Voor de geinteresseerde
Na heel wat verder onderzoekwerk, ben ik tot de conclusie gekomen dat het verschil in pedaalhoogte niet van voren (bijv. uit flex van de fusees), maar van achteren komt.
De fusees zijn hartstikke stijf en voor de zekerheid heb ik de remset vervangen voor een standaard 2L set en meteen ook de lagers voor meevervangen voor een goede SKF set (en een set Pagid blauw remblokken).
Echter is het duidelijk te zien dat de speling uit de achterremmen komt. Ondanks dat er geen speling op de lagers achter zit, is duidelijk te zien dat de wielen toch speling hebben en daarmee de schijf mee beweegt (terwijl de klauw uiteraard stil blijft staan), waardoor de schijf de remblokken achteren naar binnen duwt.
Het eerste deel van de pedaalslag is dan duidelijk nodig om de (achter)blokken weer terug op z'n plek te krijgen. Dit kon ik ook reproduceren in de garage.
Iemand vertelde me dat dat vaker voorkomt bij een 2000 sperdif (platensper met twee platen), omdat die de lagers in het differentieelhuis niet meer hebben. Maar dat kan ik niet zo goed rijmen waarom de wielen dan daardoor zo kunnen bewegen (de 'camber beweging' als het ware), want de lagers aan de buitenzijde zitten er uiteraard wel gewoon nog, en hebben geen speling (FAG lagers).
Enige idee dat ik nu nog heb is om bijv. een restdrukventiel te monteren (bijv.
https://www.biesheuvel.nl/product/wil26 ... e-10-pound) die wat druk op de achterremmen houdt, maar ik weet niet of dat voldoende is om de blokken op z'n plek te houden.