ma sep 12, 2016 20:29
Het signaal van de lambdasonde voor de kat (als ie er 2 moest hebben) moet pendelen tussen ongeveer
0,1 V en 0.9 V. Hierdoor wisselt je mengsel van lichtjes arm (0,1 V) naar lichtjes rijk (0,9 V) zodat je driewegkat
afwisselend HC en CO kan oxideren en NOx reduceren. Dus dat je lambda stationair en bij 2500 rpm pendelt is
volkomen normaal (moet ie ook doen). Tijdens een koudstart, warmdraaien en vollast doet ie dat niet (open loop)
Tijdens closed loop probeert ie dus altijd te pendelen. Als je nu een bvb een luchtlek hebt tussen lmm en motor dan meet
de lambdasonde een verbranding die te arm is (want er komt meer lucht binnen dan gemeten door lmm) en zal de
STFT dit proberen op te heffen door stelselmatig meer brandstof in te spuiten zodat de lambdawaarde weer normaal
wordt. De STFT reageert quasi onmiddellijk. 0% is ideaal want geen correctie nodig, een positieve STFT in % is het gevolg van
een te arm mengsel, een negatieve STFT is het gevolg van een te rijk mengsel. De waardes worden niet opgeslagen in het
geheugen. De LTFT wordt wel in het geheugen opgeslagen om bvb slijtage en dergelijke te ondervangen (de motor is als het
ware zelflerend). Als de STFT aan zijn regellimiet zit bvb +10% gaat de LTFT een beetje omhoog zodat de STFT weer op nul
kan staan en weer kan bijregelen. De STFT wordt telkens gereset als je het contact afzet. De LTFT kan alleen met een
diagnosetool gereset worden of na een hele lange rit nadat de oorzaak verholpen is.
Hoge negatieve trim correcties (te rijk mengsel) kunnen worden veroorzaakt door: lmm verkeerd signaal, te hoge brandstofdruk, lekkende verstuiver, defect membraan brandstofdrukregelaar, lek via tankontluchtingsklepje, slechtwerkende lambdasonde, koelvloeistoftemperatuursensor die te koude waarde aangeeft bij warme motor, slechte compressie, verkeerde nokkenastiming, motorolie verzadigd met benzine (carterventilatie).
Hoge positieve trim correcties kunnen worden veroorzaakt door: lmm verkeerd signaal, slechtwerkende lambdsonde, luchtlek tussen
lmm en motor (pakkingen, vacuumdarmpjes, carterventilatie enz), vertopte of vuile injectoren die te weinig inspuiten, brandstofdrukprobleem, vertopte uitlaat/katalysator.
Een luchtlek opsporen kan op verschillende manieren: de beste methode is met een rookmachine, je kan ook remmenreiniger of startpilote
op slangen en leidingen spuiten tussen lmm en motor en kijken of de motor daar op reageert.(kijk uit op bougiekabels)
Ook kan je de STFT stationair meten en opschrijven en dan het motortoerental opdrijven tot 2500 rpm en daar houden. Als de STFT dan snel weer afneemt en de LTFT langzaam afneemt heb je een luchtlek.
Op youtube staat een filmpje van scannerdanner die het aan de hand van scopebeelden uitlegt.
Hopelijk ben ik niet te technisch geweest en heb je iets aan deze informatie?
Groeten Gunther