Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

za jun 19, 2010 23:56

Met hete lucht bedoel ik de verbrandingstemperatuur in de cilinder.
Kool opbouw heb je altijd wel, dus nu met een warmere verbranding komt die tot gloeien.

Warmere ontbranding nummer 1 is een te arm mengsel, dus te weinig benzine inspuiting of teveel aan lucht.

Er is geen duidelijker antwoord te geven want nadieselen kan meerdere oorzaken hebben.
De motor temp kan ook te hoog worden door slechte thermostaat, verstopte waterkanalen in de kop, slechte waterpomp, radiateur slecht, warmer weer buiten enz enz. (indirecte factoren die mee spelen voor een warmere ontbranding)
Aangezien dat je recent de kat er tussenuit hebt en een open luchtfilter dan zouden dat ook invloeden kunnen zijn die de warmere ontbranding veroorzaken,

De kleur van de bougie zegt heel veel over de verbranding temperatuur, dus ga daar eerst maar eens naar kijken.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4192
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

zo jun 20, 2010 12:54

Een motor kan de verkeerde kant op nadieselen. Ik ben het tegengekomen bij MG Bs en Spitfires. hangt van de timing van de ontsteking af. Te vroeg dan draait hij terug, te laat loopt hij de goede kant op.
Die motoren zitten heel anders in elkaar... we hebben het hier over nadieselen, vergezochte theorieën kunnen we er best maar buiten laten.
Denk eens na over de riemen en hoe die gespannen worden... kan gewoon niet bij deze motoren.

Verder on topic en wat dingen om te controleren:
- Injectoren lek?
- Ruil dat filter eens met een originele?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

zo jun 20, 2010 13:25

Komt dit blok niet uit een andere auto met een andere computer toevallig? Dat zou eventuele koolaanslag kunnen verklaren. Verder kan het nog motorolie zijn die langs de zuigers gelekt is die is aangekoekt. Het hoeft niet perse aan dit brandstofsysteem te liggen als je koolaanslag hebt.

Doordat je de kat er uit hebt gehaald, zal je ook meer flow hebben en zal je ook minder brandstof inspuiten dan de bedoeling is. Ja, de Lambda uitlezing moet er voor zorgen dat dit gecompenseerd wordt, maar helaas is die compensatie lineair en de verandering in flow is dat niet. Dat kan er dus voor zorgen dat je mengverhouding niet meer fijn is. Als je dat combineert met ook nog een ander inlaatfilter, zal je misschien een zodanige afwijking hebben dat de boel toch te arm staat. Erg arm lopen veroorzaakt ook weer hitte. Als je dat combineert met druppelende injectors, ben je er ook.

Nadieselen kan (helaas) ook op motorolie die te heet en te dun is geworden. Zeker in combinatie met oude of kapotte zuigerveren, wil zoiets wel eens gebeuren. Door de blow by wordt de olie nog eens extra te heet, dus ook op benzinebakkies kan je nadieselen hebben zonder brandstof. Het is extreem, het gebeurt eerder bij dieselmotoren, maar het is niet iets wat absoluut nooit voor komt.

Heb je de werking van je lambdasonde doorgemeten? Er staat in techniek als 't goed is een sticky met een procedure om dat te doen. Als je lambda niet goed meer is, gaat je mengverhouding uiteindelijk ook niet meer kloppen.

Verder zijn de tips over valse lucht etc. die eerder gegeven zijn ook nuttig om na te lopen.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaa

zo jun 20, 2010 13:35

Komt dit blok niet uit een andere auto met een andere computer toevallig? Dat zou eventuele koolaanslag kunnen verklaren. Verder kan het nog motorolie zijn die langs de zuigers gelekt is die is aangekoekt. Het hoeft niet perse aan dit brandstofsysteem te liggen als je koolaanslag hebt.

Doordat je de kat er uit hebt gehaald, zal je ook meer flow hebben en zal je ook minder brandstof inspuiten dan de bedoeling is. Ja, de Lambda uitlezing moet er voor zorgen dat dit gecompenseerd wordt, maar helaas is die compensatie lineair en de verandering in flow is dat niet. Dat kan er dus voor zorgen dat je mengverhouding niet meer fijn is. Als je dat combineert met ook nog een ander inlaatfilter, zal je misschien een zodanige afwijking hebben dat de boel toch te arm staat. Erg arm lopen veroorzaakt ook weer hitte. Als je dat combineert met druppelende injectors, ben je er ook.

Nadieselen kan (helaas) ook op motorolie die te heet en te dun is geworden. Zeker in combinatie met oude of kapotte zuigerveren, wil zoiets wel eens gebeuren. Door de blow by wordt de olie nog eens extra te heet, dus ook op benzinebakkies kan je nadieselen hebben zonder brandstof. Het is extreem, het gebeurt eerder bij dieselmotoren, maar het is niet iets wat absoluut nooit voor komt.

Heb je de werking van je lambdasonde doorgemeten? Er staat in techniek als 't goed is een sticky met een procedure om dat te doen. Als je lambda niet goed meer is, gaat je mengverhouding uiteindelijk ook niet meer kloppen.

