Ik heb het gedaan met expoy van 3m, zowel de onderkant als de platte vlakken. Oring vervalt dan.Hee, leuk topic...
Zelf was ik "simpelweg" van plan de bussen aan elkaar vast te maken.
Iemand dat al eens gedaan hier?
Arno
Ik heb het gedaan met expoy van 3m, zowel de onderkant als de platte vlakken. Oring vervalt dan.Hee, leuk topic...
Zelf was ik "simpelweg" van plan de bussen aan elkaar vast te maken.
Iemand dat al eens gedaan hier?
Ik wist niet dat er gietijzer bestond met een martensitische dan wel austenische structuur,Ik dacht dat het een pelitische of ferritische structuur had of een combinatie van deze twee.Bij legeringen en zeker bij gietijzer, is de snelheid van het koelen van je materiaal belangrijk voor hoe de ingredienten van je legering zich ten opzichte van elkaar gaan verdelen. Verder heb je de vorm waarin de losse moleculen zich in een "kristalvorm" schikken. Austenite moet zich liefst zo min mogelijk vormen en martensite is wat je wel wilt. Onder meer met cryobehandelen krijg je meer martensite waardoor je materiaal slijtvaster wordt. Doordat je bij losse bussen centrifugaal kan gieten, heb je een verhouding oppervlak/inhoud die gelijkmatig koelen veel makkelijker maakt, waardoor je relatief veel martensite in je ruwe gietprodukt hebt, voor je gaat nabewerken. Als je een "groot lomp stuk metaal" af laat koelen, zeker als je het niet tevoren al hebt bestemd om cylinderbussen van te maken, zal je veel minder martensite krijgen waardoor je materiaal brozer en minder hard zal zijn. Om dat te compenseren zal je het blok opnieuw zo heet moeten stoken dat de kristalstructuur verdwijnt en het dan alsnog zeer geleidelijk moeten laten afkoelen. Alternatief is een keuze voor een materiaal wat van zichzelf slijtvaster en minder broos is, of na het metaalbewerken een coating aanbrengen op de cylinderdwanden tegen slijtage.
De monosleeve is eigenlijk gelijk aan dat van een orginele motor, behalve dat de de bussen aan elkaar zitten. Hoogte blijft hetzelfde als het orgineel, waarom zou hierbij de uitzettingscoefficient anders zijn?Houdt er rekening mee dat je hard mag gaan rekenen aan uitzettingscoefficienten van de diverse materialen zodat je de pasvorm van je monosleeve in de bovenrand van je blok perfect krijgt. Ook de lengte van de bussen en de hoeveelheid die je ze laat uitsteken ten opzichte van je motorblok zal je perfect moeten krijgen, anders komen er spanningen op je kopbouten, motorblok of de sleeve zelf waar je bij hoge vermogens gewoon niet mee wegkomt. Dit soort bewerkingen vereisen een precisie waardoor je zelfs de temperatuur van je werkstuk in de gaten moet houden tijdens bewerking, anders klopt je maatvoering al niet meer.
Ik neem aan dat je ook je zuigerbodems hard gaat koelen met een oliesprayer? Welk blok wil je gaan gebruiken als basis? Een TSblok, of toch een nord?
klink domweg als te dunne wand....De bussen scheuren op het platte vlak, dikte is daar maar amper 4mm, dus een alu plaat heeft geen zin. Bussen vast lijmen heeft wel zin.
Heeft iemand foto's van de bodemkoeling bij een 155?klink domweg als te dunne wand....
Is niet iets te doen met 155 1.7 of 1.8 8V ts bussen, die zijn net nog ietsje dikker, want kleinere dia zuiger, die paar cc minder doen het hem niet bij een turbo appl. voor een beetje extra marge?
Is natuurlijk mosterd na de maaltijd, want je had natuurlijk al zuigers specifiek voor een turbo applicatie van 84 [mm]
Bodem koeling zat in een 155 blok kan ik me nog iets vaag van herinneren.
Het is puur hoe snel je laat afkoelen. Zolang er koolstof tussen de ijzermoleculen zitten kan je beide kristalvormen krijgen.Ik wist niet dat er gietijzer bestond met een martensitische dan wel austenische structuur,Ik dacht dat het een pelitische of ferritische structuur had of een combinatie van deze twee.
Slijtage maak ik me geen zorgen. Gietijzer is een bewezen materiaal in de automotive wereld, en we praten hierbij natuurlijk over een racemotor, die hoeft het klokje niet rond.
De hoogte is misschien hetzelfde, maar dan kan je de bussen onderop niet steviger neerzetten, dus je zal wellicht al wat moeten afwijken. Wat je bovenop aan kracht extra zet om je kop niet te laten lekken, moet ergens tegenkracht krijgen he?De monosleeve is eigenlijk gelijk aan dat van een orginele motor, behalve dat de de bussen aan elkaar zitten. Hoogte blijft hetzelfde als het orgineel, waarom zou hierbij de uitzettingscoefficient anders zijn?
Tijdens het bewerken kunnen er spanning in het materiaal ontstaan, vooraf is dit nooit te zeggen hoeveel. Mochten er spanningen onstaan, dan kun je het besten eerst voorbewerken, gloeien, nabewerken van de maartvoerende delen. Het honen gebeurd pas als laaste.
Basis blok wordt een ts, en ja de zuigers zullen gekoeld moeten worden, had een 155/164 niet zo iets?
Met een 1.8TB blok met een paar aanpassingen kun je al over de 300 pk gaan en begin je je bak al te belasten op een manier dat hij het niet leuk meer vind, daar heb je nog geen monoliner voor nodig.Een gefreesde plaat om de standaard (aan elkaar gelijmde) bussen heen, zou dat al afdoende helpen tot zeg de grens van de transaxle bak?
Ik heb dit ook nooit begrepen. Het motorblok niet aan de onderkant niet uitgefreest.Bij die onderste mag je pas goed gaan kijken wat er met uitzetten gebeurt... alu buitenkant om stalen bussen, wordt het warm komen de bussen los.![]()
De gaatjes aan de zijkant lopen niet door en door, maar komen in het gat uit wat aan de bovenkant geboord is.Voor turbogebruik lijkt die onderste mij een stuk geschikter. een brede base-plate met fire rings er in zodat je met hoge piekdrukken kan werken. De bovenste heeft waarschijnlijk dunnere zuigerwanden, want zulke koelkanalen ga je niet proberen als je perse een behoorlijke dikte tussen de wanden wilt.