Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: roestbescherming GT (937)

zo dec 08, 2013 16:41

Heeft ook echt wel met nauwkeurigheid tijdens de bouw en keuze voor oplossingen te maken. Alhoewel het natuurlijk specifieke voorbeelden zijn, lijkt het wel algmeen te zijn:

- bij de dagelijkse Beier zit geen enkele roest op de bodem door gebruik van goede coating en afweking. Let wel: ook deze auto's staan bekend op problemen (uitgescheurde montagepunten subframe, roestende remleidingen)
- bij het rijdende boudoir (Lancia Ypsilon) worden in de wielkuipen kunststof wielkuipen gebruikt. Prima gedaan met nette kunststfmontagepunten in de koets (moest deze demonteren voor de distributiewissel), maar daarachter kwam toch een partij zand/grond/vuil vandaan. Dat is een aardige reden tot roest.

Bij eerder genoemd Duits product hebben ze deze kuipen niet, maar is het geluid van buitenaf echt minder.

Het genoemde probleem bij Opel en MB is bekend. Ook hier door kostenbesparing op de productie krijg je deze ellende.

Wat me wel tegenvalt is dat een vrij recente auto (2004) en de voorbeelden eruit zien als mijn 75 uit 1985 met 15 jaar verwaarlozing op dat vlak.

Niet zo vreemd dat mensen geen Fiat producten (meer) kopen.

Maar goed, dit is vrij off-topic. Lijkt me zinvol om de roest eens goed te (laten) bekijken en de gepaste actie te ondernemen. Uit ervaring weet ik dat even wat smeren meestal wel kan als de roest echt oppervlakkig is. Daarnaast zijn de genoemde afwaterkanalen ook een nader onderzoek waard.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 990
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: roestbescherming GT (937)

zo dec 08, 2013 21:31

Lipjes zijn zoals ik begrepen heb nodig voor het productieproces, om te zorgen dat dompelbadwater er uit kan lopen.
Als ze nodig waren voor ventilatie of ontdooid sneeuwwater af te voeren dan hadden ze de antidreunmat er vast niet overheen geplakt :?
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 11:05

Bedoel je antidreunmat in de vorm van bitumen, of die soort van steenwol-achtige matten die onder de vloerbedekking zit? Want die steenwol gaat namelijk best wel meuren na verloop van tijd, omdat het niet echt lekker kan ademen door de vloerbedekking, want die vloerbedekking heeft namelijk een soort PVC-achtige basislaag, en lijkt in niets op de vloerbedekking die men in huis gebruikt die vaak een (ademende) geweven structuur heeft. Ondertapijt in huis kan daardoor beter ademen en zal niet zo snel gaan ruiken, en zeker niet schimmelen. In mijn arbeidsverleden als automonteur heb ik regelmatig mogen aanschouwen dat er onder het ''boventapijt'' complete penicilline-kwekerijtjes schuil gaan.. daarom lijkt het mij zinvol die lipjes niet volledig dicht te maken, zelfs als zijn die dingen voor de fabriek bedoelt voor het productieproces. Bedenk ook dat men in Italie een klimaat heeft waar je niet zo snel het dauwpunt bereikt in een auto(condens). Overigens probeer ik alleen maar een advies te geven, wat een ieder daarmee doet mag hij/zij helemaal zelf uitmaken...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 15:47

@PM ik zou de bodem idd maar kaal halen als ik de voorbeelden zo zie….

Die lipjes zitten er idd voor productiedoeleinden (afwatering tijdens dompelbad) en hebben daarna geen functie meer. Afwatering vanuit het interieur via de bodem van de auto is alleen nodig bij Land Rovers en cabrios. Je kunt ze dus gerust dichtlassen. Maar je kunt ze ook gewoon open laten, ze zijn namelijk niet de oorzaak van dit roestprobleem…

Is wel een erg slecht ontwerp, zo met die richels in de bodem. Daardoor heb je met een niet optimaal productieproces grote kans dat je niet het hele oppervlak mooi bereikt tijdens je reiniging en voorbehandeling en daarna je e-coat behandeling. En dan nog het probleem van de coating op de bodem, die krijg je er (in een productieomgeving waar de lopende band zo snel mogelijk gaat) nooit goed op met die richels. En als het vervolgens ook nog maar een klein beetje krimpt, of de bodem beweegt wat, dan komt het makkelijk los van het plaatwerk. En dan heb je dus een ideale omgeving voor roestvorming. En dan hebben ze ook nog eens niet verzinkt staal gebruikt op de bodemplaten…. Ai aai…

Is een 166 ook zo slecht?
GT 1600 Junior

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 15:59

Die is goed.

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 17:51

Die is beter, bij een 166 vallen alleen regelmatig gaten in dorpels, roest op puntlassen, radiatorframes etc etc, bodem zelf roest weinig.

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 18:08

Veren en remleidingen zijn ook roestgevoelig bij een 166. Verder heb ik geen problemen met roest bij mijn 166. Gelukkig :D
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 18:11

Nou , ik ken nog wel wat plekken bij een 166 :lol: , heb er al wat gehad.

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

Re: RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 18:43

Nou , ik ken nog wel wat plekken bij een 166 :lol: , heb er al wat gehad.
nou vertel :?:
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 18:56

De schokdempers en de wielkuipen zijn verwijderd en daar zie je ook in de veertorens wat oppervlakkige roest. Lijkt me geen slecht idee om deze ook aan te pakken als je er nog jaren plezier wil van hebben.
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 19:00

Nou , ik ken nog wel wat plekken bij een 166 :lol: , heb er al wat gehad.
nou vertel :?:
Pb

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: roestbescherming GT (937)

ma dec 09, 2013 19:16

Pb terug
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Terug naar “Algemene Technische vragen”