WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Voorwielen schuin.

vr sep 16, 2011 11:48

.....Ik gok op teveel uitspoor, dat is het tegenovergestelde van scheel kijken zeg maar.
Ff tussendoor, dat is wel de vergelijking van het jaar hee... :jumping:

Grtz,fRank
Loens kijken dus.

Bij deze velgen (juniors) kan je er geen waterpas tegenaan zetten. De 145/146 heeft voor meer spoorbreedte dan achter, dus houdt er rekening mee dat je houten lat niet plat tegen de achterwielen aan moet kunnen, maar die een centimetertje of twee naar binnen staan.

Twee verkeerde draagarmen (te lang) zou uitspoor moeten opleveren, maar zijn deze ooit vervangen? Dat kan degene met het probleem vast nog wel achterhalen aan de hand van facturen sinds de aanschaf?

Ik zou zelf het hele onderstel eens nakijken, want er kan van alles mis zijn en het hoeft niet bij maar een ding te blijven.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Voorwielen schuin.

vr sep 16, 2011 16:52

camber kan volgens mij bij een 146 helemaal niet geregeld(op een originele wijze) worden dus mij lijkt het idd draagarmen veel speling of wiellagers versleten.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

RE: Voorwielen schuin.

ma sep 19, 2011 20:08

ik zeg niks meer.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Voorwielen schuin.

di sep 20, 2011 08:05

De boutgaten van de verbinding veerpoot/ fusee uitvijlen (3 van de 4) en je Camber is ineens wel instelbaar. :wink:

Anders zou je met meer negatief camber, met de sporing af moeten gaan wijken van de originele gegevens.
Bij meer negatief camber, zou je de auto meer toespoor moeten geven (of minder uitspoor) om het schuin afslijten van de banden tegen te gaan.
De absolute slijtage is dan natuurlijk wel wat meer, dan bij wielstanden volgens het boekje. :wink: (maar hij ligt wel weer nóg beter op de weg.)
Het zijn origineel maar 2 bouten waarmee je veerpoot aan je fusee vast zit en je wilt alleen de bovenste uitvijlen als je het zo doet. Je kan ook zgn "camberbouten" kopen.

Als je meer negatief camber zet, moet je juist meer uitspoor zetten om schuin afslijten te compenseren. Dat komt doordat je ook caster hebt en de wielen dus over een ander punt draaien dan jij nu in gedachten hebt. Als je met dit soort dingen gaat beginnen slijten inderdaad je banden als een malle. Voor een normale straatauto zou ik het lekker origineel laten, wel zo goedkoop en comfortabel.

Is er al een update over wat de oorzaak was en is het al opgelost?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Voorwielen schuin.

di sep 20, 2011 22:37

Als je meer negatief camber zet, moet je juist meer uitspoor zetten om schuin afslijten te compenseren. Dat komt doordat je ook caster hebt en de wielen dus over een ander punt draaien dan jij nu in gedachten hebt.
Het zal mij verbazen.... maar zien doet geloven en een mens is nooit te oud om te leren.....
(bij de Alfa trans-axles werkt het beslist wel, zoals ik schreef, maar ja, dat is natuurlijk geen 145) ;)

Komt bij, dat het grootste slijtage bij een straatauto natuurlijk in de rechte lijn gebeurt.
Dat bij negatief camber de binnenkant meer slijt is vast niet de discussie, de foto's spreken boekdelen.
Dat bij toespoor de buitenkant harder gaat slijten t.o.v de binnenkant, heb ik zelf ondervonden.... ik ga er voor het gemak maar vanuit, dat verreweg het grootste deel van die slijtage plaats vond in recht lijn, aangezien ik de auto in kwestie all-round gebruik.

Idd, nu ik er over nadenk heeft de 145 maar twee gaten. Ik was even in de war met 33/ sud. :oops: Ik heb bij onze 145 dan ook het bovenste gat uitgevijld.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”