MightyMarcel

RE: wiel vervangen (jaja)

za jan 21, 2006 22:37

tip : leg altijd een busje WD40 bij het boordgereedschap. (zelf heb ik een pechtas met gereedschap etc, wd40, lampjes, en niet te vergeten een setje zekeringen bij het reservewiel liggen. ideaal, maar nog niet echt nodig gehad (gelukkig) (ff afkloppen...)

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: wiel vervangen (jaja)

zo jan 22, 2006 13:57

Moet wel zeggen dat je lef hebt... rijden met de wielbouten deels los :roll:

Hebben het bij onze Volvo 850 ook gehad. Wiel kwam niet los, ook met geven van tikken aan de binnenkant, ook niet met het meppen met een hamer met een blokje. Toen had ik de auto heel rustig laten zakken met wielbouten eraf (met goede garage krik) en dankzij het camber van de wielophanging sprong toen de velg van de naaf af. Thuis brengertje erop, en toen ik die weer los wou halen opnieuw hetzelfde gedonder. Gemonteerd met kopervet, nu hopelijk geen problemen meer.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

MightyMarcel

RE: wiel vervangen (jaja)

zo jan 22, 2006 14:40

yup, rijden met losse wielbouten kan best wel (heel) gevaarlijk worden als het wiel dr wel afkomt. Dan rij je opeens met een wiel minder. in het extreemste geval sla je over de kop, in het minste geval heb je op zn minst een deel van de wielophanging oid gemold.

dan kun je nog beter doorrijden met een lekke band, naar een garage of zo, lijkt me, als het dan echt niet lukt.

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1093
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

Re: RE: wiel vervangen (jaja)

zo jan 22, 2006 21:12

Moet wel zeggen dat je lef hebt... rijden met de wielbouten deels los :roll:

Hebben het bij onze Volvo 850 ook gehad. Wiel kwam niet los, ook met geven van tikken aan de binnenkant, ook niet met het meppen met een hamer met een blokje. Toen had ik de auto heel rustig laten zakken met wielbouten eraf (met goede garage krik) en dankzij het camber van de wielophanging sprong toen de velg van de naaf af. Thuis brengertje erop, en toen ik die weer los wou halen opnieuw hetzelfde gedonder. Gemonteerd met kopervet, nu hopelijk geen problemen meer.
Nu ja, rijden moet je in deze omstandigheden zien als "eens voorzichtig vooruit en achteruit bollen", ik ben er niet mee gaan scheuren hoor :wink:
Ik had de krik eerst ook al naar beneden gelaten in de hoop dat het wiel eraf zou komen van de druk, maar dat lukte me niet...
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: wiel vervangen (jaja)

zo jan 22, 2006 21:33

ik zou de velg niet insmeren met kopervet.. de eigenschap van kopervet is namelijk dat als het warm wordt, het dunner wordt en dus vloeibaarder.. hierdoor kan het spul dus gewoon weer loslopen..

ikzelf heb een soort van keramisch spuitvet aan mn naaf/tapeinden zitten, dit hebben ze bij het bedrijf waar ik zaterdags en in de vakantie altijd werk (bandenbedrijf)
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Terug naar “Algemene Technische vragen”