Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Lage oliedruk

di jul 01, 2014 20:07

Als de meter iets uitslaan is er sprake van oliedruk. Laat je niet goedmaken door het metertje, daar klopt vaak geen barst van. Monteren een olie druk schakelaar. Je hebt dan een prima bewaking. Als je blok bloedheetbis en het lampje nog niet brandt weet je vrijwelmzeker dat de druk ok is.
Wil je de echte waarden weten, schreef daalde sensoren eruit en monteren opmdeze aansluiting tijdelijk een lossen oliedrukmeter. Pas dan weet je of jouw meter je voor de gek houdt. Gewoon lekker rijden en niet meer op die meter letten is het beste voor je gemoedsrust.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Lage oliedruk

di jul 01, 2014 20:20

Mechanische oliedrukmeter verteld je precies wat er aan de hand is.

Plaats deze tijdelijk ipv een sensor in het oliekanaal en meten maar !

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: Lage oliedruk

wo jul 02, 2014 22:19

Vandaag gemeten met een mechanische meter: Koud 70 psi (4,8 bar). Bij olietemp 80 C < 20 psi (1,4 bar) bij 3500 rpm, 0 bij stationair!! Dus idd te lage oliedruk. Olie is warm waterdun aan de pijlstok. Dus toch benzine-bijmenging? Vandaag kreeg ik de suggestie dat mogelijk de oliepluggen in de krukas eruit zouden kunnen zijn. Omdat ik de motor al lang geleden heb gereviseerd (in afwachting van het voltooien van de vele jaren durende restauratie) kan ik me niets meer herinneren over deze pluggen :oops: . Ook werd mij gezegd dat de oliepomp de oorzaak zou kunnen zijn. Het is een nieuwe pomp, maar daarbij zou het ooit voorkomen dat de plunjer van het overdrukventiel in geopende stand vast blijft zitten.. :?
Dit weekend haal ik dan maar de carterpan eraf om de oliepomp en de krukas te inspecteren, alvorens er nieuwe, dikkere olie in te gooien. Voordat ik er dan weer mee ga rijden laat ik eerst de carbs, af stellen, nu staan deze veel te rijk bij midden en hoge toeren.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Lage oliedruk

wo jul 02, 2014 22:47

Ok dat geeft iig meer duidelijkheid.

Krukasplug kan niet want dan heb je helemaal geen oliedruk.
overdrukventiel kan,lagersspeling zou ook kunnen

Je hebt selenia 10 /40 syntheet die is pisdun zowel warm als koud.

Voordat je gaat demonteren zou ik een hele goedkope hubo 20/40 olie erin kieperen en dan weer meten.

Goeie truuk is een aansteker aan de pijlstok houden .....heb je een snelle ontbranding dan benzine in de olie . Knettert de ontbranding dan water in de olie.

Heb je de nummers van de carburateurs dan kan Zaag wel ff opzoeken of die geschikt zijn voor jouw blokje.

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Lage oliedruk

do jul 03, 2014 07:59

Dominic,

dat van een plug is niet helemaal waar heb er vorig jaar nog een opengemaakt die een lage oliedruk had en bij demontage bleek er een plug weg te zijn... (zeg niet dat het hier het geval is)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Lage oliedruk

do jul 03, 2014 08:32

Mijn eerste bertone had er ook een plug uit, vertoonde eigenlijk dezelfde verschijnselen. Aangezien het een gereviseerd blok betreft ging ik er eigenlijk vanuit dat dit geen issue kan zijn.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Lage oliedruk

do jul 03, 2014 08:51

Barend en Walter , klopt helemaal , maar ik lees dat bij koude motor de druk 4,8 bar is.

Met 10w 40 in het blok en een plug eruit red je dat volgens mij dan ook niet .

