Gebruikersavatar
joost
Member
Member
Berichten: 226
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 13:29
Locatie: ede city

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

za dec 31, 2005 16:05

Hoi,

Als ik je verhaal zo hoor zijn idd je schokbrekers op/lek.
Je kunt het beste gewoon op de sloop of via deze site een setje voorschokbrekers halen. hoeft niet veel te kosten.
Als je vanuit stilstand stuurt hoor je dan een tikkend/knakkend geluid?? Als dit zo is dan zijn je veerpootlagers (ook) stuk.
Kun je beter meteen nieuwe voor halen en op je eventuele nieuwe schokbrekers zetten, kost niet veel.

Succes ermee!
33 16v s 1992 alfa Rosso
usa spider 1987 nero
156 sw 2.0 jts 2002 blu daytona
159 sw 2.2 jts 2007 alfa rosso
Scarb lidnr 04117

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

za dec 31, 2005 18:10

Lekke schokbrekers zeker!!! heb je al op je auto geleund komt ie snel omhoog zo ja niets aan de hand zo nee dan weet je genoeg. En zet ze er zelf op dat is heel makkelijk zorg gewoon voor een vraagbaak en het is kinderwerk, je moet wel een tang hebben om de kogel van de stuurstang er uit te wippen.

Gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Ruud33 16V

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

zo jan 01, 2006 18:18

Volgens mij is er van de 4 gats uitvoering maar 1 type ja. Sommige beweren (anderen van niet) dat de veerpoten van een QV ietsie korter zijn dan van een niet QV. Of dit nu zo is weet ik dus niet maar dat maakt in principe niks uit omdat je er toch 2 haalt die van 1 auto afkomen. In het ergste geval komt de auto na ombouw ietsie lager te liggen... Lijkt mij niet zo heel vervelend eigenlijk :lol:

Maar vlgs mij zijn die aangeboden veerpoten gewoon net zo lang als die je er nu op hebt zitten dus zal het allemaal niks uitmaken.

Succes ermee en vooral met het loskrijgen van de stuurkogel!!!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

ma jan 02, 2006 22:33

Volgens mij is er van de 4 gats uitvoering maar 1 type ja. Sommige beweren (anderen van niet) dat de veerpoten van een QV ietsie korter zijn dan van een niet QV. Of dit nu zo is weet ik dus niet maar dat maakt in principe niks uit omdat je er toch 2 haalt die van 1 auto afkomen. In het ergste geval komt de auto na ombouw ietsie lager te liggen... Lijkt mij niet zo heel vervelend eigenlijk :lol:

Maar vlgs mij zijn die aangeboden veerpoten gewoon net zo lang als die je er nu op hebt zitten dus zal het allemaal niks uitmaken.

Succes ermee en vooral met het loskrijgen van de stuurkogel!!!
Als ik de vraagbaak moet geloven zijn er idd 2 hoogtes, de 16v en QV uitvoeringen van bepaalde jaargangen en chassisnummers zouden 1 cm lager zijn.
Hoe dit zich verhoudt met de overgang van 4 naar 3 gaats weet ik niet. Het zou wel des Alfa's zijn als het net zo iets als met Weber en Dellorto carbs (volledige willekeur dus :) )
SCARB # 4710

75recaro
Full Member
Full Member
Berichten: 478
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:46
Locatie: Lommel

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

di jan 03, 2006 22:29

hou eens www.ebay.de in de gaten.
geef als zoekcriteria Alfa 33 in en daar worden er regelmatig nieuw en goedkoop aangeboden.

kijk op
http://cgi.ebay.de/Monroe-Stossdaempfer ... dZViewItem

set MONROE voor 219 euro
Mvg
Kees Smetsers



Alfa 75 TS, Alfa 6 2.0V6 2x
Fiat Croma 1.9JTD, Alfa Brera 2.4 Qtronic

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1242
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

wo jan 04, 2006 12:55

Een beetje afhankelijk hoe handig je bent en of je het juiste gereedschap hebt (veerspanner) kun je rerdelijk eenvoudig een vervangend demperelement in de oude plaatsen. Koni en anderen leveren die. Bovenkant van poot open slijpen, gat onderin en met een halfuurtje per kant heb je nieuwe dempers. Kun je meteen kijken of de lagers etc. nog goed zijn.

Succes,

Rob

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

wo jan 04, 2006 19:24

Bovenkant veerpoten openslijpen?
Dat lijkt mij toch vreemd, ik heb vorige maand net de veerpoetn van de 33 sw vervangen maar ik had er geen slijptol bij nodig.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Ruud33 16V

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 05, 2006 09:11

alleen veerpoten vervangen heb je hem ook niet nodig, als je in een bestaande veerpoot met geintegreerde demper echter een verangingsdemper van bijv koni wilt installeren moet er schijnbaar wel geslepen worden. of gezaagd...

