David 156

Re: RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

ma jan 03, 2011 18:47

foutje 1
Laatst gewijzigd door David 156 op ma jan 03, 2011 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

David 156

Re: RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

ma jan 03, 2011 18:48

foutje 2
Laatst gewijzigd door David 156 op ma jan 03, 2011 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

David 156

Re: RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

ma jan 03, 2011 18:48

foutje ! #-o
Laatst gewijzigd door David 156 op ma jan 03, 2011 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.

David 156

Re: RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

ma jan 03, 2011 18:56

Zoals je al kunt zien is het niet echt goed gegaan met het plaatsen van een reactie.
Site liep bij mij vast op het moment dat ik op ok drukte :?

Ben je er al uit wat je doet?
Ja, ik heb een belletje gewaagd bij http://www.galleriabertstemerdink.nl/ en zo konden idd. de wissel doen voor
189,- voor de distributieriem en 135,- voor de balansasriem incl. de meeloop- & spanrollen.

Dit is dan incl. de BTW. en montagekosten.

Ik ben van mening dat dit idd. niet erg duur is :wink:

Heb inmiddels ook een afspraak gemaakt en ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

ma jan 03, 2011 23:28

Ik kan er echt niet bij dat je de nokkenasversteller en waterpomp niet mee zou laten nemen. Redenen zijn al genoemd in het topic. En laat die balansasriemen er maar af :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

David 156

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

di jan 04, 2011 19:15

De versteller en de waterpomp zijn "slechts" 55.000 km oud, en ben van mening dat deze het nog wel vol moeten houden.

Van beide onderdelen zijn nog geen tekenen van slijtage/ achteruitgang. ( zover je dat bij een waterpomp kunt horen/merken/zien )

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

di jan 04, 2011 21:06

De waterpomp van mijn 155 2.016V heeft het minimaal 131.157 km volgehouden en vertoonde eigenlijk geen slijtage toen die een jaar geleden -preventief- gewisseld werd :wink:
It's not easy, being green (kermit)

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

di jan 04, 2011 21:34

Je moet onderscheid maken tussen voor je zelf sleutelen en werken voor klanten. Als het voor je zelf is kun je sommige dingen laten zitten. Gaat er kort daarna iets kapot dan is dat jammer, kost je alleen spullen en tijd. Als je voor een klant iets laat zitten, al dan niet in overleg, en er gaat bv. een waterpomp die er al lang in zat kapot na een jaar, geeft dat ergernis en extra kosten bij de klant (buiten stilstand vd auto). Vergeet overigens niet dat de waterpomp van een TS 16 V door de distributieriem aangedreven wordt. Als de pomp kapotgaat (lager) is de kans groot op (dure) gevolgschade. Onderdelen die je vernieuwd kunnen er soms nog netjes uitzien en goed aanvoelen (waterpomp/spanrol/geleiderol) maar waarom zou je het risico nemen tov het geld. Overigens vind ik bij Alfa de onderhoudsonderdeelprijzen netjes tov andere merken (ik hoor ook wel eens wat van collega's)
Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

di jan 04, 2011 22:08

Wat Arie zegt!

Een 16V TS alleen de riem vervangen zonder calibers kan nog steeds verloop opleveren van de nokkenastiming. Helaas zijn de riemen niet 100% hetzelfde en een paar graden verloop in de nkokkenastiming heb je toch al snel. Het is me al meerdere keren overkomen dat allebei de nokkenassen meer dan een graad of 5 van tijd stonden als ik de calibers monteerde met de oude riem, nog op spanning, er nog op. Er van uit gaan dat je optimaal werkt door alleen de riem te vervangen met streepjes zetten lijkt me dus niet verstandig. Zelfs al gaat je auto niet stuk, je weet pas zeker dat ie lekker loopt als je ook de timing gecontroleerd en zo nodig, gecorrigeerd hebt.