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Lage oliedruk

do jul 03, 2014 12:49

dat is dan ook weer waar, had er toen 20/50 in, en verder dan 3,5 bar koud kwam ie niet.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

RE: Lage oliedruk

za jul 05, 2014 22:24

Vandaag carter er af gehaald en oliepomp uit elkaar gehaald. Plunjer van overdrukventiel zat niet vast, maar liep ook niet echt lekker. Er zat wat rommel in het cilindertje. Er stroomt natuurlijk ongefilterde olie door en er zat nogal wat bezinksel in het carter: Metaalslijpsel en ook wat restjes kit en vloeibare pakking. Ik ben daar waarschijnlijk wat te scheutig mee geweest, was dan ook m'n eerste motor-revisie :oops:
Voordat ik de zaak dicht ga maken wil ik de oliepluggen in de krukas nog checken, omdat die toch ook steeds worden genoemd als mogelijke oorzaak. Maar waar zitten die? Moet ik daarvoor de lagerkappen losmaken? :?:

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Lage oliedruk

za jul 05, 2014 22:40

Als die plunjer niet kan bewegen zou je juist meer oliedruk verwachten. Althans, dan zou de druk op kunnen lopen tot meer dan 8 bar. Niet aan de orde lijkt me.

De pluggen in de krukas kan je zien zonder de lagerkappen los te nemen (Google maar op alfa crankshaft plug). Of je erbij kan vraag ik me af.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Lage oliedruk

zo jul 06, 2014 00:41

Ligt er aan in welke positie de plunjer vastzit... Als ie openstaat, bouw je geen druk op.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Lage oliedruk

zo jul 06, 2014 12:39

Tja, is ook zo Jack. En als er prut in de boring zit, kan het ook op het aanligvlak zitten.

Ik vind de opmerking over lagerspelingen ook wel relevant, wat heb je daarvan gemeten?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Lage oliedruk

zo jul 06, 2014 13:02

Volgens mij is het vooral interne slijtage van de plunjer en z'n boring die voor ellende kan zorgen. Er komt teveel ruimte... de plunjer kantelt onder forse veerdruk en komt vast te zitten.

Ik heb wel vaker tot op het koper versleten lagerschalen uit Nordjes zien komen maar die vertoonden eigenlijk nooit dergelijk dramatische lage oliedrukken...

Krukaspluggen (in een 2000 dus met geharde krukas):
Afbeelding
Afbeelding

Gewenste plaatsing van die plugjes:
Afbeelding

Welke plugjes?
Afbeelding

Je kunt ze dus zien (als ze er nog zitten...) met de lagerkappen in place....

Mooiste oplossing (maar best duur...): krukas ontharden, waar nodig laten slijpen / polijsten, draad tappen in krukaspluggat en imbus plugjes erin, balanceren indien gewenst (natuurlijk is dat gewenst!), krukas weer harden.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Lage oliedruk

zo jul 06, 2014 13:51

Laten we maar hopen dat de pluggen er nog inzitten in dit geval ;-) Motorolie ziet er lekker uit in dat blok van jouw Jack. Lijkt erop dat de krukas nog redelijk is gebeleven?

Ik was dit topic aan het lezen en daar wordt geclaimed dat de lagerspeling in de kop een meetbare invloed kan hebben.

Maar goed, we slaan zijsporen in.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Lage oliedruk

zo jul 06, 2014 14:44

Belse mayonaise! 8)

Heeft het redelijk overleefd maar moet wel geslepen worden.

Zonder dat draadje tot op de laatse letter gelezen te hebben gaat dat vooral over het gebruik van restrictoren in de opgaande olieledingen en de effecten.

Ik heb die restrictoren ook in het JZ blok zitten om te voorkomen dat je bij warme olie teveel olie kwijtraakt naar de kop en te weinig op je lagers houdt maar ik heb nog nooit de angst gehad dat ik de krukaslagers er daarmee uit zou blazen....want als de druk te hoog wordt, dan gaat de oliepomp "open"...

Ik gok bij het onderhavige blok op een missende krukas plug... maar goed... ik weet ook niet zo veel van die ouwe meuk!... :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”