Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 22:11

1. we denken dus in dezelfde richting, we zijn 't eens dat dit electronisch is. Dit kan ik helaas ook niet oplossen. Alarm hoeft er niet uit, maar 't zou handig zijn mocht iemand 'm kunnen bypassen om het resultaat te zien....


2. tja die 'revisie' begin ik me net als jij vragen over te stellen :? "Bij olieverbruik ga je over tot revisie". 'k mag wel hopen dat ze de zuigerveren gedaan hebben, lijkt me evident. Maar misschien hebben ze toch de klepseals over 't hoofd gezien ? :? :? Er zijn er die koppakkingen vervangen ook "revisie" noemen :? Maar 't feit dat de rotor fout gemonteerd zat, doet toch 'enige' demontage vermoeden....
'k weet dat er een truuc bestaat om uit te maken of 't verbruik via de zuigerveren of de seals gaat...maar m'n geheugen (Duvel hier :lol: ) laat me even in de steek....'t was iets met een drupje olie in bougiegat doen: wie helpt ?
Slechte zuigerveren uiten zich ook door slechte compressie. Iemand in de buurt van Eindhoven die een compressiemeter MET rubber slangetje heeft ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 22:59

Serge, das balen man ! Drink maar eens een goeie baco!

Blauwe rook is idd olieverbruik, wit = water. Waarschijnlijk zal je wel de juiste hoeveelheid olie in het blok gedaan hebben zeker ? (ben ik wel van overtuigd) Ik begin ook sterk mijn twijfels te hebben over de kwaliteit van de revisie, maar ja daar zijn we nog altijd niet echt zeker van.

Je zou idd eens even de compressie moeten kunnen nemen, maar beter is eigenlijk nog even een lektest te doen. Op die manier kan je horen langswaar je evt verlies hebt. Als de zuigerveren idd niet vervangen zijn (of niet goed geplaatst) kan je evt olie verbruiken via de olieschraapveer. Als men die onderste boven genoteerd heeft, trekt ie de olie niet mooi naar het beneden maar juist naar boven, in de verbrandingskamer dus. Dat zou dus een verklaring kunnen zijn voor de blauwe walm. Er zijn nog andere mogelijke oorzaken van olieverbruik:

(als men schoolkennis me niet in de steek laat)

- zuigerveren (zoals hierboven beschreven)
- via klepsteelafdichtingen
- carterventilatie (maar hier niet van toepassing omdat ie de olie duidelijk opstookt)
- te hoog oliepeil (misschien toch eens even checken om zeker te zijn)
- olielek (ook niet van toepassing hier)

Als tijdens de lektest mocht blijken dat je toch ergens verlies hebt, dan kan je evt een klein beetje olie in de cilinder doen om alzo een extra afdichting te maken (lek via zuigerveren). Als ie dan geen verlies meer heeft, weet je zeker dat je zuigerveren de oorzaak zijn van het verlies (en ook mogelijke oorzaak zijn van je olieverbruik)

Ik blijf er ook van overtuigd dat jouw probleem toch elektrisch is. Verhaal van Michel ivm de bobine, ga ik helemaal mee akkoord. Volgens mij was die draad (stekker) zijn geest het al aan het geven. Het zou me niet verbazen dat je het probleem toch moet zoeken bij je alarm, alhoewel als de onderbreking van het alarm de stroom onderbreekt, zou je alarm (sirene + knipperlichten) dan ook niet moeten in werk treden? Tenzij natuurlijk dat ie alleen maar de stroom onderbreekt en voor de rest niks...

Los van het feit van dat stilvallen, blijf je natuurlijk ook zitten met die walm. Het kan toch niet dat er hier en daar toch nog olie zit (door montage, na revisie) en dat je die nu aan het opstoken bent? Lijkt me onwaarschijnlijk: wat smeer je nu in als je een motor terug monteert? Het merendeel wordt nadien ook gewoon gesmeerd door je motorolie dus normaal kan dat dus geen blauwe walm blijven veroorzaken tenzij je constant ergens olieverlies hebt naar de verbrandingskamer toe :cry:

Kort samengevat, volgens mij 2 problemen: olieverbruik ergens + electrisch probleem.

Ik zou toch eens compressie meten, maar vooral lektest uitvoeren (ben je ineens zeker van zuigerveren) Ik heb hier echter zelf een vraagje bij: als die olieschraapveer onderste boven zit en je doet een lektest, heb je dan verlies of niet? Maw sluit zo'n verkeerd gemonteerde zuigerveer toch goed af? Zou kunnen. Toch schraapt ie dan constant de olie in je verbrandingskamer (met blauwe wolk tot gevolg)

Ik kan je best begrijpen dat je echt begint te balen en erover nadenkt om je oude blok er terug in te lepelen. Ik zou je dan toch aanraden om dan nadien het "gereviseerde" blok eens open te gooien en na te kijken. Je mag echter ook niet te snel opgeven, er is nog kennis genoeg aanwezig op het forum, misschien dat iemand anders (met meer technische bagage) nog een idee heeft dat wij compleet over het hoofd zien ?

