4000 km, met een gemiddelde snelheid van 50 km/h is 200 draaiuren. Als je uit gaat van gemiddeld 3000 rpm, is dat 36 miljoen keer dat de zuigers op en neer zijn gegaan en dat de krukas is rond gegaan. 18 miljoen keer dat de kleppen open en dicht zijn gegaan. Waarom zou die klep pas na 18 miljoen keer open en dicht gaan ingesleten zijn? Nou kunnen de snelheid en het gemiddelde toerental wel een beetje afwijken van wat ik hier gekozen heb, maar je gaat gegarandeerd op vele miljoenen rotaties uitkomen.
Storingen in de inspuiting bij een motor die nog in moet lopen moet je ten eerste niet van uitgaan en ten tweede niet mee doorrijden. Het zelfde geldt voor een te rijk mengsel op LPG, ook dat zou een storing zijn en daar moet je gewoon niet mee rijden, ingereden motor of niet. Het is in ieder geval geen argument om 4000 km op benzine te moeten gaan rijden, want de gevolgen zijn na die 4000 km net zo groot als daar voor. Misschien de eerste 500 of zelfs 1500 km, maar 4000?
Benzineverdunning is misschien iets waar ze rekening mee houden als ze inloop-motorolie mengen, maar dat zou er na 1500 km uit moeten, dus waarom die 4000 km? Olieverdunning om expres een dunnere film op de zuigerwanden te krijgen is volgens mij sowieso iets wat je na die eerste paar km dat die zuigerveren echt inslijten niet meer wilt. Voor je glijlagers wil je het sowieso niet, daar wil je altijd een olielaag en nooit metaal-metaal kontakt.
Ik zal eens kijken wat ik aan specs kan vinden van die motoren. Heb je er ook de legeringen bij nodig en de uitzetcoefficienten? Dan gaat het langer duren. Nog zo'n mooie, specificaties van hoe diep de hoongroeven moeten zijn, dat is ook nogal van invloed op de hoeveelheid tijd die inlopen kost. Specificaties van de legeringen van de klepzittingen en de kleppen? Ik denk niet dat Alfa die heeft vrijgegeven, terwijl ze wel heel relevant zijn hier. Sommige zittingen kunnen absoluut niet tegen loodvrij, laat staan tegen LPG, terwijl andere er prima tegen kunnen. Sommige bedrijven slijpen de kleppen alleen mechanisch in met een niet zo heel precieze slijper. Anderen hebben veel betere apparatuur en/of slijpen na met pasta en een zuignapje. Dat maakt ook nogal uit hoe lang je moet inrijden. Zoals gezegd, ik ga eens kijken, maar of alle relevante data wel online te vinden is durf ik te betwijfelen
Het revisiebedrijf weet dat de motor op LPG gaat draaien en toch bewerken ze de klepzittingen zo grof dat er maar 50% kontaktvlak zou zijn? Dat lijkt me geen goede aanname, of je moet weten bij welk bedrijf de motor is gereviseerd en ze niet al te hoog hebben zitten wat betreft kwaliteit.
Ik ben benieuwd hoeveel GTA motoren op LPG dat revisiebedrijf "ervaring" mee heeft. Hoeveel LPG motoren met een modern injectiesysteem zijn er stuk gegaan tijdens inrijden? Hoeveel zijn dat er op benzine? Over hoeveel auto's totaal gaat dit onderzoek? Wat was de eindoorzaak na autopsie van de defecte motoren? Leuk dat je het over "ervaring" hebt, maar dit gaat dan om statistiek en zonder getalletjes die ook maar een beetje relevant zijn, is het gewoon ongemotiveerde paranoia van het revisiebedrijf wat mij betreft.
Nog een leuke, als dit zo belangrijk is, schroef je dan ook de turbo van een motor af de eerste 4000 kilometer? Bij een turbo worden de uitlaatgassen minstens net zo heet als bij LPG. Ja, bij een turbo gebruiken ze geschikte materialen voor kleppen en klepzittingen, maar dat kunnen ze ook bij een LPGmotor doen. Er staat nergens dat dat niet gebeurd is bij dit motorblok, dus ik ga er van uit dat het revisiebedrijf dat gewoon gedaan heeft, als de standaard materialen van Alfa niet al gewoon geschikt zijn.