Heeft ook echt wel met nauwkeurigheid tijdens de bouw en keuze voor oplossingen te maken. Alhoewel het natuurlijk specifieke voorbeelden zijn, lijkt het wel algmeen te zijn:
- bij de dagelijkse Beier zit geen enkele roest op de bodem door gebruik van goede coating en afweking. Let wel: ook deze auto's staan bekend op problemen (uitgescheurde montagepunten subframe, roestende remleidingen)
- bij het rijdende boudoir (Lancia Ypsilon) worden in de wielkuipen kunststof wielkuipen gebruikt. Prima gedaan met nette kunststfmontagepunten in de koets (moest deze demonteren voor de distributiewissel), maar daarachter kwam toch een partij zand/grond/vuil vandaan. Dat is een aardige reden tot roest.
Bij eerder genoemd Duits product hebben ze deze kuipen niet, maar is het geluid van buitenaf echt minder.
Het genoemde probleem bij Opel en MB is bekend. Ook hier door kostenbesparing op de productie krijg je deze ellende.
Wat me wel tegenvalt is dat een vrij recente auto (2004) en de voorbeelden eruit zien als mijn 75 uit 1985 met 15 jaar verwaarlozing op dat vlak.
Niet zo vreemd dat mensen geen Fiat producten (meer) kopen.
Maar goed, dit is vrij off-topic. Lijkt me zinvol om de roest eens goed te (laten) bekijken en de gepaste actie te ondernemen. Uit ervaring weet ik dat even wat smeren meestal wel kan als de roest echt oppervlakkig is. Daarnaast zijn de genoemde afwaterkanalen ook een nader onderzoek waard.
Groet,
Rob