Die lipjes zijn, als ik het goed heb, bedoeld om vocht (bijv. van sneeuw die onder je schoenen geplakt zit, niet zo 1-2-3 regenwater ofzo hoor) af te voeren.. ze dienen verder voor iets wat misschien nog belangrijker is(in ieder geval voor je gezondheid als je bijv. COPD/Astma hebt..), namelijk om de vloerbedekking te ontluchten zodat dit niet kan gaan schimmelen, dus ook tegen nare geurtjes. In principe zorgen ze dus voor ontluchting en ontvochtiging van je interieur.
@ Joel; ben ik met je eens, maar ik vind het bij Alfa Romeo nog steeds een zeer ernstig structureel probleem. Als je auto's gaat vergelijken van diverse merken uit dezelfde bouwjaren die ook in dezelfde tijd op de markt gekomen zijn, dan durf ik (zelfs als hardcore-Alfist..) rustig te zeggen dat Alfa op z'n zachtst gezegd een modderfiguur slaat als het gaat om de levensduur van de (dragende) carrosseriedelen. Het is toch te bizar voor woorden dat de bodem van bijv. de 156 er na een jaar of 10 zowat onderuit pleurt, om het even lekker cru te zeggen. En je dan ook nog eens problemen met de APK kan krijgen omdat de roestschade ook dragende delen betreft. En ja, nogmaals, je hebt gelijk dat iedere auto die gemaakt is uit een materiaal dat roesten kán dat ook zeker zal doen.. maar het gaat mij meer om de progressiviteit van het roestproces, dáár doel ik vooral op, de ernst van de roestschade afgezet tegen de leeftijd van de auto. Mercedes heeft daar bijv. ook mee lopen klooien met modellen als de E-klasse (met die ''pinda-ogen..) en de ML. Ik val Alfa Romeo écht niet af, maar dit soort gekkigheid vind ik toch echt een beetje uit de tijd.. ik hoop van harte dat de Giulietta en afgeleiden het op dat gebied beter gaan doen...
lipjes zijn inderdaad afwateringsgaten en kunnen best open staan.
bij mijn 155 direct gedaan: bodem nog steeds goed!
bij de 145 na aanschaf lipjes open geplooid (zaten dicht), uit elk lipje kwam er water uit gelopen! (nee, geen airco maar puur vocht in de auto zoals aangegeven wordt: natte voeten enz...) nu ook nog steeds geen roest.
ik neem steeds mijn auto matten uit de auto als ze nat zijn (winter en zomer), leg ze binnen bij de verwarming en volgende dag terug in de auto.
omslachtig gedoe, maar nog geen roestende bodems en nooit ramen die beslaan