Bekijk het positief: alles wat we vandaag gecontroleerd hebben, is nu zeker in orde ! Je hebt je 16v horen draaien en idd hij draaide mooi !
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 23:18

Ik heb net het hele verhaal gelezen en blijf (niet gehinderd door enige technische bagage) denken aan een bezoekje aan een Alfa-specialist waarvan ik de naam hier niet zal geven omdat -ie in Riethoven woont en werkt :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 23:22

F. Van Poppel ?
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 23:25

Precies die.... zijn werkplaatstarief is heel betaalbaar, en tja... Hij weet veel...
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

zo mei 08, 2005 23:43

klopt volledig: mijn huidige 33 heb ik daar gekocht.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 09, 2005 08:22

Balen man.... Mijn technische kennis is onvoldoende om je te helpen helaas. Maar als blijkt dat je na het loskoppelen van de accu de ECU reset en dat daar het probleem in zit heb ik nog wel eentje liggen voor je.... (waarschijnlijk heb jij die ook wel ergens in je magazijntje liggen maar meer kan ik helaas niet aanbieden wat nog enige hulp zou zijn :( )

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 09, 2005 09:19

Een ECU heb ik inderdaad nog wel liggen. Wat ik nodig heb is een alarmspecialist......

of zou het nog een massaprobleem ergens kunnen zijn? IK ga alle massapunten nog wel een keer nalopen....

Ik heb intussen besloten dat het blok er maar weer uit gaat, maar eerst iwl ik weten of er een truukje is om de oorzaak vast te stellen. Koen heeft al een tip gegeven maar graag wil ik alle truukjes vooraf weten.
Daarna ga ik dat blok helemaal demonteren en weer opnieuw opbouwen, incl. nieuwe klepseals etcetc. In dat blok komen dan de Colombo & Bariani nokkenassen en hij komt direct op carbs te staan, we moeten er maar het beste van maken heh?;)

ASls vervanging komt het motorblok van mijn (gesloopte) P4 er in, wel met bijna 2 ton op de klok, maar met nieuwe riemspjes erop moet die het nog prima doen (als hij niet al vastgeroest is;))
Tja, dit gaat wederom tijd kosten, maar uiteindelijk komt er een mooi product te staan.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 09, 2005 09:34

Hallo, hallo, hallo......


Waarom gelijk slopen. :?: :?: :?: Er is nog helemaal niet vastgesteld dat hier sprake is van een extreem olie-ver/ ge bruik. :shock:

Het is best mogelijk dat het ding gewoon teveel branstof krijgt. Misscien een verstuiver die teveel uitpist, of (indien gemonteerd) een koudestartverstuiver.

Maar de zaak eerst eens goed aan de loop en gan dan eens een goeie diagnose trekkken. Als timing nokkenassen, ontsteking, brandstofsysteem OK zijn, (sure?????) ga dan volledige bedrading kontroleren INCLUSIEF alle massapunten, dat kan natuurlijk ook nooit kwaad. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 09, 2005 09:50

Het is best mogelijk dat het ding gewoon teveel branstof krijgt. Misscien een verstuiver die teveel uitpist, of (indien gemonteerd) een koudestartverstuiver
Maar dan zou Serge toch grijze rook moeten zien ipv blauwe? Blauwe rook wijst volgens mij toch op olieverbruik.

Nu was het de walm maar hiervoor al de pomp, ik kan me wel voorstellen dat Serge de vorige revisie niet vertrouwt. Dan zou ik toch ook het torretje uitbouwen om met eigen ogen te zien wat er nu wel en niet gereviseerd is. Aangezien de carbs en snelle nokkenassen al langer op zijn verlanglijstje staan is het ook niet zo gek deze alvast maar op deze motor te zetten als hij toch open gaat.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 09, 2005 09:56

Een beoordelingsfout tussen blauw/ zwarte en zwart/blauwe rook is snel (te snel vaak) gemaakt. :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op ma mei 09, 2005 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 09, 2005 10:01

Een beoordelingsfout tussen blauw/ zwarte en zwart/blauwe rook is snel (te snel vak) gemaakt. :wink:
Is ook weer waar (inderdaad dat weet ik uit eigen ervaring)....

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 09, 2005 11:07

Daar heb je gelijk in AlfaAlgra, daarom wil ik graag eerst weten hoe ik een diagnose kan stellen. Daarna gaat de motor er hoogstwaarschijnlijk uit. Xoals Reijnaje schrijft heb ik nog wat speeltjes te monteren, die liggen al klaar, waarmee het demonteren van de motor weer een extra dimensie krijgt:)

Olie stond volgens mij tot max en was fors gezkt, bijna tot minimum. Dit zag ik edchter in een snelle check en die peilstokken zijn zeer beroerd af te lezen. Ik zal het voor de zekerheid nogmaals controleren. Stel je voor dat er te veel olie in zat...... Ik heb nl. gisterne nogmaals bijgevuld....

