Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Met de 33 op wintersport ....?? Eerst maar even sleutele

wo jan 12, 2005 16:06

Op bepaalde trajecten kunnen sneeuwkettingen verplicht zijn. Neem dus een setje mee (en ga thuis eerst een keer 'droog' oefenen, dat scheelt een hoop geklooi in de koude natte duisternis...)

TURBODELTA-116
Member
Member

wo jan 12, 2005 17:54

Ruud,

Even een paar dingen, realiseer je goed dat sneeuwkettingen je licht metalen wielen beschadigen, dus adviseer ik je inderdaad een paar winterbanden op te snorren en deze op stalen velgen te leggen en geen wieldoppen te monteren. Tevens kan er 1 probleem ontstaan als je op wintersport gaat met een 16V Ik spreek uit ervaring, als je landurig op de autosnelweg rijdt en het vriest bv een graad of 7 of meer dan vriest je luchtmeter vast, je auto gaat motorisch galopperen en je denkt shit wat is dit. Je gaat naar de vluchtstrook en na een paar minuten loopt de motor weer super mooi ( luchtmeter ontdooit door motor warmte) Omdat een 16V geen Scandinavie luchtfilter heeft, wil ik je adviseren om de slang welke vanaf achterzijde koplamp naar het luchtfilterhuis loopt te verwijderen, en vervang deze door een buigbaar zilveren exemplaar (te koop bij Brezan, let wel op de juiste diameter) en bevestig de ene zijde weer aan het luchtfilterhuis en de andere zijde buig je maar beneden langs de cilinderkop zodat de opening kort boven de uitlaat uit komt. Op deze wijze zuigt hij warme lucht aan en zo loop niet het risico om verplicht met de buitenlandse ANWB zaken te moeten doen. Voor de rest adviseer ik je alle deursloten even in te spuiten met WD 40 of een goede dunne machine olie, vergeet ook je tankdop niet, en doe hem vooral niet op slot!!! Het slotje vriest vast en je bent zuur!! Eventueel kun je de deur rubbers met een stick insmeren welke volgens mij bij Halfords te krijgen is. Dit voorkomt vast vriezende deur en achterklep rubbers. Ook moet je het ruitensproeier reservoir afvullen met een antivries middel van het liefst -60 graden (ook bij Brezan). Dit middel niet verdunnen met water zoals de verpakking aangeeft, maar puur in je sproeier anders bevriezen op de snelweg tijdens het rijden alsnog de sproeikopjes. Nou dit was het geloof ik wel even. Ik ga reeds 20 jaar op wintersport, maar ik ga nooit zonder winterbanden!!! En bij deze veel plezier op je eerste wintersport vakantie

Ps: die aanpassing van het luchtfilter kun je na je vakantie weer ongedaan maken omdat warme lucht aanzuigen je prestatie van de motor verminderd, en in NL vriest het niet regelmatig.
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Met de 33 op wintersport ....?? Eerst maar even sleu

wo jan 12, 2005 19:48

oja schakelborg dingetje... hele goede.. beter uit voorzorg maar vervangen of niet?

En wat die smurrie betreft... koppakking hoop ik niet en denk ik ook niet. Koelvloeistof is nog mooi op kleur en er komt geen witte damp uit....
Dat komt meestal omdat er veel korte ritjes gemaakt worden met de auto. De motor wordt niet helemaal goed warm zodat er veel condens water achterblijft. Zo`n lange rit is dan wel eens goed.
En ik zou de veerschotels maar eens goed bekijken met een hamer. Als ze verrot zijn, vervangen de hele handel. Voordat de veer er doorzakt.
Pas op met 2e hands winterbanden. Er zit veel rommel tussen. Runderneuert e.d. En bij minder dan 4 mm profiel niet kopen.

Dinky Boy
Miniaturista

wo jan 12, 2005 21:30

(...)Tevens kan er 1 probleem ontstaan als je op wintersport gaat met een 16V Ik spreek uit ervaring, als je landurig op de autosnelweg rijdt en het vriest bv een graad of 7 of meer dan vriest je luchtmeter vast, je auto gaat motorisch galopperen en je denkt shit wat is dit.(...)
Euh, dat geldt dan ook voor een 1.5 IE? :shock: Want dat gedoe heb ik ook meegemaakt met mijn SW. En dan ook echt pas nadat je ongeveer 1,5 uur lang 140 km/h hebt gereden... Overigens ook rond het vriespunt. En het duurt echt héél erg lang voordat hij weer normaal loopt...

Zal dat met die slang eens gaan regelen. Goeie tip! :thumbs:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 12, 2005 21:42

(...)Tevens kan er 1 probleem ontstaan als je op wintersport gaat met een 16V Ik spreek uit ervaring, als je landurig op de autosnelweg rijdt en het vriest bv een graad of 7 of meer dan vriest je luchtmeter vast, je auto gaat motorisch galopperen en je denkt shit wat is dit.(...)
Euh, dat geldt dan ook voor een 1.5 IE? :shock: Want dat gedoe heb ik ook meegemaakt met mijn SW. En dan ook echt pas nadat je ongeveer 1,5 uur lang 140 km/h hebt gereden... Overigens ook rond het vriespunt. En het duurt echt héél erg lang voordat hij weer normaal loopt...

