Gebruikersavatar
hadeet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: di okt 08, 2013 20:40

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

vr jul 08, 2016 00:15

Probleem is opgelost. Gasklephuis vervangen, loopt nu als een zonnetje en slaat niet meer af.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

vr jul 08, 2016 08:12

:thumbs:
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
hadeet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: di okt 08, 2013 20:40

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

wo jul 13, 2016 21:07

Te vroeg gejuicht. Probleem is weer terug. Het lijkt wel of het probleem vanzelf weer terugkomt na enkele dagen weer vaker gereden te hebben. Om wanhopig van te worden. Wie heeft er nog goede suggesties?

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

do jul 14, 2016 10:17

Waarschijnlijk de ecu gereset na inbouw andere LMM? Die gaat zich dan eerst "inleren".

Heb je mijn tip al geprobeerd door alle vacuum slangen "af te doppen" en dan de test te doen dat hij
weer goed stationair oppakt na gas geven?
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
hadeet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: di okt 08, 2013 20:40

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

do jul 14, 2016 12:52

Hoe lang kan dat inleren duren? Is dat na x-aantal kilometers?

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

do jul 14, 2016 14:21

Sommige parameters worden blijvend gecorrigeerd zodat normale 'slijtage' wordt gecorrigeerd.
Zijn de input parameters stabiel dan denk ik dat in inleren redelijk snel verloopt, dus zeg 10 a 20 km,
dan heb je alle condities (dus ook toeren, temperatuur etc) wel zo'n beetje gehad.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
hadeet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: di okt 08, 2013 20:40

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

wo aug 31, 2016 21:32

Ter lering en de vermaak hierbij een update.

Inmiddels is bijna alles vervangen zoals LMM, benzinepomp, lucht inlaathuis, nieuwe luchtslang incl. resonantie huis, 'tonnetjes' voor de carter ontluchting, 8 nieuwe NGK bougies erin geschroefd, bobines, injector rails incl. injectoren, stationair actuator (stappenmotor) en lambdasonde. De boel ook gerest en opnieuw ingeleerd. Het goed nieuws is dat de motor niet meer af slaat :-)

Wat nog wel jammer is, is dat ze stationair nog niet lekker loopt. Toerental bij stationair schommelt nog. Is niet altijd zo, als ik b.v. bij een stoplicht sta dan schommelt stationair vier-vijf keer en blijft dan wel stabiel. Is nog wel iets om verder uit te zoeken. Ik vermoed dat het met de lambdasonde te maken heeft. Met OBD2 hebben we geconstateerd dat het voltage van de lambdasonder nogal fluctueert en ook de status wisselt van koud naar rijk naar arm. Zou nog iets in de aansluiting/connector kunnen zijn.

Mocht iemand nog nuttige tips hebben dan houd ik me aanbevolen. Er valt in ieder geval niet veel meer te vervangen. ;-)

Gebruikersavatar
hadeet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: di okt 08, 2013 20:40

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

zo sep 11, 2016 22:26

Nadat we de Multiecussan aangesloten hadden zagen we twee foutcodes:
P0170 (Integrator lambda-sonde) en P1173 (Zelfaanpassende parameter FRA)

Foutcode gereset maar na enige tijd kwam eerst P1173 weer terug en vrij snel daarna P0170.

Opnieuw de lambasonde vervangen (inmiddels de derde die erin is gegaan) en ook de kabelboom waar de injectoren, bobinerail, lambdasonde zitten. Vervolgens met Multiecussan de parameters gereset en opnieuw ingeleerd (conform richtlijnen zoals Multiecusscan geeft).

De motor liep nu keurig stationair. Nadat de motor zo'n 10 minuten stationair had gedraaid ben ik er mee gaan rijden (ongeveer 10 km) zodat de boel goed ingeleerd werd. Tijdens het rijden was de Multiecusscan nog steeds aangesloten zodat ik tijdens het rijden kon checken of de foutcodes weer terugkwamen. Dat bleek niet te gebeuren. Daarna weer enige tijd stationair laten lopen, bleef keurig stabiel (ongeveer 850-860rpm).

Vervolgens een langere tijd gereden (ongeveer 30 km). De motor slaat niet af maar toch weer onstabiel bij stationair. Ook als je gas geeft dan hapert de motor een beetje. Ik heb de Multicusscan nog niet opnieuw kunnen aansluiten (die ligt ergens anders) maar het zou mij niet verbazen als de eerder genoemde foutcodes weer tevoorschijn komen.

Ik begin enigzins wanhopig te worden. Het enigste wat ik nog kan bedenken is dat er iets met de katalysator aan de hand is die de foutcodes veroorzaakt. Iemand nog een tip?

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

zo sep 11, 2016 23:56

Kan je met de ECUScan behalve foutcodes ook data bekijken?
Probeer tijdens het rijden eens te kijken wat de lambdawaarde doet (spanning sonde meten)
en wat je LTFT longtermfueltrim en STFT shorttermfueltrim doen.
De foutcodes die jij post zijn hiermee gerelateerd.
Kan zijn dat je een luchtlek hebt na de MAFsensor waardoor je mengselregeling van slag geraakt.