Ontsteking en brandstofdruk hebben wij gecontroleerd, timing ook, dat staat zeker goed.
Een verkeerd gemonteerde oliepomp laat mij twijfelen over de kwaliteit van het werk.....

Ik bednk mij net iets. Naar het oliecarter lopen 2 retourslangen, metalen leidingen. Mijn carter is voorzien van speciale klepjes die terugstroming van olie naar de koppen in bochten (uit het carter vandaan) voorkomen. Stel; als zo'n klepje vastzit en daardoor de olie aan die kant van het blok niet goed in het carter kan lopen, kan dit dan problemen in de vorm van een oliewalm veroorzaken?

2e optie. Ik had het gevoel dat bij eerdere startpogingen de motor deels verzoop, dt ou kunnen duiden op te veel benzine en dus een walm uit de uitlaat... De benzinedruk na de drukregelaar was ok, maar hoe weet je of een injector slecht is? We hebben ze los gehad en ze spoten allemaal in, maar je kan uiteraard niet zien of ze te veel inspuiten....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 09, 2005 11:37

Wat je oliepeil betreft:

Motor pas minimaal na 10 minuten na het afzetten peilen!!!! anders heb je geen betrouwbare meting.

Je verstuivers kun je eruit trekken. en in een maatglaasje hangen en de opbrengst meten. Zie tech. specificaties voor jouw auto. Kom je hier niet uit, vergelijk de opbrengsten dan onderling.(maatbekertje) Ze zullen waarschijnlijk niet allemaal defect zijn. :wink:

(PS: Je gebruikt toch wel de voorgeschreven injectoren, of heb je ze zo van her en der bijeen geschraapt??? :shock: )

Wat voor type injectie heb je??Eentje met een koudestartverstuiver bv L-Jetronic of afgeleide daarvan ???

Als je olie niet uit je cilinderkoppen kan lopen, heeft dit idd een verhoogd olieverbruik tot gevolg, maar zo erg als jij omschrijft?????

Een verkeerd gemonteerde oliepomp is om het mild te zeggen: Zeker niet netjes..., maar om daar nu zo een oordeel over de rest te geven, ik weet het niet.
Wat er er dan precies met het blok gebeurd? Je hebt toch geen kat-in-de-zak gekocht??

Bedenk wel: Een ECU wordt vaak als schuldige aangewezen (ook in het garagebedrijf :shock: ), maar de oorzaak ligt daar HEEEL vaak buiten. Meestal is het gebrekkige bedrading/Kontakten of soms een sensortje wat niet doet wat het moet doen.

Nog wat: Op moment dat het uitvalt heeft ie dan nog vonk? of valt de brandstofvoorziening uit???
Kan nl ook heel goed dat je electrische brandstofpomp moeilijk zit te doen. Das vaak een oorzaak van uitval van een Injectieblok. Oorzaak is hier ook vaak gelegen in, jawel: De bedrading, de aansluiting op de brandstofpomp en ev het relais, danwel de zekeringkast.

Werk aan de winkel dus!!!!!

Je kunt dit blok er nu zo wel uitvissen, maar dan ben je nog niks wijzer...Misschien is dit blok toch wel veeeel beter als je blok met 200dkm achter de kiezen.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: De Q4 ontwaakt! Maar...

ma mei 09, 2005 16:11

Het is een 16v dus met Bosch Motrinic.
de injectoren kan ik wel eens testen, goede tip! Misschien heeft 1 injector een te hoge opbrengst waardoor hij gaat walmen???? De injectoren zijn identiek.
De vorige eigenar had het blok latgen reviseren bij een revisiebedrijf, naar zijn zeggen, ik ben alleen al mijn mailcorrespondentie kwijt..... Het zag er echter toch uit als een beetje half werk, ik ben op goed vertrouwen er op af gegaan, maar had het blok dan ook voor een enorm scherpe prijs. De reden waarom hij het blok weg deed? De auto waar hij in moest was gestolen.
Maar als de vorige eigenaar volledig achter zijn verhaal staat dan meldt hij zich nu bij mij...... Het is nl een bezoeker van dit forum.

Ik verdenk de ECU niet, hooguit mijn alarm (Alfa alarm, geintegreerd in de bedrading.....) Massapunten zijn nog wel verdacht (mbt. het stilbvallen van de motor) dus ik ga deze stap voor stap uitsluiten
Op het moment dat de motor stilvaklt geeft de bobine geen vonk meer. Alarm in- en uitschakelen haalt dan niets uit, de accupool moet er dan even af, waarna de bobine weer vrolijk vonkt. Ik heb overiges de bobine ter test ook even verwisseld mar dat maakte geen verschil.


Ik zal vanavond ook eens kijken of er overdruk in het oliecarter is, zo ja dan is er een zuigerveer slecht...

Als ik het blok eruit vis is dat voor tijdelijk, ik ga hem dan opnieuw opbouwen (nog nooit zelf gedaan, net als dit hele gebeuren, maar ik heb ook nooit zoveel geleerd over autotechniek in zo'n korte tijd) en dan dus meteen een leuk blok ervan maken..


Thanks again!!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”