Carbo
Member
Member

Re: RE: Verzinken brandstoftank AR75

wo mei 16, 2012 16:02

Ik wil aangeven hoe slecht de hechting van RX eigenlijk is. Daarnaast staat in de gebruiksaanwijzing dat voor een verbeterde hechting van RX-5 de ondergrond licht aangeroest moet zijn.
Dat principe is op zich natuurlijk al verkeerd: de ondergrond moet volkomen roestvrij zijn wil je niet opnieuw roestvorming krijgen.
Dit is een eeuwige discussie. Ik heb zelf uitstekende ervaringen met de RX producten mits ze goed worden gebruikt is de hechting uitstekend. RX5 heeft juist de oxide laag nodig om zich te hechten. Ik ben al zoveel mensen tegengekomen die gewoon niet conform de handleiding werken en dan dus hechtingsproblemen krijgen en daarna klagen dat het niet werkt
Bij een complete restauratie krijg je het metaal nooit in zijn geheel roestvrij zelfs niet in een dompelbad :wink: Ik heb de afgelopen jaren voldoende puntlassen losgeboord om uit ervaring te kunnen spreken.

In het ontroesten is volkomen roestvrij ook een breed begrip, hier kun je alleen afgaan op de stralingsgraad conform DIN normering.

De tank zul je dus uit elkaar moeten halen met name voor de felsrand, daar zit namelijk de roest tussen. Daarna de buitenkant in RX5 en daarna de RX10 of een goede 2K etch primer en daarna en 2K lakopbouw :wink:
Binnenzijde gewoon een produkt gebruiken dat hiervoor is gemaakt!

Roestvorming kun je alleen maar vertragen vroeg of laat komt het terug. De kwaliteit van de restauratie en het gebruik erna (denk aan pekel blootstelling, luchtvochtigeheid etc) bepaald hoe lang dit duurt.

Als je de tank goed behandeld gaat deze minstens zo lang mee als een fabrieks nieuwe!

Gr,
Carl
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

Terug naar “Algemene Technische vragen”