zo feb 19, 2012 11:25
Deze foto's zijn formaatje postzegel, daar valt weinig tot niets aan te zien. Wat ik er van maak is dat je een inlaatklep hebt afgebroken en dat die door de verbrandingsruimte heen aan het ratelen is geweest. Dat heeft zeker een paar seconden geduurd, als je ziet hoe veel inslagen die zuiger gehad heeft. Meer is er zo volgens mij niet over te zeggen, zonder meer detailfoto's, ook van je riem, de spanner en dergelijke.
Een inlaatklep van een standaard V6 3.0 kan echt geen 8000 rpm aan zonder te gaan zweven als je niet veel zwaardere klepveren zet. Ik meen dat proeven in Frankrijk bij de 2.5 GTV motor aangaven dat het ergens bij 7600 op hield voor de group N auto's die ze daar toen aan het prepareren waren. Een 3.0 heeft nog grotere kleppen en niet bijzonder veel zwaardere klepveren en heeft af-fabriek een lager maximaal toerental meegekregen. Die zal dus echt niet meer dan die 7600 rpm aan kunnen.
Wat een mogelijk scenario is hier, is dat je eerder al een keer een botsing tussen de zuiger en de klep hebt gehad en dat de klepsteel daardoor een heel klein beetje scheef is geworden. Als je dan doorrijdt, zal je klepsteel langzaam metaalmoeheid gaan vertonen, omdat alle druk van de klepzitting nu maar op 1 kant komt. Ook zal deze klep veel zwaarder lopen in de zitting. Dit kan best een poos goed gaan, maar als je cylinderkop een keer echt heet wordt, bijvoorbeeld in de file, dan kan de boel zo hard gaan klemmen, dat de klep echt blijft steken. Hij zal in het begin nog wel worden teruggeduwd door de zuiger, maar daar wordt de klep alleen maar krommer van, met maar een mogelijke uitkomst, afbreken van de schotel. Let wel dit is een *mogelijk* scenario, er zijn nog zat andere dingen die ook gebeurd kunnen zijn. Meer foto's kunnen hopelijk meer duidelijkheid bieden.