Whoww...dit is wel redelijk extreem.
Was hij goed warmgedraaid, heeft het blok hiervoor lang stilgestaan?
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden; of het blok had interne spanning, of resonantie-trillingen.
Spanning:
Aluminium kon niet geleidelijk uitzetten, waardoor hoge spanningen optreden. Verkeerde aanhaalmomenten?
Aangevroten aluminium, koelwater verhaal.
Vermoeing van het aluminium (alhoewel de meeste interne spanningen na 150k wel eruit zouden moeten zijn, dacht ik)
In het verleden heeel vaak de motor niet rustig op temperatuur laten komen.
Trillingen:
Misschien dat de motor te strak op het frame stond bij terug montage.
Residuen van oude olie die door verse nieuwe olie door het hele blok kunnen, carterpan schoongemaakt na revisie? Oude residuen kunnen zo een lager laten vastlopen (bijv. krukaslager)
Extreme lagerspeling
Of gewoon pech
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zomaar wat ideeen, maar volgens mij kom je er pas uit als je het blok uit elkaar gaat halen.