Serge, das balen man ! Drink maar eens een goeie baco!
Blauwe rook is idd olieverbruik, wit = water. Waarschijnlijk zal je wel de juiste hoeveelheid olie in het blok gedaan hebben zeker ? (ben ik wel van overtuigd) Ik begin ook sterk mijn twijfels te hebben over de kwaliteit van de revisie, maar ja daar zijn we nog altijd niet echt zeker van.
Je zou idd eens even de compressie moeten kunnen nemen, maar beter is eigenlijk nog even een lektest te doen. Op die manier kan je horen langswaar je evt verlies hebt. Als de zuigerveren idd niet vervangen zijn (of niet goed geplaatst) kan je evt olie verbruiken via de olieschraapveer. Als men die onderste boven genoteerd heeft, trekt ie de olie niet mooi naar het beneden maar juist naar boven, in de verbrandingskamer dus. Dat zou dus een verklaring kunnen zijn voor de blauwe walm. Er zijn nog andere mogelijke oorzaken van olieverbruik:
(als men schoolkennis me niet in de steek laat)
- zuigerveren (zoals hierboven beschreven)
- via klepsteelafdichtingen
- carterventilatie (maar hier niet van toepassing omdat ie de olie duidelijk opstookt)
- te hoog oliepeil (misschien toch eens even checken om zeker te zijn)
- olielek (ook niet van toepassing hier)
Als tijdens de lektest mocht blijken dat je toch ergens verlies hebt, dan kan je evt een klein beetje olie in de cilinder doen om alzo een extra afdichting te maken (lek via zuigerveren). Als ie dan geen verlies meer heeft, weet je zeker dat je zuigerveren de oorzaak zijn van het verlies (en ook mogelijke oorzaak zijn van je olieverbruik)
Ik blijf er ook van overtuigd dat jouw probleem toch elektrisch is. Verhaal van Michel ivm de bobine, ga ik helemaal mee akkoord. Volgens mij was die draad (stekker) zijn geest het al aan het geven. Het zou me niet verbazen dat je het probleem toch moet zoeken bij je alarm, alhoewel als de onderbreking van het alarm de stroom onderbreekt, zou je alarm (sirene + knipperlichten) dan ook niet moeten in werk treden? Tenzij natuurlijk dat ie alleen maar de stroom onderbreekt en voor de rest niks...
Los van het feit van dat stilvallen, blijf je natuurlijk ook zitten met die walm. Het kan toch niet dat er hier en daar toch nog olie zit (door montage, na revisie) en dat je die nu aan het opstoken bent? Lijkt me onwaarschijnlijk: wat smeer je nu in als je een motor terug monteert? Het merendeel wordt nadien ook gewoon gesmeerd door je motorolie dus normaal kan dat dus geen blauwe walm blijven veroorzaken tenzij je constant ergens olieverlies hebt naar de verbrandingskamer toe
Kort samengevat, volgens mij 2 problemen: olieverbruik ergens + electrisch probleem.
Ik zou toch eens compressie meten, maar vooral lektest uitvoeren (ben je ineens zeker van zuigerveren) Ik heb hier echter zelf een vraagje bij: als die olieschraapveer onderste boven zit en je doet een lektest, heb je dan verlies of niet? Maw sluit zo'n verkeerd gemonteerde zuigerveer toch goed af? Zou kunnen. Toch schraapt ie dan constant de olie in je verbrandingskamer (met blauwe wolk tot gevolg)
Ik kan je best begrijpen dat je echt begint te balen en erover nadenkt om je oude blok er terug in te lepelen. Ik zou je dan toch aanraden om dan nadien het "gereviseerde" blok eens open te gooien en na te kijken. Je mag echter ook niet te snel opgeven, er is nog kennis genoeg aanwezig op het forum, misschien dat iemand anders (met meer technische bagage) nog een idee heeft dat wij compleet over het hoofd zien ?
Bekijk het positief: alles wat we vandaag gecontroleerd hebben, is nu zeker in orde ! Je hebt je 16v horen draaien en idd hij draaide mooi !