Oudere loop en spanrollen hebben soms fabricagefouten op de 16V. Er zijn diverse modificaties/revisies geweest en tenzij je weet hoe je de verschillen kan zien, moet je er dus van uitgaan dat wat er in je auto zit, een versie is die niet optimaal is. Los daarvan, ze zijn eenvoudigweg ontworpen voor ooit 100.000 km en later is dit tot 60.000 teruggesteld. Meer dan 100.000 uit die dingen halen is dus een risico nemen wat de fabrikant zelf niet aan durft.

Wat al gezegd is, als je waterpomp stuk gaat, loop je ook kans op distributieschade (vastlopen) en natuurlijk op een koppakking en eventueel een cylinderkop defect. Als je dat gebeurt omdat jij als professional hebt bezuinigd op een waterpomp, mag je fijn zelf de garantie geven en de leverancier van de waterpomp valt niets bij te claimen. Als de klant ook nog eens voor de pomp betaalt bij de distributiewissel, is de beslissing snel genomen.

Nokkenasverstellers op de 16V waren in de eerste uitvoeringen ondingen die snel stuk gingen. Er zijn zelfs revisiekitjes voor op de markt gekomen. Tegenwoordig gaan ze vaak meer dan 120.000 km mee, maar ook daar kan je een keer pech hebben. In de eerste produktiejaren gingen ze gewoon met moeite 1 distributiewissel mee. Je kan nu iets pragmatischer zijn met vervangen dan 10 jaar geleden, maar niet vervangen terwijl er al een rateltje in zit kan betekenen dat je vermogensverlies en kabaal gaat krijgen voor de volgende wissel.

De balansasriem op de 2.0 16V TS op de fase 1 en 2 scheelt wat "frisheid" van de motor op het gas, maar levert ook meer vibraties in de auto op. Tenzij je echt voor ruwe power gaat, of zo goedkoop mogelijk wilt rijden, zou ik hem wel terugplaatsen. Ja, het kost meer geld, ook in brandstof, maar als je goedkoop, snel en zuinig wilt rijden kan je ook op de motorfiets gaan. Je wilt in je dagelijkse auto ook nog wel iets van comfort, niet? De fase 3 schijnt (zelf geen ervaring mee) erg onblij te worden zonder die balansasriem, dus daar zou ik er niet eens over nadenken om hem er op een standaardauto niet op te zetten.

De 16V TS staat bekend om z'n relatief vaak stuk gaande distributieriem. Het is niet voor niets dat de vervangingstermijn van 100.000 in stappen terug is gegaan naar 60.000 km. Het is niet voor niets dat wordt geadviseerd om alles tegelijk te vervangen. Als je weg kwam met eens in de 6 jaar of 100.000 km een rolletje en een riempje van 4 tientjes samen, zoals op sommige volkswagens, werd dat echt wel gedaan. Het is geen "reclame" dat je elke 3 jaar of 60.000 km zo'n stapel spullen moet vervangen voor een merk. Het is niet goed voor de leaseprijs dus niet goed voor de verkopen.Het is niet goed voor de reputatie van je merk en dergelijke, heus, als de fabrikant/importeur zelf zeggen dat het nodig is, zal dat een gegronde reden hebben.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

di jan 04, 2011 23:19

Eens met wat Whizzman zegt! =D>

Verder vind ik het eigenlijk ook opmerkelijk dat er "gestunt" wordt met distributieaanbiedingen waarbij dus alleen gesproken wordt over riem, spanner en looprol.
Ik zie daar eigenlijk het nut voor de garage helemaal niet van in, geeft denk ik zelfs alleen maar nadelen.
Klant komt dan op de lage prijs af, en vervolgens mag de garage als ze de boel open hebben gaan uitleggen dat er nog een waterpomp/nokkenasversteller of multiriemset bijkomt als die versleten zijn. :roll: De mensen die er geen verstand van hebben zullen zich genaaid voelen en komen er dan wellicht nooit meer terug.
Of er zullen lui gaan rondrijden met "halve" distributiewissels (om geld te besparen) waarbij zoals Whizzman al zegt ineens de waterpomp de geest geeft omdat de klant geen zin had daarvoor bij te betalen.
En er zullen ook in de markt voor 2e hands auto's dus exemplaren opduiken met verhaal en/of de bon erbij van een distributiewissel, waarna bij evt nieuwe eigenaar na een tijdje ineens toch met distributieschade staat omdat de waterpomp destijds niet mee vervangen is.