Mobster

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 05, 2006 09:29

Volgens mij is er van de 4 gats uitvoering maar 1 type ja. Sommige beweren (anderen van niet) dat de veerpoten van een QV ietsie korter zijn dan van een niet QV. Of dit nu zo is weet ik dus niet maar dat maakt in principe niks uit omdat je er toch 2 haalt die van 1 auto afkomen. In het ergste geval komt de auto na ombouw ietsie lager te liggen... Lijkt mij niet zo heel vervelend eigenlijk :lol:

Maar vlgs mij zijn die aangeboden veerpoten gewoon net zo lang als die je er nu op hebt zitten dus zal het allemaal niks uitmaken.

Succes ermee en vooral met het loskrijgen van de stuurkogel!!!

De stuurkogel krijg je eruit door met 2 personen goed de arm naar beneden te trekken. :wink:

RG

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 05, 2006 11:06

Hee Steven,

Iedereen valt over elkaar heen om je schokbrekers als schuldigen aan te wijzen, waardoor je volgens mij nu knopen doorhakken zonder dat je daadwerkelijk een goede diagnose hebt gesteld. [-X

Aangezien mij reeds de eer ten beurt gevallen is om aan jouw wagen te mogen klussen, ben ik niet zo overtuigd dat lekke schokdempers de oorzaak zijn van al het kwaad: :-k

A. je auto is volgens mij aan de voorkant wel degelijk verlaagd of iig doorgezakt :o
B. als je er met je gewicht op gaat hangen en loslaat, dan dempt hij gewoon.
C. er is geen lekkage zichtbaar aan de schokdempers.
D. je zegt zelf dat je je schokdempers hebt laten testen en dat daaruit kwam dat ze goed zijn.

Dat er iets niet klopt aan jouw voorwielophanging ben ik met je eens. Maar ook al ben ik geen 33 specialist, ik denk niet dat je het probleem opgelost is nadat je de schokdempers hebt vervangen.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 05, 2006 13:58

He RG, hoe is het ermee!

A) Ik zou idd eens de standaard hoogtes kunnen meten en kijken wat dat opleverd, al verwacht ik daar niet dat mijn bella op de juiste hoogte ligt! Je hebt ook de vorige eigenaar gezien, kan me niet voorstellen dat die de wagen hebben laten verlagen? jij? Als hij is doorgezakt, veerschotels checken?
B) Hij dempt idd nog, de vraag is of dat voldoende is? Weet niet of daar standaard waarden voor zijn?
C) Onderaan de veerpoot is wel degelijk een gebubbeld gedeelte zichtbaar, zowel links als rechts. Dit zou heel goed kunnen duiden op roest , als gevolg van een lekkage.
D) Uit die test kwam toen dat ze nog voldoende waren, misschien is dat na 9 maanden wel veranderd/ verslechterd?

Hoe check ik of de wagen verlaagd is :oops: ?

Ruud33 16V

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 05, 2006 14:50

Meestal hebben verlagingsveren wel een beetje funky kleurtje (rood of geel). Originele zijn zwart... Verder zou ik oook niks anders kunnen bedenken dan wagenhoogte checken...

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 05, 2006 15:11

Ruud, zoiets dacht ik al. De huidige veren zijn chiqué mengeling van zwart en roest :wink:....het zullen dan wel de originele veren zijn...

Als ik die meetprocedure van Olving baak volg, dan heb ik aardig wat gewichten nodig van 25 en 50kg....iemand een tip om dat handiger te doen?

RG

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 05, 2006 15:35

Ruud, zoiets dacht ik al. De huidige veren zijn chiqué mengeling van zwart en roest :wink:....het zullen dan wel de originele veren zijn...

Als ik die meetprocedure van Olving baak volg, dan heb ik aardig wat gewichten nodig van 25 en 50kg....iemand een tip om dat handiger te doen?
Een foto maken en een polletje opzetten! :lol:

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 12, 2006 13:27

Als ik de vraagbaak moet geloven zijn er idd 2 hoogtes, de 16v en QV uitvoeringen van bepaalde jaargangen en chassisnummers zouden 1 cm lager zijn.
Als dit zo is, ben ik er nu ook uit waarom ze mn 33 niet goed uitgelijnd krijgen.....zit 1 graad verschil tussen LV en RV en trekt ook iets...
Heb even gekeken en wat blijkt.....rechts staat idd 1 cm hoger dan links( gemeten band-wielkast). Links zal dan wel een QV poot onder zitten en rechts een niet QV poot.
Zal is vragen bij de uitlijning of dit daadwerkelijk het verschil kan zijn.....Ik dacht dat het met mn schuiver van vorig jaar te maken had (licht ontzette draagarm of fusee oid)

Zo leren we weer wat nuttigs :thumbs:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”