WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Wat te denken van Chinese Drijfstangen

wo mar 16, 2011 22:11

Zn boek komt nu toch officieel "uit" in Mei ?

Ik heb een set (eigenlijk 2) Savali/Cosworth 98mm zuigers,bussen en onderblok voor een 12V.
En inderdaad heb ik ook gelezen ergens dat de 24V drijfstangen hoewel uiterlijk gelijk
wel degelijk beter zouden zijn dan de 12V drijfstangen. Voor mijn doel zou het ook de
beste eh goedkoopste optie zijn. Met een 3 krukas een leuke 3.3 opbouwen of een 3.1 met 2.5
kruk en waarschijnlijk een klein beetje turbo dr bij.......
Ik heb de release al een keer of 5 met 6 maanden op zien schuiven, ik zou er niet op rekenen tot het er is.

esvida
Advanced Member
Advanced Member

RE: Wat te denken van Chinese Drijfstangen

vr mar 18, 2011 23:01

heb nog wel een setje 24v drijfstagen liggen.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za mar 19, 2011 08:08

Op basis van ervaring binnen mijn eigen vakgebied (techniek, scheepvaart) heb met chinese bouwkwaliteit en chinees kwaliteitbesef in het algemeen zou ik m'n 98mm cosworth bussen en zuiger setje er niet aan wagen!
Te meer daar originele AR drijfstangen helemaal niet slecht zijn.
Laat een ander eerst maar eens uitvinden hoe goed dat spul echt is in de praktijk en het leergeld betalen.

Gr, DJ

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 19, 2011 10:41

Op basis van ervaring binnen mijn eigen vakgebied (techniek, scheepvaart) heb met chinese bouwkwaliteit en chinees kwaliteitbesef in het algemeen zou ik m'n 98mm cosworth bussen en zuiger setje er niet aan wagen!
Te meer daar originele AR drijfstangen helemaal niet slecht zijn.
Laat een ander eerst maar eens uitvinden hoe goed dat spul echt is in de praktijk en het leergeld betalen.

Gr, DJ
Als JK ze door de rontgen heeft laten halen, metallurgische samples heeft laten maken en ze heeft opgemeten en doorgerekend, zou ik er wel vertrouwen in hebben. Die gast werkt in de luchtvaart en daar hebben ze echt wel goede spulletjes om de kwaliteit van zoiets te bepalen.

web

za mar 19, 2011 14:08

Maar dan nog heeft het geen enkele zin om ze te bestellen, voor een toepassing waarvoor originele stangen gewoon volstaan.

Zegmaar alles onder de 1 bar en 7000 toeren, ofzo? Mits goed gemapped natuurlijk.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 19, 2011 14:17

Als JK ze door de rontgen heeft laten halen, metallurgische samples heeft laten maken en ze heeft opgemeten en doorgerekend, zou ik er wel vertrouwen in hebben. Die gast werkt in de luchtvaart en daar hebben ze echt wel goede spulletjes om de kwaliteit van zoiets te bepalen.
Wie garandeert dat mijn setje uit diezelfde batch komt.... :roll:

Af en toe zie je ook een waar kunstwerk in de toiletpot liggen maar meestal is het toch gewoon stront. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 19, 2011 18:41

Wie garandeert dat mijn setje uit diezelfde batch komt.... :roll:
Ik heb nog niemand gezien die de drijfstangen stuk heeft gekregen, dus het lijkt me dat dat wel meevalt. Na een boel testen kwam er uit dat ze bijna net zo goed zijn als carillo, dus er is nog steeds wel beter te krijgen. De chinezen zijn tegenwoordig lang niet alleen maar fabrikanten van troep, net als de Japanners hebben ze ondertussen wel geleerd hoe ze kwaliteit moeten maken.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 20, 2011 12:44

Helaas zit er nog altijd veel verschil tussen kunnen en doen.. het is een feit dat ze daar ook goed spul kunnen maken alleen is het vaak een probleem om die kwaliteit te handhaven. Wij hebben wat klanten die daar spullen laten maken bij toch wel goede bedrijven en die moeten nog steeds regelmatig zendingen terugsturen die daar zogenaamd de inspectie doorstaan hebben. :?

Maar nogmaals, waarom die drijfstangen kopen? De bak gaat eerder de geest geven als de originele drijfstangen... :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 21, 2011 08:20

Helaas zit er nog altijd veel verschil tussen kunnen en doen.. het is een feit dat ze daar ook goed spul kunnen maken alleen is het vaak een probleem om die kwaliteit te handhaven. Wij hebben wat klanten die daar spullen laten maken bij toch wel goede bedrijven en die moeten nog steeds regelmatig zendingen terugsturen die daar zogenaamd de inspectie doorstaan hebben. :?