Zal dat met die slang eens gaan regelen. Goeie tip! :thumbs:
Bevriezing treedt juist op bij temperaturen net boven en rond het vriespunt. Dit komt door het simpele feit dat er het luchtvochtigheidspercentage dan hoog is. Juist op die plaatsen waar een vernauwing in de luchtdoorvoer is,(venturiwerking) onstaat een lagere temperatuur waardoor de zaak bevriest. Als het echt lekker doorvriest treden deze problemen eigenlijk niet meer op, en KUN je le luchtfiter, eigenlijk net zo goed weer in de zomerstand zetten,( indien mogelijk). Dit geeft een hogere vullingsgraad en dus betere prestaties. :wink:

Als het verschijnsel "bevriezing"optreedt is de beste remedie: Motor afzetten. Dan kan de motorwarte eenvoudig de bevroren delen weer ontdooien en kun je vaak al naar hooguit 10 minuten weer (probleemloos) verder rijden.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dinky Boy
Miniaturista

wo jan 12, 2005 21:51

Als het verschijnsel "bevriezing"optreedt is de beste remedie: Motor afzetten. Dan kan de motorwarte eenvoudig de bevroren delen weer ontdooien en kun je vaak al naar hooguit 10 minuten weer (probleemloos) verder rijden.
En dat viel nou juist zo tegen: na een kwartier (slechts 100 km/h) rijden begon de ellende opnieuw... :(

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 12, 2005 21:55

En dat viel nou juist zo tegen: na een kwartier (slechts 100 km/h) rijden begon de ellende opnieuw... :(
Ja, ik hoor je denken: Totdat het weer optreedt natuurlijk. Das helemaal waar hoor, dus van die slang is onder genoemde omstandigheden best een aanrader. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Mobster

wo jan 12, 2005 22:42

Die smurrie vanbinnen was er bij mij ook toek ik nieuwe o-ringetjes op de stop en onderaan de olievulkop het rubber vervangen heb was blijft er maar weinig mayo meer achter in de dop.

TURBODELTA-116
Member
Member

wo jan 12, 2005 23:56

Dinky Boy

Jij hebt gelijk, korte tijd later treedt het euvel weer op. Ik herinner mij die dag nog heel goed. Ik ben met veel gel...l naar Eberlein in Kassel ( DSL) gereden want dat was de dichts bijzijnde Alfa dealer, stonden we daar om 07.00 uur voor de deur, om 08.30 komt er iemand die netjes vroeg of hij kon helpen. Ik het probleem uitgelegd en hij stelde diagnose zonder de kap te openen. Hij zei kortweg "ist dass ein 16 ventieler" ik bevestigde dit met een ja. Zijn antwoordt luidde als volgt " warten bis die sonne aufkomt, und dan gehen die temperaturen zuruck nach nul und dan ist dass problem gelost" Uiteindelijk heeft iemand in NL dit opgelost met de slang optie zoals beschreven.
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979

Ruud33 16V

do jan 13, 2005 09:28

In ieder geval mooi dat ik dit van tevoren weet dan zal ik dat maar eens even gaan halen en maken. Hoe heet een dergelijke slang??? Gewoon zo'n lichtmetalen geval wat je kunt buigen???

TURBODELTA-116
Member
Member

do jan 13, 2005 22:30

Yep,

Bij de Brezan zo'n alu exemplaar halen, kost ongeveer een euro of 5 a 6 Hij zit in een doosje in samen geperste toestand, en deze kun je dan uittrekken tot plusminus 60 cm. Voor de zekerheid ook een slangklem kopen voor de bevestiging aan het luchtfilter. Voor het uiteinde boven de uitlaat moet je wat hobbieen met plastic tie raps. Uiteraard niet om de uitlaat, maar je kunt in de directe omgeving wel andere bevestigingspunten vinden. Neem je bestaande slang mee voor de diameter. En op vertoon van je club pas kun je nog korting krijgen ook (zie linker kolom korting regelingen)
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979

Ruud33 16V

vr jan 14, 2005 11:32

OK dankje zal er binnenkort eens werk van gaan maken.

Oja nog een vraagje. Ik heb nog een K&N liggen van mijn vorige 33. Als ik die erop zou zetten zou hij theoretisch ook lucht moeten pakken uit het warme motorcompartiment maar ik kan me voorstellen dat dit met een gangetje van 140 a 150 niet warm meer is..

Dus het beste alternatief is neem ik aan nog steeds die buis halen en die boven de uitlaat??

TURBODELTA-116
Member
Member

za jan 15, 2005 21:26

Ruud,

Het beste lijkt mij om uit voorzorg tijdens je vakantie mijn slang optie te doen en als je terug komt ga je lekker knutselen met je open luchtfilter. Trouwens kijk op de tuning topic, daar kun je zien hoe die persoon met die witte 33 zijn luchtfilter koude rijwind geeft, want dat blijft een must voor de beste prestatie bij temperaturen boven nul. Maar zoals ik die foto's gezien heb dan bouw je wel zowat de afzuigkap van een keuken om je luchfilter heen :lol: :lol: dus........... Bij deze een fijne vakantie gewenst. Ik ga zelf over 3 weken ook weer naar snitzsel land. :D
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979

roberto
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 16, 2005 15:11

Heb die bevriezingsverschijnselen ook gehad met m'n ex 33 1.7ie; plankgas rijden en toch maar 90 km/u halen. En dat was gewoon in NL. En eigenlijk nooit achtergekomen wat dat nou was, uit nood heb ik toen maar een stuk karton voor de radiateur geplaatst. Maar het was dus gewoon een vastgevroren luchtmassameter.

Het afdekken van de radiateur doe ik overigens nog steeds, ik hoef die koude lucht niet allemaal langs heb nord blokje.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Ruud33 16V

ma jan 17, 2005 14:16

ok dan laten we de K&N maar even op zolder liggen voor mei of juni ofzo en ga ik binnenkort maar eens aan de slag. Alleen nog even winterbandjes zien te vinden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”