Pagina 3 van 4

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: di jul 13, 2010 22:58
door rinco007
Kijk....dat zijn van die huis tuin en keukentips waar ik wat mee kan....maarre...hoe voorkom ik dat ik ipv een zwarte motorruimte een witte krijg ;-)

Verder nog een technische vraag, de carterstop....zijn dat bij usa types andere maten? Ik kom ergens uit tussen de 28 en 30....maar 29 heb ik niet! ;-) en zo ja...kan ik deze dop zonder pardon vervangen door een eventueel europees exemplaar?

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: wo jul 14, 2010 08:19
door ravado
Kijk....dat zijn van die huis tuin en keukentips waar ik wat mee kan....maarre...hoe voorkom ik dat ik ipv een zwarte motorruimte een witte krijg ;-)

Verder nog een technische vraag, de carterstop....zijn dat bij usa types andere maten? Ik kom ergens uit tussen de 28 en 30....maar 29 heb ik niet! ;-) en zo ja...kan ik deze dop zonder pardon vervangen door een eventueel europees exemplaar?
niet teveel meel gebruiken :wink:

Vwb de carterstop: is het geen inch maat? Kun je met een Baco of Griptang er niet bij? Als het schroefdraad hetzelfde is dan kan er natuurlijk ook een ander "europees" exemplaar in.

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: wo jul 14, 2010 09:38
door ericj
Klinkt goed met dat meel, maar ik moet het in de praktijk nog zien werken als hij pas lekt op toeren en een mechanische fan ;-)

Ik heb vorig jaar een Volvo gezien waarvan de eigenaar (en ik ook in eerste instantie) dachten aan een af en toe tikkende klep. De tik kwam boven uit het blok en was er ook bijna alleen onder belasting, stationair hoorde je niks. Omdat dat eigenlijk niet kan met een klepprobleem en de tik te hoog zat voor een drijfstang, heb ik ook geprobeerd een spruitstuklekkage vast te stellen, maar dat is mij in elk geval niet gelukt. Ik heb weliswaar geen meel gebruikt, maar wel kleine stukjes papier rond het spruitstuk gehouden en met de hand gevoeld. Zelfs na het loshalen van het spruitstuk was er niet heel veel te zien aan de pakkingen, maar na vervanging was het probleem wel opgelost. In elk geval zou bij een spruitstuklekkage het geluid aan de uitlaatkant harder moeten zijn, dat moet wel te horen zijn.

Wat betreft de controle van je drijfstanglagers, die zijdelingse speling lijkt me niet iets om je zorgen over te maken. Voelbare speling in verticale richting is zeker niet goed, maar dat is best lastig te voelen. Lagerkappen loshalen is het mooiste, maar wees daarbij erg zorgvuldig, gebruik zeker een momentsleutel en haal er iemand bij die de lagerschalen dan ook kan beoordelen.

---
Eric

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: wo jul 14, 2010 12:56
door rinco007
Ik ga in elk geval even het spruitstuk steviger vastschroeven (zat in elk geval 1 moertje niet goed vast)

Heeft iemand uit de buurt toevallig nog een 2L spruitstuk liggen wat ik eventueel kan gebruiken als het vastschroeven niet werkt?

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: wo jul 14, 2010 19:01
door Gerrets
Als er een schroefje niet goed vast zat moet je de hele boel weer losdraaien en de pakkingen checken. Je pakkingen kunnen vervormen door de kracht en dan krijg je hem zeker niet meer mooi lucht dicht.

En inderdaad niet teveel meel gebruiken. anders met wat nattigheid en die warmte kun je concureren met de lokale bakkerij! maar een blaaspistool lost een hoop op wanneer je een een compressor hebt natuurlijk!

ik hoop dat het meevalt

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: wo jul 14, 2010 22:31
door bralfa
Even een beroerd filmpje vanaf de onderkant. Kan overal slecht bij...dus vandaar ook een slecht filmpje.

Er zit wat ruimte op de drijfstangen (voorste 2 kon ik bij) maar dat is maar een fractie van een mm, zou dit mogen bewegen?

http://www.youtube.com/watch?v=vjc96QmCrdA

Ik zet overigens geen kracht in het filmpje (ondanks de gebogen schroevendraaier, dat komt ergens anders door ;-) )
Die zijdelingse speling mag je hebben. in die richting zit niet eens een lager... :lol:

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 15, 2010 07:31
door WhizzMan
Even een beroerd filmpje vanaf de onderkant. Kan overal slecht bij...dus vandaar ook een slecht filmpje.

