wo jan 12, 2005 17:54
Ruud,
Even een paar dingen, realiseer je goed dat sneeuwkettingen je licht metalen wielen beschadigen, dus adviseer ik je inderdaad een paar winterbanden op te snorren en deze op stalen velgen te leggen en geen wieldoppen te monteren. Tevens kan er 1 probleem ontstaan als je op wintersport gaat met een 16V Ik spreek uit ervaring, als je landurig op de autosnelweg rijdt en het vriest bv een graad of 7 of meer dan vriest je luchtmeter vast, je auto gaat motorisch galopperen en je denkt shit wat is dit. Je gaat naar de vluchtstrook en na een paar minuten loopt de motor weer super mooi ( luchtmeter ontdooit door motor warmte) Omdat een 16V geen Scandinavie luchtfilter heeft, wil ik je adviseren om de slang welke vanaf achterzijde koplamp naar het luchtfilterhuis loopt te verwijderen, en vervang deze door een buigbaar zilveren exemplaar (te koop bij Brezan, let wel op de juiste diameter) en bevestig de ene zijde weer aan het luchtfilterhuis en de andere zijde buig je maar beneden langs de cilinderkop zodat de opening kort boven de uitlaat uit komt. Op deze wijze zuigt hij warme lucht aan en zo loop niet het risico om verplicht met de buitenlandse ANWB zaken te moeten doen. Voor de rest adviseer ik je alle deursloten even in te spuiten met WD 40 of een goede dunne machine olie, vergeet ook je tankdop niet, en doe hem vooral niet op slot!!! Het slotje vriest vast en je bent zuur!! Eventueel kun je de deur rubbers met een stick insmeren welke volgens mij bij Halfords te krijgen is. Dit voorkomt vast vriezende deur en achterklep rubbers. Ook moet je het ruitensproeier reservoir afvullen met een antivries middel van het liefst -60 graden (ook bij Brezan). Dit middel niet verdunnen met water zoals de verpakking aangeeft, maar puur in je sproeier anders bevriezen op de snelweg tijdens het rijden alsnog de sproeikopjes. Nou dit was het geloof ik wel even. Ik ga reeds 20 jaar op wintersport, maar ik ga nooit zonder winterbanden!!! En bij deze veel plezier op je eerste wintersport vakantie
Ps: die aanpassing van het luchtfilter kun je na je vakantie weer ongedaan maken omdat warme lucht aanzuigen je prestatie van de motor verminderd, en in NL vriest het niet regelmatig.
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981