Een liefhebber met technische kennis zal waarschijnlijk dan toch preventief wederom alles vervangen, maar er lopen net zo goed mensen rond die er geen flauw idee van hebben wat onderhoud is. Kijk maar naar het aantal 156's met distributieschade die op marktplaats opduiken. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

di jan 04, 2011 23:53

Bovenstaand geldt neem ik aan alleen als je de onderhoudshistorie van je auto niet kent?
Ik bedoel: ik ben heus niet voornemens om over 2 jaar, als er weer een nieuwe db-riem + spanner/looprol op moet, weer een nieuwe waterpomp + nokkenasversteller te laten monteren (buiten dat de 155 te koop staat).
Is het écht zo, dat elke km meer dan 60.000 ook voor een waterpomp of een nokkenasversteller een gok is?? (De nokkenasversteller hoor je natuurlijk, als die begint te "hikken" maar vraag blijft: wat is acceptabel dan?)
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

wo jan 05, 2011 00:52

Maar waarom wel de looprol vervangen en niet de waterpomp? In feite is de waterpomp niet meer dan een looprol met nog een extra functie en veel duurder dan een normale rol is ie ook al niet. Daarbij heb je ook nog eens een afdichting en een schoepenwiel extra die ook stuk kunnen. En dat een defecte waterpomp distributie schade veroorzaken kan heb ik helaas van dichtbij meegemaakt, bij mijn broer, en niet bij een alfa, maar toch.

Versteller lijkt mij toch anders. Die dingen zijn een stuk duurder en bij defect raken is er bij mijn weten geen kans op schade, alleen dieselen?

Ik heb bij mij wel waterpomp en versteller laten doen omdat dat beide de laatste maal door de vorige eigenaar niet gedaan waren en er dus al 120k op zaten. Bij een volgende wissel denk ik wel dat ik alleen de waterpomp laat doen en er op gok dat de versteller de 120k weer vol kan maken.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

David 156

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

do jan 06, 2011 21:10

Ja jongens dat is een risico wat ik bereid ben te nemen, het is heel simpel er zijn nog andere kosten
( niet alleen de alfa ) waar mijn "zakgeld" aan op gaat en dat heeft op dit moment een iets hogere
prioriteit dan de Alfa.

Deze keuze heb ik bewust gemaakt en ik heb er dan ook geen problemen mee om dan bijvoorbeeld over
een jaar een vervroegde distri. wissel uit te laten voeren.

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

Re: RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

do jan 06, 2011 21:43

Ja jongens dat is een risico wat ik bereid ben te nemen, het is heel simpel er zijn nog andere kosten
( niet alleen de alfa ) waar mijn "zakgeld" aan op gaat en dat heeft op dit moment een iets hogere
prioriteit dan de Alfa.

Deze keuze heb ik bewust gemaakt en ik heb er dan ook geen problemen mee om dan bijvoorbeeld over
een jaar een vervroegde distri. wissel uit te laten voeren.
Als je waterpomp er mee ophoud en de riem gaat van tijd (of er af) dan is de schade veel groter dan 50 euro hoor.
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

David 156

RE: ervaringen distributieriem laten vervangen 156

vr jan 07, 2011 17:35

toch maar op het allerlaatste moment de waterpomp ook maar laten vervangen

Ahum!!!!

toch maar op het allerlaatste moment de waterpomp ook maar laten vervangen

koste i.d.d. geen drol extra

:oops: :oops: :oops:

Terug naar “Algemene Technische vragen”