschikte materialen voor kleppen en klepzittingen, maar dat kunnen ze ook bij een LPGmotor doen. Er staat nergens dat dat niet gebeurd is bij dit motorblok, dus ik ga er van uit dat het revisiebedrijf dat gewoon gedaan heeft, als de standaard materialen van Alfa niet al gewoon geschikt zijn.

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 582
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

Re: RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 23, 2010 13:28

Ik zal het wel nooit begrijpen dat jij dit niet begrijpt.
Een GTA op LPG... ik zal het nooit begrijpen...

Wel veel rijplezier gewenst! :D
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

do sep 23, 2010 15:04

Ik kan hier inhoudelijk totaal niet over meediscussiëren maar vind het wel super interessant om te lezen! Genoeg te leren.

Leve LPG!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Elkoalfagta
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr apr 02, 2010 18:35
Locatie: hooglanderveen

Re: RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

za okt 16, 2010 20:16

Een GTA op LPG... ik zal het nooit begrijpen...

Wel veel rijplezier gewenst! :D
Ik zou zeggen, ga eens tanken met een GTA.

Bovendien, hij loopt er geen streep minder hard om, ik heb er laatst probleemloos mee op zandvoort rondgescheurd.

joh als je je eigen druk maakt over het tanken met een gta en daarom op lpg te doen.
Koop dan een andere auto .
Dit koop je niet om zuinig mee te rijden het is gewoon een zegel kampioen.



---------------------------------------------------------------------------------
156 gta SW '04 benzina only

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

za okt 16, 2010 21:26

Een GTA op LPG... ik zal het nooit begrijpen...

Wel veel rijplezier gewenst! :D
Ik zou zeggen, ga eens tanken met een GTA.

Bovendien, hij loopt er geen streep minder hard om, ik heb er laatst probleemloos mee op zandvoort rondgescheurd.

joh als je je eigen druk maakt over het tanken met een gta en daarom op lpg te doen.
Koop dan een andere auto .
Dit koop je niet om zuinig mee te rijden het is gewoon een zegel kampioen.





---------------------------------------------------------------------------------
156 gta SW '04 benzina only
Op LPG is het nog meer een zegelkampioen, waarom zou ik meer voor mijn brandstof betalen dan nodig is? Iemand jou al eens verteld, dat LPG een veel schonere brandstof is voor de motor, een veel hoger octaangetal heeft, waardoor je dus in theorie meer vermogen uit het blok kunt halen? Over 2 weken weet ik meer, dan gaat de GTA bij Savali op de testbank, om benzine en LPG te vergelijken..

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

zo okt 17, 2010 00:05

Een GTA op LPG... ik zal het nooit begrijpen...

Wel veel rijplezier gewenst! :D
Ik zou zeggen, ga eens tanken met een GTA.

Bovendien, hij loopt er geen streep minder hard om, ik heb er laatst probleemloos mee op zandvoort rondgescheurd.

joh als je je eigen druk maakt over het tanken met een gta en daarom op lpg te doen.
Koop dan een andere auto .
Dit koop je niet om zuinig mee te rijden het is gewoon een zegel kampioen.

hoe kan je nou voor iemand anders gaan bepalen wat die persoon met zijn geld doet? Bovendien: daar gaat het hier toch helemaal niet om?

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

zo okt 17, 2010 11:20

Precies, back to topic maar weer....

Elkoalfagta
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr apr 02, 2010 18:35
Locatie: hooglanderveen

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

di okt 19, 2010 19:07

Ten eerste was het niet de bedoeling om voor iemand iets te gaan bepalen.
Dat moet je natuurlijk helemaal zelf bepalen dus mijn excuses daarvoor.
dat was niet de bedoeling.

Maar nu heb ik mij wel eens iets laten vertellen over dat rijden op gas ,
het zal zoals vermeldt voordelen zat hebben maar nu heb ik iets gehoordt
dat met betrekking tot gas dat het schraler is als benzine en dus eventueel zou zorgen voor eerdere slijtage van de onderdelen.
Nu heb ik daar verder geen ervaring mee.
Dus als ik lieg liegen er meer.
Veel succes ermee en veel rijplezier




-------------------------------------------------------------
156 SW GTA '04

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Inrrijden gereviseerde 3.2 V6 GTA motor op LPG ?

za okt 30, 2010 22:52

Het topic is inrijden van een gereviseerde moter. Of dat dan op LPG of benzine is doet er niet zoveel toe. De vraag was simpel. Hoe rij ik goed een moter in.

Waarom je op lpg over gaat is een heel andere. Ja er is meer vermogen te halen uit lpg, maar laten we elkaar geen mietje noemen om die 4,5-8pk op een standaard moter is de moeite niet. Tenzij je gewoonweg heel weinig kilometers rijd en alleen aan de kosten aan de pomp denkt. Als je juist weer wel heel veel kilometers rijd waarom niet. Je moet wat vaker tanken maar wel vaker goedkoper. Die pk winst valt dan weer weg tegen het extra gewicht van de gasinstallatie maar so what. Pas als je een minimaal 300 liter gastank achterin of eronder pleurt en in plaats van de standaard 250 richting 400-500 pk eruit wil persen word lpg intressant qua pk-brandstof prijs.

Geloof me ik heb het uitgezocht voor m'n Evo. Die kan ook zo op gas lopen maar qua investering en vermogenswinst is het niet rendabel voor wat ik nu aan vermogen heb. Zo werkt het ook voor een GTA het geluid word er niet minder om, de performance ook niet, maar ik rij er nog geen 15.000max per jaar mee. Al ben ik het er wel enigzins mee eens dat je een auto met 250+pk niet koopt om je vervolgens druk te maken over het verbruik.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Algemene Technische vragen”