Maar nogmaals, waarom die drijfstangen kopen? De bak gaat eerder de geest geven als de originele drijfstangen... :wink:
Als je een turbo bouwt, ga je gelijk ongetwijfeld krijgen. Als je iets wilt bouwen wat boelveel toeren atmosferisch draait, weet ik nog niet wat er eerder stuk zal gaan.

Nog een aandachtspunt, de krukas heeft ook z'n zwakheden bij hoge toeren of bij veel turbodruk. Door de verspringende kruktappen krijg je zoveel torsie dat de lagers gaan klemmen als je echt hard gaat.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 21, 2011 18:26

Als je een turbo bouwt, ga je gelijk ongetwijfeld krijgen. Als je iets wilt bouwen wat boelveel toeren atmosferisch draait, weet ik nog niet wat er eerder stuk zal gaan.

Nog een aandachtspunt, de krukas heeft ook z'n zwakheden bij hoge toeren of bij veel turbodruk. Door de verspringende kruktappen krijg je zoveel torsie dat de lagers gaan klemmen als je echt hard gaat.
12v en heel veel toeren gaat niet echt samen :( . de constructie met de stoterstangen naar de uitlaatkleppen helpt hier niet echt bij. Bij een 24v zou dat eerder een probleem kunnen worden, die kunnen makkelijker toeren maken. Maar als je een 12v gaat bouwen die meer als bv 8500 toeren gaat draaien kost alles al zoveel dat een paar carillo's er ook nog wel af kan, de meeste serieuze tuners zullen de gok niet gaan nemen om die paar 100 euro te besparen, als de motor in de soep loopt is er veel meer schade. Liever bewezen goede onderdelen. Maar ik ben wel met je eens dat een verhoging van het toerental een veel grotere belasting is voor de drijfstangen als wat laaddruk erop zetten. :wink:

Krukas heb ik nog nooit over gehoord dat die problemen zouden opleveren. Domingo racede met zijn 3,3/3,4 24v Biturbo met meer als 600 pk met een standaard krukas en zo zijn er meer. :wink: Jongen in Australie kwam met zijn Alfa v6 krukas bij een revisiebedrijf en daar waren ze er jaloers op, de v8 krukassen waar zij mee te maken hadden waren heel wat slechter en zwakker als de Alfa krukas zeiden ze. :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 21, 2011 19:26

Krukas heb ik nog nooit over gehoord dat die problemen zouden opleveren. Domingo racede met zijn 3,3/3,4 24v Biturbo met meer als 600 pk met een standaard krukas en zo zijn er meer. :wink: Jongen in Australie kwam met zijn Alfa v6 krukas bij een revisiebedrijf en daar waren ze er jaloers op, de v8 krukassen waar zij mee te maken hadden waren heel wat slechter en zwakker als de Alfa krukas zeiden ze. :)
Ik hoor van iemand die toch redelijk veel blokken heeft gebouwd dat de V6 altijd op dezelfde lager stukloopt als je hem gaat opfokken.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mar 21, 2011 20:02

Ik hoor van iemand die toch redelijk veel blokken heeft gebouwd dat de V6 altijd op dezelfde lager stukloopt als je hem gaat opfokken.
dat schijnt met oliedruk/opbrengst te maken te hebben.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

web

ma mar 21, 2011 22:34

En je trekt de bak kapot omdat je met een turbo veel teveel koppel maakt. Met verhoogd toerental gebeurt er niet zoveel met het max koppel, alleen het vermogen gaat omhoog.

Verder belast de turbo de drijfstangen slechts lineair (tenzij je de boel kapot pingelt natuurlijk), en met toerental gaat de kracht op de drijfstanden kwadratisch omhoog.

Dus... toeren slopen drijfstangen, turbo's slopen bakken.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di mar 22, 2011 00:02

Dus... toeren slopen drijfstangen, turbo's slopen bakken.
Wat een prachtig vooruitzicht :?

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 22, 2011 04:22

Homokineten gaan sowieso stuk als je ze onderbemeten houdt hoor. Koppelingen hebben we het nog niet over gehad, maar goed. Andere drijfstangen zijn dus pas leuk als je veel toeren gaat maken en een 12V gaat daar niet hard genoeg voor. Pas als je een snelle atmosferische 24V gaat maken is het de moeite om naar een setje aftermarket te gaan kijken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”