Pagina 3 van 4

Re: RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: ma apr 14, 2008 09:25
door AlfettaOwner
Toch wel gemeten met gasklep vol open? :?
Ik vind eigenlijk alle waardes rdelijk aan de lage kant :( ..............(opgegeven compressieverhouding zegt niets over de te meten compressie :wink: )

Open moet het blok sowieso, ik denk dat je dan vanzelf wel tot een (wijs?) besluit zult komen.

Verklaar je nader :roll:
Waarom kun je gemeten compressie en opgegeven compressie niet met elkaar vergelijken?
Welke is de omrekenfactor, mij lijkt toch dat die compressiemeters meteen de juiste waarden aangegeven en dat je die waarde mag vergelijke maar de fabriekswaarde.....of.. :?
Tuurlijk zijn ze met de glasklep open gemeten maar wél in met koude motor !


@fRank, helemaal juist! ik schrijf 1 kop maar bedoel beide, cil 1 4 liggen immers tegenover elkaar :wink:

RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: ma apr 14, 2008 12:09
door Alessandro
Je zou er vast aan kunnen rekenen, denk ik, maar dat gaat mij veven te ver.............(is al weer wat jaartjes geleden :oops: )

Maar ter vergelijk: voor een 2.0 nord staan en compressieverhouding van 1: 9,5 geloof ik..........ik heb destijds compressiedrukken bij mijn Alfetta gemeten van +/- 10,5 bar. (zitten echt geen andere zuigers in)
Vandaar, dat ik 8,5 bar niet hoog vind. :?

RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: ma apr 14, 2008 12:36
door AlfettaOwner
Na ff te hebben gegoogeld blijkt idd dat beide niet met elkaar te vergelijken zijn.

De compressiedruk zou rekenkundig zelfs bijna ca. 30% hoger uit moeten komen dan de opgegeven waarden compressie verhouding!
Bij een compressieverhouding van 1:9 zou je rond de 12 moeten zitten, let wel in meest ideale toestand en maximale drukvulling (100%) en gemeten bij warme motor!

Door het bot genomen bereikt een fabrieksmotor die waarde nooit omdat de drukvulling max ca. 85% is.
Daarnaast zit je nog met tollerantieverschillen met max en min maatvoeringen.

Moeilijk om aan te geven welke de waarde zouden moeten zijn bij een blok wat ca. 190k heeft gelopen :?
Eea is afhankelijk van onderhoud, gebruikte olie en prodcutiemaat voering.
Buiten cil 1 en 4 lijken me de gemeten waarden niet echt slecht.
Zou je dit merken tijdens het rijden? Ik denk dat als vele onder ons gaan meten dat menigeen schrikt van de gemeten compressie waarde (indien niet gereviseerd uiteraard :wink: )

Als ik lees dat tussen nieuwe alfa's veel verschil zit in daadwerkelijk gemeten PK's......... :-k


Eigenlijk hoort deze inmiddels onder TECHNIEK :lol:
Gaarne verplaatsen mods...

Re: RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: ma apr 14, 2008 13:03
door yuri 75 V6
drukvulling (100%) en gemeten bij warme motor!
Je bedoelt 'vulgraad' :wink:

RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: ma apr 14, 2008 13:15
door Dottore M
Ik heb het papiertje met gemeten waardes hier niet liggen, maar dat wat je zelf aangeeft met die omrekenwaarde is wel in de ballpark wat ik toendertijd gemeten heb.

RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: ma apr 14, 2008 22:36
door veur t.s.
ik heb ook ooit een 75 v6 gehad liep niet lekker op 5 poten zeg maar, compressie gemeten en hij had dus ook weinig compressie op de voorste cilinders cilinder 1 en cilinder 4 koppen eraf gehaald en toen was voor mij duidelijk waarom er geen compressie/weinig compressie was de zuigers van cilinder 1 en die van cilinder 4 waren behoorlijk gaan vreten in de cilinderwand dus moesten er nieuwe zuigers en bussen in. aangezien ik die 75 toen had gekocht om te slopen had ik dus weinig zin om er veel geld in te stoppen, toeval wilde dat bij arese nog 5 zo goed al nieuwe cilinders en bussen lagen voor een 3l v6 (was van een gereviseerd en weer vastgelopen blok van een klant of zo maar precies weet ik dit ook niet meer het is dan ook al ruim 10 jaar geleden) dus ik had er dus 2 "nieuwe zuigers en bussen" in gezet daarna heeft het blok nog wel een tijdje gelopen maar uiteindelijk is ie toch gesloopt.

ik denk dat wanneer jij je koppen eraf haalt dat je zult zien dat er meer schade is dan alleen zuigerveren.

RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: di apr 15, 2008 08:12
door AlfettaOwner
@ Maarten, wat bedoel je met ballpark ?

@Veurts. stom toeval om zijn 1 en 4 gevoeliger?

Re: RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: di apr 15, 2008 08:59
door Dottore M
@ Maarten, wat bedoel je met ballpark ?
Van ongeveer dezelfde orde van grootte. Dus ik herinner me waardes van ruim boven de 10, eerder 15 enzo..

RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: di apr 15, 2008 09:17
door ravado
@alfettaOwner: Heb je alle waarden gemeten met een koude motor en gasklep open?
probeer eens op cilinder 1 de waarde te meten met koude motor en daarna een beetje olie op de zuiger gieten (via het bougiegat) en dan weer de waarde opmeten.
Als blijkt dat de waaarde met olie veel hoger ligt als zonder dan kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat de zuigerveren de beste tijd gehad hebben.

Ik vind overigens 8,5 een waarde die bij een blok met 190K mij niet echt zorgen baart. Ja ik weet dat 12 beter is maar bij 4 of 5 zou ik mij pas zorgen gaan maken.
Op de 2 liter met gevlakte kop zaten alle 4 de cilinders op 11,5.

Ik bedenk mij opeens dat ik eigenlijk ook even zou moeten kijken wat het gereviseerde V6~blok aangeeft aan waardes....

Re: RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: di apr 15, 2008 14:36
door veur t.s.
[quote@Veurts. stom toeval om zijn 1 en 4 gevoeliger?[/quote]

dat denk ik wel omdat ik hetzelfde bij nog een andere alfa 75 3l v6 heb gezien nadat ie een stukkie erg hard ging op de duitse autobaan, de auto begon toen wat in te houden en beroerd te draaien eenmaal thuis waren ook bij die auto cilinder 1 en 4 gevreten.

bij mijn auto heb ik toen nadat ik de zuigers en bussen vervangen had de injectoren laten reinigen, daarna had ik dat probleem niet meer (wel andere :D )

misschien dat er andere mensen zijn met dit soort ervaringen.

RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: di apr 15, 2008 14:38
door veur t.s.
ik zou zeggen trek maar 1 van je cilinderkoppen eraf en vergeet niet om foto's te maken, ik ben bang voor je dat dit meer is dan alleen zuigerveren.

RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: wo apr 16, 2008 12:58
door AlfettaOwner
@ravado, met gasklep open maar met koude motor, voorgeschreven wordt om met warme motor de compressie te meten.
Olie kan ik nog eens proberen, maar bij een gebruikt blok kom je altijd wel 1/2 bar hoger uit !
Ga ik toch nog ff proberen :wink:

@ Veurts, ik denk dat ik me idd maar s moet laten verrassen als ik de kop eraf haal!
Is het lastig demonteren dat ik foto's moet maken?
Iets waar ik op moet gaan letten :roll:

Re: RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: wo apr 16, 2008 14:20
door veur t.s.
[quote="Is het lastig demonteren dat ik foto's moet maken?
Iets waar ik op moet gaan letten :roll:[/quote]

nee dat is niet wat ik bedoel, maar ik bedoelde foto's van hoe de zuiger en cilinders eruit zien, mocht jij hetzelfde hebben als ik toen had. wat de oorzaak bij mij was weet ik niet mischien lekkende injectoren maar zeker weten doe ik dat niet.

ik had eerst de kop aan de kant van cilinder 1 gedemonteerd dat is wat makkelijker die andere is lastig i.v.m. je rembekrachtiger.

RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: wo apr 16, 2008 16:35
door Andretti Molletti
:shock: er wordt weer eens een hele motor gesloopt voordat de diagnose gesteld is....
Als je de kop van een motor licht dan zullen de bussen vervormen en het olieverbruik daarna toenemen.
Stel eerst de diagnose eens en zoek eens op wat een compressiemeting inhoudt, hoe het werkt en onder welke condities deze moet plaats vinden.
De truc die Ravado noemt: olie op de zuiger, is er slechts één om vast te stellen wat er aan de hand is.
Doe eens een lektest...

Mensen die drukken noemen zonder temperaturen erbij te noemne hebben op school echt niet opgelet:
Robert Boyle, ..... google daar maar eens op :wink:

Re: RE: Nieuwe aanwinst een Alfa 75 V6 QV

Geplaatst: wo apr 16, 2008 17:12
door Dottore M
Mensen die drukken noemen zonder temperaturen erbij te noemne hebben op school echt niet opgelet
Bij het niet vermelden van een temperatuur wordt in de wetenschap gewoon kamertemperatuur bedoeld, en als we dan toch bezig zijn; is in de wet van Boyle T wel constant als je de druk snel op laat lopen (compressie) ? ;) :wink: ;)