Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Zooitje in technische vragen

wo mei 18, 2011 22:36

Ik zou erg graag een FAQ of een overzichtspost met een opsomming van goede topics zien. Als ik bv. nog één keer een topic zie over ratelende nokkenasverstellers of TS 8V emissieblokjes... Afbeelding

Ook, en daar zullen velen het er niet eens mee zijn, vind ik dat er soms wel eens wat minder vriendelijk gereageerd mag worden op domme vragen of slecht Nederlands. Het hóeft niet altijd gezellig te zijn.
:idea:

Gerrets
Guru
Guru

RE: Zooitje in technische vragen

do mei 19, 2011 09:30

Meestal wanneer het onduidelijk is waarover het gaat wordt dit door mede forum gebruikers aangekaart in het nieuwe topic en zo vindt het topic zijn juiste weg in het principe wel. Echter ben ik het wel met dré eens dat sommige topics een andere thuishaven behoren te hebben. We hebben nu immers ook een praktische gids voor de Alfist waar vragen mbt adressen allemaal gepost kunnen worden en eventueel de antwoorden al gevonden kunnen worden.

@ Wizzmann:

Misschien zou je het nut van dit soort topics in moeten zien?? Het is af en toe wel eens goed zaken na een tijdje weer onder de loep te nemen. En het siert dré dat hij, na al het commentaar wat hij hier gehad heeft zijn best doet mee te helpen aan de structuur van het SCARB forum.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 19, 2011 09:41

Afbeelding

Jullie zijn oude koeien uit de sloot aan het trekken?

@Gerrets: Dre probeert helemaal niets meer; hij is al maanden geleden gebanned.

Gerrets
Guru
Guru

do mei 19, 2011 09:49

Sorry mijn fout had even niet op de datum van zijn reactie gelet :oops:

Maar ik ben er niet tegen om soms oude koeien uit de sloot te trekken, om dan zaken opnieuw te belichten. Verzanding van eea gaat heel snel op fora.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

do mei 19, 2011 11:29

Tja, als ik heel zeker ben dat ik een storing heb wat ook daadwerkelijk een storing is plaats ik het. Bij twijfel laat ik het, en vraag ik een goede vriend van me om eens te kijken, omdat ik nog steeds van mening ben dat domme vragen weldegelijk bestaan op een forum.

Ik lees dan nu pas dit topic, en zie de reactie van Dhr. Bijlsma:
Ook, en daar zullen velen het er niet eens mee zijn, vind ik dat er soms wel eens wat minder vriendelijk gereageerd mag worden op domme vragen of slecht Nederlands. Het hóeft niet altijd gezellig te zijn.
Ik vind deze smiley nog het meest toepasselijk: #-o

Het is niet alleen pure discriminatie voor dyslectische mensen, ook durven mensen geen vragen meer te stellen omdat je kans hebt lekker te worden afgesnauwd. PS, ik vind dat de moderators de typfouten ook wel mogen corrigeren, dat scheelt al weer een "ergernis". Nogmaals: #-o

Toevoeging:

Het idee dat Dre had met diverse subtopics als Motorisch, Exterieur, Interieur etc is toch helemaal geen slecht idee? Iemand die geen verstand heeft van motorische storingen o.i.d. hoeft daar al niet te kijken.

Misschien toch interessant, die oude koeien.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Melvivio
Full Member
Full Member

do mei 19, 2011 11:41

Ok:
Twee belangrijke "verbeter punten" staan mi nog steeds:
1) Indeling
2) Technische moderator

indeling "Algemene Technische vragen"

- Motorisch (incl. brandstof/ontstekingssysteem)
- onderstel (inclusief remmen aandrijflijn)
- elektronica (alles excl motormanagement )
- exterieur
- interieur

Een technische moderator die mi alleen in techniek modereert en echt nutteloze opmerkingen verwijderd.
De inhoud zuiver technisch probeert te houden en evt de topic koppen aanpast om leesbaarheid en zoeken te vergemakelijken.
Tevens houdt hij de sticky en inhoudsopgave bij.
Hij krijgt de "!" binnen van techniek en uiteindelijk legt hij verantwoordelijkheid af aan de oppermod. (m/v natuurlijk)
.....misschien nog wat omschrijven wat hij/zij niet mag?
verder aanvullingen cq ben ik nog wat vergeten?
Ik ben hier wel fan van ^^
Nu word er echt om elk ding een topic geopend, terwijl het vaak wel terug te vinden zal zijn in een bestaand topic.
"It's always better to post in an existing topic than to create a new one"

Mbt tot de quote van geert-jan: Ik ben het er mee eens, maar dit moet wel in eerste instante door de moderators gedaan worden. Er moet een duidelijk zijn dat een goede sfeer belangrijk is, waarbij als iemand niet zo vriendelijk is deze best een waarschuwing mag krijgen. En bij vaker grof in de fout gaan een ban.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 19, 2011 12:15

Nu word er echt om elk ding een topic geopend, terwijl het vaak wel terug te vinden zal zijn in een bestaand topic.
Dit is voor het grootste gedeelte te wijten aan het niet gebruiken van "the mighty search".....
Iedereen maakt zich hier wel eens schuldig aan en soms heb je net een andere variant van een probleem.