Verder zijn de tips over valse lucht etc. die eerder gegeven zijn ook nuttig om na te lopen.
de computer is meeverhuisd.

ik zal eens een busje remreiniger op de kop tikken en valse lucht checken.

lambda zal ik nog eens doormeten.

en zometeen eerst maar eens weer de luchtfilterbak plaatsen. ik kom voorlopig nog niet toe aan het maken van een cold air constructie.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4192
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

zo jun 20, 2010 14:21

Ja, exact Whizz, maar door deze km stand zou ik het niet verwachten.
Eventueel zou een compressiemeting dan ook wat kunnen zeggen hierover.
Maar ik zou inderdaad eerst even de simpele dingen checken.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

ma jun 21, 2010 14:58

voorgaande eigenaren hebben weinig km's per jaar gemaakt

Ik denk dat hier een gedeelte van je probleem zit.

Ruil dat filter eens met een originele?

Al gedaan? en blijft het dan hezelfde?

Als die auto nou eenmaal rijdt maak dan eens wat kilometers zonder te sleutelen misschien knapt ie er wel van op. :wink:
Niet rot bedoeld of zo.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaa

ma jun 21, 2010 15:08

Als die auto nou eenmaal rijdt maak dan eens wat kilometers zonder te sleutelen misschien knapt ie er wel van op. :wink:
Niet rot bedoeld of zo.
tja, dat vat ik ook niet als zodanig op hoor. alleen telkens als ik denk van nu ga ik eens lekker een tijdje niets meer doen komen dit soort dingen :? al met al loopt het al veel te ver uit de hand.

koolaanslag is niet weg te krijgen met een goedje gok ik. dan moet het blokje zeker open.
beïnvloed het nog meer (prestaties e.d.) nadelig?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

ma jun 21, 2010 15:11

Met een paar keer flink doortrappen brand het meestal aardig goed schoon... :wink:

De oorzaak opsporen is belangrijker in dit geval...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

ma jun 21, 2010 19:32

het lijkt de lambda te zijn. die laat rare waardes zien...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

ma jun 21, 2010 21:00

Je vertelde in je begin post dat de kat vervangen is door een buis of katvanger en dat de dia van de uitlaat groter is geworden ,welnu hierdoor krijg je de door jouw beschreven problemen ,de lamda sonde kan nu geen goede meting meer doen omdat de gassen te snel paseren hierdoor gaat je mm ook raar doen met alle gevolgen van dien.
Was volgens mij ook al eerder aangegeven maar wou het toch maar even vermelden.
Het kan geen kwaad als de motor een beetje nadieseld en het hoort ook wel bij de loopcultuur van een boxer motor om wat te ploffen.

Didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: St Annaparochie

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

ma jun 21, 2010 21:01

Je vertelde in je begin post dat de kat vervangen is door een buis of katvanger en dat de dia van de uitlaat groter is geworden ,welnu hierdoor krijg je de door jouw beschreven problemen ,de lamda sonde kan nu geen goede meting meer doen omdat de gassen te snel paseren hierdoor gaat je mm ook raar doen met alle gevolgen van dien.
Was volgens mij ook al eerder aangegeven maar wou het toch maar even vermelden.
Het kan geen kwaad als de motor een beetje nadieseld en het hoort ook wel bij de loopcultuur van een boxer motor om wat te ploffen.

Didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]


164qv12v trackday tool
Giulia Btech

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

ma jun 21, 2010 21:22

zou kunnen :-k
alleen ik denk dat die invloed niet heel groot is...
de lambda zit nml direct na het (originele) spruitstuk
Afbeelding


ehm... ik bega hier wellicht een denkfout. is de gas stroom overal even snel? versneld deze in het brede gedeelte?

en, een 33 16v is ook zonder kat geleverd geweest, met lambda, en die heeft std al een dikke pijp
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

di jun 22, 2010 19:08

Die lambda kan prima meten hoor, snel of niet. Zolang er maar geen valse lucht bij komt meet ie prima. Als de snelheid te laag zou zijn zou je een probleem krijgen, want dan gaat de ECU overcompenseren, maar met een hogere snelheid is er niets aan de hand.

Wat zijn "rare waarden"?

Een goed functionerende lambda zal constant schommelen rondom 0.45 volt. Dat kan ook heel goed 0.16V of 0.84V zijn in twee tussenliggende displays van je multimeter. Met andere woorden, als je telkens een andere waarde onder de 1V krijgt elke keer als je multimeter z'n display ververst, is het goed, dan is je ECU aan het pendelen en zou je mengsel goed moeten zijn.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

di jun 22, 2010 19:58

Hee Whizzman,

Wat dacht je - ik was bij de meting - een waarde tussen 89 mV en 117 mV? Moet zijn tussen 200 mV (tamelijk arm) en 800 mV (rijk).

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

di jun 22, 2010 20:21

valse lucht bij de lambda zou best eens kunnen... zal de las nog eens controleren
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Terug naar “Algemene Technische vragen”