Er zit wat ruimte op de drijfstangen (voorste 2 kon ik bij) maar dat is maar een fractie van een mm, zou dit mogen bewegen?

http://www.youtube.com/watch?v=vjc96QmCrdA

Ik zet overigens geen kracht in het filmpje (ondanks de gebogen schroevendraaier, dat komt ergens anders door ;-) )
Die zijdelingse speling mag je hebben. in die richting zit niet eens een lager... :lol:
Je kan grofweg de speling op de drijfstanglagers zo beoordelen. Als dit te makkelijk gaat, kan dat alleen maar als je teveel speling hebt op je drijfstanglagers he? Het kost inderdaad genoeg moeite, dus de eerste indicatie is "waarschijnlijk wel in orde".

Ik ben nu net bezig met een motorwissel van een blok waarbij je alle drijfstangen met duim en wijsvinger zo van de ene naar de andere kant kon schuiven. Er waren 2 lagers die er nog goed uitzagen, maar waarschijnlijk wel teveel speling zouden hebben, eentje met lichte krassen en eentje die mee was gaan lopen. Ik heb niet meer gemeten aan die twee die er goed uit zagen, de krukas moest toch gewisseld.

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: zo jul 18, 2010 15:50
door rinco007
Even een filmpje van de ratel gemaakt. Heb inmiddels alles weer in elkaar zitten. Het lijkt ook de uitlaat niet te zijn. Heb de motor even laten draaien zonder de ventilator....komt geen lucht tussen vandaan en alle moeren van de uitlaat hebben een extra slag gehad....

Dus...ben bang dat ik toch inderdaad naar de garage moet. Of iemand moet aan de hand van het filmpje nog een idee hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=9hOA6WBeveU

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: zo jul 18, 2010 17:25
door Erwinn
Carterpan er inmiddels onderuit, nu zit ik nog met een stuk waar een rooster zit en wat redelijk smal is om verder ook maar iets te zien.

Kan er nog meer zonder problemen gedemonteerd worden? En waar moet ik op letten wat eventueel niet goed kan zijn?
Je moet de lagerkappen loshalen (2 bouten aan de uiteinden) het zijn er in totaal 4 voor de drijfstanglagers. Als je lager beschadigd zijn dan heb je een diagnose.

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 22, 2010 19:32
door BMP
Drijfstang lagers zou je continue moeten horen.

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 22, 2010 20:04
door giuliettaevo
Nee hoor :? ... vooral in het begin wil het nog weleens zo zijn dat je ze pas bij wat hogere toeren en/of belasting hoort. En bij koude motor is de olie dikker en hoor je ze vaak ook minder snel.

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 22, 2010 23:07
door WhizzMan
Carterpan er inmiddels onderuit, nu zit ik nog met een stuk waar een rooster zit en wat redelijk smal is om verder ook maar iets te zien.

Kan er nog meer zonder problemen gedemonteerd worden? En waar moet ik op letten wat eventueel niet goed kan zijn?
Je moet de lagerkappen loshalen (2 bouten aan de uiteinden) het zijn er in totaal 4 voor de drijfstanglagers. Als je lager beschadigd zijn dan heb je een diagnose.
Die moeten wel weer op moment aangehaald worden. Hij kan ook niet bij alle lagerkappen zonder de "grote carterpan" er onderuit te halen.

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: zo jul 25, 2010 23:57
door Erwin83
Even een filmpje van de ratel gemaakt. Heb inmiddels alles weer in elkaar zitten. Het lijkt ook de uitlaat niet te zijn. Heb de motor even laten draaien zonder de ventilator....komt geen lucht tussen vandaan en alle moeren van de uitlaat hebben een extra slag gehad....

Dus...ben bang dat ik toch inderdaad naar de garage moet. Of iemand moet aan de hand van het filmpje nog een idee hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=9hOA6WBeveU

Ik zou dit toch in de kleppentrein zoeken, de frequentie is daar meer naar volgens mij. Omdat het zou duidelijk komt en gaat (lijkt echt een aan-uit punt in te zitten), zou het naar mijn idee eerder een hangende klep of een ander defect aan de kleppen, klepveren, geleiders of nokkenas zijn.
Kleppendeksel is in no time gedemonteerd voor een visuele check..

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: ma jul 26, 2010 06:02
door WhizzMan
Heb je de V-snaar al losgehad? Voor hetzelfde heb je een rot lager in je dynamo of zo.

Mijn gehoor is niet zo best meer, dus het kan aan mij liggen dat ik niet veel van het filmpje kan maken.

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: ma jul 26, 2010 16:54
door Gerrets
en al naar de garage geweest???