Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Elektrische aansluitingen

wo okt 27, 2010 17:36

Volgens mij is die witte (lees geel verkleurd) met groene draad van een ABS-sensor.
Ben je ergens op een ander gedeelte van de kabelboom zo'n zelfde tegen gekomen?
Als je die witte stekker met dikke groene draad bedoelt, die is van de lambdasonde, net als de 2 polige die erbij zit.. :wink:

De ABS stekkers zitten volgens mij niet in de motorkabelboom verwerkt bij de 164.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Elektrische aansluitingen

wo okt 27, 2010 17:37

Ik moet sneller leren typen zie ik... :lol: Er zijn meer mensen die het weten schijnbaar. :D
van jou geleerd :lol:
:lol:

Ik ben blij dat je iets geleerd hebt van al mijn gewauwel... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Elektrische aansluitingen

wo okt 27, 2010 19:28

@giulliettaevo: :blue_lol:

@harry: de abs in de 164 heeft een aparte computer en kabelboom

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Elektrische aansluitingen

wo okt 27, 2010 21:26

Die groene met die andere stekker is lambda (nu weet je het van 3 man). Die rode met die "ring" er aan zijn ongeschakelde plus voor je ECU. Daarmee houdt de ECU wat ingeleerde parameters bij en het storingsgeheugen. Als je het storinggeheugen niet belangrijk vindt kan je de boel ook geschakeld aansluiten. Die parameters zijn alleen volgens mij bij de ML4.1 alleen maar brandstofmengsel en dat is statisch als je geen lambdasonde gebruikt.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

zo okt 31, 2010 21:23

Al iets verder opgeschoten? :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

Re: RE: Elektrische aansluitingen

di apr 10, 2012 22:24

Al iets verder opgeschoten? :oops:
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

De afgelopen tijd zeer druk geweest met andere zaken helaas... Maar nu het project weer aangepakt en de bedoeling is dat ze binnenkort start.

Ik heb nu een nieuwe vraag (zullen er nog wel meer worden ben ik bang) Een stukje voor de motronic connector en voor de lambda-sensor en uitleeskabels zitten deze twe aansluitingen. Zoals ik de kabel heb liggen komt deze uit daar waar de stuurbekrachtigingspomp heeft gezeten maar deze heeft toch geen electra nodig.? Dus misschien toch voor de dynamo? Wie weet het?
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

di apr 10, 2012 22:55

Plaatje?

Je hoeft eigenlijk maar naar een paar dingen te kijken bij deze kabelboom.

- computerstekker op de computer. De rest van de stekkers en aansluitingen bij de computer zijn niet belangrijk.
- BDP sensor. zit naast de krukaspoelie. Komt een 3 polige zwarte stekker op met een dikke stugge kabel, afgeschermde kabel.
- tempsensor. Zit op het thermostaathuis boven de krukaspoelie. Blauwe 2 polige stekker.
- Luchtweger. 5(?) polige zwarte stekker.
- Stationair regelklep. zit tegen de luchtkamer van het inlaatspruitstuk. 2 polige stekker.
- Gaskleppositieschakelaar. op de gasklep. 3 polige stekker.
- Lambdasonde. 2 stekkers waarvan 1 rare groene en een 2 polige zwarte.

Verder zitten er nog wat andere dingen in de kabelboom.
- stekker voor het tankontluchtingssysteem. 2 polig. kan afgekoppeld blijven.
- draden voor de bobine. Wit voor het signaal vanaf de ecu. komt aan de - kant van de bobine. + komt volgens mij via groen-zwart. Er loopt nog een witte draad richting dashboard voor de toerenteller.
- 2 relais, een hoofd en een pomprelais. zitten geheel ind e kabelboom verwerkt. Komt een dikke roze draad vandaan die naar de pomp hoort te gaan.
- massapunten. paar gebundelde zwarte draden met ogen eraan. Zitten origineel met een imbusboutje achterop de cilinderkop bevestigd als massapunt.
- aircoaansturing. ergens blijven er nog een stel draden over voor de airco. Hoeven niet aangesloten te worden. :wink:

Hopelijk kun je hier iets mee.... :wink: In principe kun je de motorkabelboom op de motor hangen, alle stekkers erop klikken en 2 draden aansluiten en dan moet hij kunnen lopen.... enkel de brandstofpomp en de geschakelde + ( de groen-zwarte van de bobine) zijn genoeg. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Elektrische aansluitingen

di apr 10, 2012 23:00

Plaatje was weggevallen...

