Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6925
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenli

zo jan 19, 2014 19:16

Maar krijg je een 164 motor uit de eerste serie ook relatief makkelijk in een giulia? De 75 blokken zijn toch moeilijker te vinden.
Het enige probleem dat ik zo snel voorzie is dat bij de 164 TS de stroomverdelers beide op de cilinderkop zitten en je dus de verdeler op het blok mist. Carterpan wisselen moet in beide gevallen en zou geen probleem moeten zijn. Kabelboom en inlaat e.d. moeten wel aangepast worden voor de Giulia, 75 spul is makkelijker omdat de motor dan al in de goede richting ligt.

maar een 75 TS motor moet toch ook wel te vinden zijn? :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

Re: RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenli

zo jan 19, 2014 19:23

Koelwater zal vast geen probleem zijn, een slang wat langer dan de ander, is het probleem niet.
Inlaat loopt inderdaad de andere kant op, naar het schutbord toe, misschien zelf iets fabriceren, of het zaakje aanpassen..
Nee, zal je altijd tegenkomen, dat iets nét niet helemaal past, daar heb je een punt.
En toch zie je er genoeg die het doen, een 155 kop erop zetten!

De meesten die een 155 kop monteren doen dat met throttle bodies of carbs in combinatie met een ander management.. Enkel een 155 kop op een 75 onderblok met de standaard inlaat e.d. gaat je niet veel opleveren denk ik. Dan heb je heel veel werk om alles passend te maken en aan te sluiten en vervolgens heb je weinig winst. :(

Dat klopt. Ik wil ook over op TB's of carburateurs. Misschien daar niet duidelijk in geweest, snap inderdaad, dat als je je injectie erop laat, dat het weinig zal gaan schelen.
Dat is sowieso een pré!



Drukvulling is ook de makkelijkste optie. Maar ik weet niet wat lastiger is om voor elkaar te krijgen? Zeg niet dat een turbo erop zetten extreem moeilijk is, maar wat er allemaal omheen komt en dergelijke. Plus, atmosferisch heeft ook wel wat :lol:

Alles hangt van jouw vermogenswens af. als je meer als 200 pk wilt gaan halen atmosferisch wordt het al snel duur terwijl je dat met een turbo vrij makkelijk kunt halen. Aanpassingen zoals een programmeerbaar management zijn in beide gevallen nodig. Waarschijnlijk kun je beter eerst je onderstel en remmen e.d. goed op orde maken en dan gaan kijken naar meer vermogen. Dat gaat je allemaal al genoeg geld en tijd kosten. :wink:

Ja, dat soort waardes zijn met een turbo wel veel gemakkelijker te halen, dat klopt. Je bedoelt programma's zoals Megasquirt, en KDFI?
Klopt, over onderstel en remmerij ben ik het totaal met je eens. Maar daar zijn m'n plannen ook al voor gemaakt, dat gaat tot nu toe ook allemaal goed. Oké, nog geen RS of Intrax set, of 330 schijven, maar sowieso al beter dan wat er normaal onderzit.
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

hondaman
Member
Member
Berichten: 174
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

ma jun 02, 2014 20:14

Hebben die nieuwere modellen met DIS ook een andere Luchtmassameter?
Giulia 2.0 TS

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

ma jun 02, 2014 21:18

eigenlijk heeft geen enkele een LMM
ze hebben allen een luchthoeveelheidsmeter (LHM) ook deze met DIS bobines
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

hondaman
Member
Member
Berichten: 174
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

ma jun 02, 2014 22:22

OK. Ik hoopte dat deze een hittedraad meter hadden. :cry:
Giulia 2.0 TS

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4186
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 2.0TS 8v : 75, 155, 164. Wat is het verschil eigenlijk?

do jun 05, 2014 23:02

Hee, leuk draadje.

Ik heb geen turbo geplaatst, maar een mechanische compressor (M45) in combinatie met een Megasquirt injectiesysteem.
Deze loopt op een mapsensor, waardoor je de standaard luchtmeter kunt weglaten.
217pk en 275Nm, plus dat het blok ook aardig betrouwbaar is, zeker gezien het een racewagen is.
1x lagers preventief vervangen in 2011, maar verder loopt het al super sinds 2008.

Draadje van mijn project:
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=19523

Ergens vanaf pagina 55 is het einde van de zwarte 75 en het begin van de witte.

Ik heb altijd ergens nog in mijn hoofd om een 300+pk TS motor te bouwen met o.a. de drijfstangen van een 164 super, 155 8V kop, zuigerbodemkoeling van een 16V en een hele dikke M90 blower.
In principe heb ik alles liggen, maar is ook de 75 te koop....

Terug naar “Algemene Technische vragen”