Neemt niet weg dat een onderverdeling het wel vele malen overzichtelijk maakt. :thumbs:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Melvivio
Full Member
Full Member

do mei 19, 2011 12:21

The mighty search werkt helaas ook niet meer bij zo veel topics. Je hebt bijna meer succes tot het oplossen van je probleem om een project topic van iemand met dezelfde auto door te spitten dan de searh te gebruiken.
Ik denk dat er gewoon te veel staat. En dat er meer topics naar de prullenbak moeten worden geplaatst.

Automatisch topic sluiten als er 3-4 weken geen nieuwe posts geplaatst zijn.
(dit alleen mbt algemene technische vragen)

En thrashen na 2maanden geen nieuwe posts, of aanvragen om het topic opnieuw te openen.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 19, 2011 13:46

The mighty search werkt helaas ook niet meer bij zo veel topics. Je hebt bijna meer succes tot het oplossen van je probleem om een project topic van iemand met dezelfde auto door te spitten dan de searh te gebruiken.
Ik denk dat er gewoon te veel staat. En dat er meer topics naar de prullenbak moeten worden geplaatst.

Automatisch topic sluiten als er 3-4 weken geen nieuwe posts geplaatst zijn.
(dit alleen mbt algemene technische vragen)

En thrashen na 2maanden geen nieuwe posts, of aanvragen om het topic opnieuw te openen.
Nooit trashen, dan is het weg! Sluiten is juist vragen om 100.000 topics over hetzelfde en is ook meer werk voor de moddereters.

Google gebruiken en als zoekterm "site:www.alfaclub.eu" gebruiken helpt een boel als je het met de search op het forum niet kan vinden.

Je kan een forum maken met meer categorieen dan postings. Het maakt niet uit hoe je onderverdeelt, er zitten altijd nadelen aan. Als je op type gaat onderverdelen mis je weer een nuttige tip over iets wat op een ander type ook van toepassing is. Als je op soort techniek gaat onderverdelen krijg je weer dat symptomen en oorzaken soms in verschillende topics thuis horen.

Je kan postings/threads een waardeoordeel gaan geven. Dan kan je bijvoorbeeld sterren, kudo's of spaarzegels gaan toekennen. Als je dat doet krijg je weer dat vriendjes allleen elkaar's postings gaan uppen, waardoor je nuttige postings van onbekenden of onbeminden nooit meer kan vinden.

Er zijn allerlei alfa-gerelateerde forums in Nederland, bijna nog meer dan dat er liefhebbers zijn. Ze hebben allemaal hun eigen indeling met voor- en nadelen. Er wordt hier best veel gepost, er is best veel te lezen en dat geldt ook voor andere fora. Als je een andere indeling fijner vindt, zal je vanzelf meer op andere fora gaan posten en hier niet. Je kan het ook lekker zo laten en kijken of er meer of minder mensen komen. Voor degene die niet kan vinden wat hij/zij zoekt: start vooral een eigen forum. Velen gingen u voor en sommigen met meer succes dan anderen.

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

do mei 19, 2011 14:23

Ik denk dat alleen de grotere fora er "last" van hebben zoals SCARB forum en Alfaforum, welke toch wel de 2 grootste zijn. De 33 club heeft 1 Algemene Technische Vragen topic, en dat verloopt vlekkeloos omdat we maar 200+ leden hebben :P

Als de moddereters gewoon de boel in de gaten houden zoals het verwijderen van nutteloze topics, verplaatsen van topics die niet thuis horen e.d. is het toch ook prima?

Ik kan me prima vinden in jouw stelling dat er met subcategorien ook weer onduidelijkheid komt whizz.

Gr. Gj
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

do mei 19, 2011 17:41

Mijn mening als moderator is dat het voorlopig redelijk goed gaat kwa indeling,sommige dingen zijn soms gewoon moeilijk indelen.
Dan nog het gevalletje taalprobleem.
Als je je er aan iriteerd,lees het dan niet,maar ga niet zitten bitchen op iemand die niet zo goed nederlands kan.
Dat doen mensen op een engels forum toch ook niet als jij daar als halve noob aan komt?

En iedere post met typfouten aanpassen dat werkt niet,we zijn moderators,geen spellingscontroleurs ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 19, 2011 19:27

Dat je mensen niet belachelijk moet gaan maken op hun kennis van de nederlandse taal ben ik het helemaal mee eens. Echter vind ik het wel erg makkelijk om altijd maar te roepen dat die persoon wel dyslectisch oid zal zijn, een beetje moeite doen om het netjes te maken mag ook wel. :?

Een keertje een spellingscontrole eroverheen haalt al heel veel irritante fouten eruit... Ik heb een vriend die heel erg dyslectisch is en die het heel erg vind als hij hoort dat mensen zich ergeren aan zijn spelling, om dat zoveel mogelijk te voorkomen gebruikt hij altijd even een spellingscontrole programma'tje. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 19, 2011 19:36

Beetje offtopic,maar in firefox zit in ieder geval een spellingscontrole.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 19, 2011 19:39

Firefox zegt mij niet zo veel :oops: ... Is dat niet zo'n russisch vliegtuig uit een of andere film uit de jaren 80? :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 19, 2011 20:19

Beetje offtopic,maar in firefox zit in ieder geval een spellingscontrole.
En in google ook !

Terug naar “Algemene Technische vragen”