Gebruikersavatar
hadeet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: di okt 08, 2013 20:40

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

ma sep 12, 2016 09:23

Dank voor de reactie.

Met de multiecuscan kan ik ook de data bekijken. Wat me opviel is dat de spanning van de lambdasonde en ook de status van de lambdasonde nogal fluctueerde bij stationair. Wat zijn de 'normale' waarden voor de LTFT longtermfueltrim en STFT shorttermfueltrim?

Na de MAF-sensor komt alleen nog het luchtfilterhuis (de ronde ton noem ik het maar even voor het gemak). De MAF-sensor zit daar direct bovenop. Optisch lijkt het luchtfilterhuis goed maar deze hebben we nog niet vervangen.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

ma sep 12, 2016 20:29

Het signaal van de lambdasonde voor de kat (als ie er 2 moest hebben) moet pendelen tussen ongeveer
0,1 V en 0.9 V. Hierdoor wisselt je mengsel van lichtjes arm (0,1 V) naar lichtjes rijk (0,9 V) zodat je driewegkat
afwisselend HC en CO kan oxideren en NOx reduceren. Dus dat je lambda stationair en bij 2500 rpm pendelt is
volkomen normaal (moet ie ook doen). Tijdens een koudstart, warmdraaien en vollast doet ie dat niet (open loop)
Tijdens closed loop probeert ie dus altijd te pendelen. Als je nu een bvb een luchtlek hebt tussen lmm en motor dan meet
de lambdasonde een verbranding die te arm is (want er komt meer lucht binnen dan gemeten door lmm) en zal de
STFT dit proberen op te heffen door stelselmatig meer brandstof in te spuiten zodat de lambdawaarde weer normaal
wordt. De STFT reageert quasi onmiddellijk. 0% is ideaal want geen correctie nodig, een positieve STFT in % is het gevolg van
een te arm mengsel, een negatieve STFT is het gevolg van een te rijk mengsel. De waardes worden niet opgeslagen in het
geheugen. De LTFT wordt wel in het geheugen opgeslagen om bvb slijtage en dergelijke te ondervangen (de motor is als het
ware zelflerend). Als de STFT aan zijn regellimiet zit bvb +10% gaat de LTFT een beetje omhoog zodat de STFT weer op nul
kan staan en weer kan bijregelen. De STFT wordt telkens gereset als je het contact afzet. De LTFT kan alleen met een
diagnosetool gereset worden of na een hele lange rit nadat de oorzaak verholpen is.
Hoge negatieve trim correcties (te rijk mengsel) kunnen worden veroorzaakt door: lmm verkeerd signaal, te hoge brandstofdruk, lekkende verstuiver, defect membraan brandstofdrukregelaar, lek via tankontluchtingsklepje, slechtwerkende lambdasonde, koelvloeistoftemperatuursensor die te koude waarde aangeeft bij warme motor, slechte compressie, verkeerde nokkenastiming, motorolie verzadigd met benzine (carterventilatie).
Hoge positieve trim correcties kunnen worden veroorzaakt door: lmm verkeerd signaal, slechtwerkende lambdsonde, luchtlek tussen
lmm en motor (pakkingen, vacuumdarmpjes, carterventilatie enz), vertopte of vuile injectoren die te weinig inspuiten, brandstofdrukprobleem, vertopte uitlaat/katalysator.
Een luchtlek opsporen kan op verschillende manieren: de beste methode is met een rookmachine, je kan ook remmenreiniger of startpilote
op slangen en leidingen spuiten tussen lmm en motor en kijken of de motor daar op reageert.(kijk uit op bougiekabels)
Ook kan je de STFT stationair meten en opschrijven en dan het motortoerental opdrijven tot 2500 rpm en daar houden. Als de STFT dan snel weer afneemt en de LTFT langzaam afneemt heb je een luchtlek.
Op youtube staat een filmpje van scannerdanner die het aan de hand van scopebeelden uitlegt.

Hopelijk ben ik niet te technisch geweest en heb je iets aan deze informatie?

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
hadeet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: di okt 08, 2013 20:40

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

za sep 17, 2016 00:03

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga zaterdag weer verder kijken.

Gebruikersavatar
hadeet
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: di okt 08, 2013 20:40

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

zo sep 18, 2016 18:01

De P0170 (Integrator lambda-sonde) foutcode was niet teruggekomen :-)

De P1173 (Zelfaanpassende parameter FRA) foutcode was teruggekomen.

We hebben het luchtfilter en het onderdeel met nummer 60583909 wat achterin de kofferruimte (achter de bekleding) zit vervangen.

Het is er niet echt beter op geworden nadat we het luchtfilter en andere onderdeel hebben vervangen. We gaan de katalysator binnenkort nog vervangen maar dat is dan ook het laatste onderdeel wat nog niet vervangen is.

Update volgt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”