Afbeelding

Nog een (enorme NOOB) vraag. Als ik de kabelboom heb aangesloten, de ECU aangesloten en alle connectors die nodig zijn geplaatst dan zou er toch ergens een plus en min kabel moeten zijn om alles aan te sturen..... Ik kijk er waarschijnlijk ernstig overheen, of het zit in de twee ronde connectoren die ik nog niet heb weten te doorgronden....
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

wo apr 11, 2012 00:22

Dat zijn dus de massakabels. Zitten origineel met een inbusboutje tegen de cilinderkop geschroefd. :wink:

In de ronde multistekker zul je de verbindingen vinden van motorkabelboom met autokabelboom gok ik...
- groen-zwart geschakelde + vanaf cotact.
- wit toerenteller
- roze brandstofpomp. (zou ook roze-wit kunnen zijn, ben er niet 100% zeker meer van.)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

wo apr 11, 2012 00:24

Het enige dat je hoeft te hebben om te starten is een geschakelde + om de computer aan te sturen. Zogauw die 'ziet' dat de motor dan ronddraait zal hij gaan inspuiten en ontsteken. massa (-) loopt via het blok, is dus geen losse draad voor nodig. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Elektrische aansluitingen

wo apr 11, 2012 17:37

Dacht ik al eigenlijk dat het massa was maar omdat de twee draden zo dicht bij elkaar zittne dahct ik dat dat niet logisch zou zijn.

Dus enkel de motronic aansluiten en de startmotor zou al resultaat moeten geven... Dan begint er schot in de zaak te komen. :lol:
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Elektrische aansluitingen

do apr 12, 2012 22:36

Nog een keer mijn onwetendheid op jullie afvuren hoor.. :oops:

Zitten deze massa-kabels misschien normaal onder een bout van de waterpomp? Is het enige wat ik kan bedenken op mijn blok, tenzij de kabel over het blok heen hoort te open in plaats van er omheen...

IK heb nu de kabel vastgezet en de Motronic geplaatst. Bij mij (maar ik kan het totaal verkeerd geplaatst hebben) loopt er vanaf de kabelboom een kabel tussen de pully's door naar de verstuivers. Gezien het feit dat normaal gesproken er een afdichtkap rondom de distibutie zit denk ik dat ik het anders doe dan de alfa manier... :)

Afbeelding
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

do apr 12, 2012 22:41

Volgens mij heb je de kabelboom niet helemaal goed liggen... :wink:

Als je vanaf de injectoren begint hoort de kabelboom tussen de cilinderbanken te lopen naar de bak toe. daar zal hij de bocht om gaan, om de achterste cilinderbank heen naar het schutbord waar de kabelboom dorheen gaat en waar de computer huist.

Er lopen maar twee kabeltjes tussen de poelies door, de bdp sensor en de tempsensor. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Elektrische aansluitingen

do apr 12, 2012 22:46

Hmm.....

Ik heb hem dus vanaf de injectoren gezien weggewerkt naar de distibutie toe. Wel alle connectoren weten aan te sluiten, en zit nu dus met deze twee massa-kabels te prutsen aan de distributie zijde.

Zal toch niet zo zijn dat alle connectoren op elkaar passen? ijkt me dat de connector per verstuiver ook belangrijk is. (het is al zo lang geleden... Mijn geheugen laat me in de steek) Volgens mij klopten die wel toen ik het aan sloot.... :oops:
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

vr apr 13, 2012 19:12

De stekekrs van de injectoren kunnen er willekeurig op... Als je de kabelboom uit zou pluizen zou je zien dat al de draden van de injectors uiteindelijk overlopen in maar 2 draden. De injectoren 'vuren' allemaal gelijk en dus kunnen de stekkers willekeurig geplaatst worden. Bij latere blokken zoals de 24v is dat niet meer.

Wel knap datje met de rest van de kabelboom dan nog wel redelijk uitkomt. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”