Rens 1.7QV
Guru
Guru

RE: LPG problemen.

ma dec 19, 2005 23:24

Er schiet me nog even iets te binnen:

De auto rijdt alleen niet op gas als de motor koud is???
Wanneer die afslaat op gas heb je moeite om te starten op benzine of hij loopt in ieder geval moeilijk???

Dan is denk ik je verdamper versleten is. Deze slijten gewoon. Nu is de buitentemperatuur een stuk lager en er moet extra gas gegeven worden omdat en terwijl de motor nog koud is, dan krijgt de verdamper het erg moeilijk. Wanneer de motor warm is, wordt de verdamper op temperatuur gehouden door je koelwater, zoals ik het lees doet die het dan wel goed.
Wanneer die na het stilvallen op gas op benzine moeilijker start, zal de verdamper tijdens de koude start te veel gas afgeven, waardoor die er niet goed op kan lopen. Hierdoor wordt het ook moeilijker om op benzine te lopen in het begin, omdat die niet op een dubbel mengsel kan lopen. Na wat gas geven is het gas weg en loopt die gewoon op benzine. Maar op benzine loopt die wel goed??????, want dat is wel een belangrijke voorwaarde.

Er staat hier een topic op het forum van een 164 TS gas, misschien kun je dat eens doorlezen en wat informatie uithalen, kun je wel vinden met de search. Dat topic is namelijk aanleiding van onze 164 TS die ook slecht op gas liep. Dat deed die ook eerst alleen met koude motor en daarna werd het steeds erger, maar een nieuwe verdamper bood uiteindelijk uitkomst.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

di dec 20, 2005 01:12

Verstuiver injector verhaal klopt!

Maar Rens, let wel op dat een LPG installatie GEEN koudloop verrijking heeft!!!
LPG heeft GEEN choke!! LPG is dankzij de verdamper al verdampt! Dus de zogeheten choke ve LPG systeem heeft eigenlijk alleen als functie de slangen tot de motor met gas te vullen...
Als de motor koud meer gas krijgt dan warm verzuipt i onmiddelijk op gas! En verzuipen op gas is hardnekkiger dan op benzine!

Verstuiver vervangen... de vraag is dus welke?? ik denk dat bedoeldt wordt de injectoren van het BENZINE systeem omdat die lekken en er dus op twee barndstoffen tegelijk gedraait wordt wat weer het verzuipen teweeg brengt..
Versleten verdamper... ik zal niet zeggen dat het niet kan maar op dit moment denk ik nog steeds dat de injectoren getest moeten worden op lek en de ontsteking.
Daarnaast kan een 4 gas test bij het omschakelen op LPG wel eens iets aan het licht brengen!

Een AMS Vialle instalatie heeft volgens mij een C5 verdamper... met die twee afstelschroefjes waarvan niemand snapt hoe ze werken ;)

Maar goed ik kan er ook naast zitten hoor :)

Soulfly
Member
Member
Contacteer: ICQ

di dec 20, 2005 11:21

Kan 't ook niet zijn dat de verdamper vervuild is?

In dat geval is 't (bij een warme verdamper) 2 boutjes aan de onderzijde losdraaien (bakje d'r bij... wordt vies) en de prut eruit laten lopen.
Dit heeft bij mij al eens het probleem opgelost.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: LPG problemen.

di dec 20, 2005 11:36

Verstuiver injector verhaal klopt!

Maar Rens, let wel op dat een LPG installatie GEEN koudloop verrijking heeft!!!
LPG heeft GEEN choke!! LPG is dankzij de verdamper al verdampt! Dus de zogeheten choke ve LPG systeem heeft eigenlijk alleen als functie de slangen tot de motor met gas te vullen...
Als de motor koud meer gas krijgt dan warm verzuipt i onmiddelijk op gas! En verzuipen op gas is hardnekkiger dan op benzine!
Oke LPG heeft dus geen koudloop verrijking. De rest van je verhaal snap ik, weer wat geleerd.

Ik kan er natuurlijk ook naast zitten, maar waarom zou die injectors alleen lekken bij koude motor?? Want bij warme motor loopt die wel op gas. Of denk je dat de injectors nog even blijven lekken nadat die overschakelt naar LPG. Is natuurlijk een mogelijkheid, alleen dan snap ik niet waarom die daar alleen last van heeft wanneer de motor koud is.
Als ik op Benzine start loopt ie eerst wat onrustig maar na wat dotten gas gaat het beter. Vervolgens schakel ik na een tijdje tijdens het rijden over op LPG. Ik heb dan geen probleem.
Zet ik de auto neer en wordt de motor koud begint het van voren af aan. Voor alle dat getest en gereset had ik dit dus helemaal niet. starten op LPG en lopen....
Maar hoe zou je trouwens kunnen testen of die niet op een dubbel mengsel loopt?? Zo'n systeem start toch eerst op benzine en schakelt dan over naar LPG. Zo'n systeem kun je toch niet starten op LPG??? Of kan dat wel als je de stekkertjes van de injectors loshaalt??

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 20, 2005 21:50

@Rens: Tijdens starten net zo lang/ vaak op het tiptoetsje drukken, totdat het lampje groen blijft tijdens starten. Normaal wordt deze rood zodra je de sleutel in start stand draaid en start ie dus op benzine. :o

Heb ik ook van Andretti gehoord en indretijd nog met succes toegepast ook! :wink:
(leuke typefout trouwns, ik laat het gewoon staan)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

di dec 20, 2005 22:00

:jumping:

klopt idd Alles andro!!!

;)

Dat is de manier om op LPG te starten!

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do dec 22, 2005 22:38

Is het al opgelost??? Ik ben wel benieuwd geworden.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

tugor

za jan 07, 2006 01:42

Hoi, die oude lpg systemen moet je hanmatig eerst op benzine starten bij koude motor. Het beste is sávonds als je thuiskomt, de laatste paar 100meter op benzine te schakelen, zodat je s'morgens gelijk opstart, dan na 'n paar km op 'n rechte stuk over op gas.
Wanneer je koelwater warm is of bij warmer weer zal ie wel makkelijker op gas starten en lopen.
Wanneer de verdamper kapot is, zal ie bij warme motor ook niet stationair lopen en gelijk afslaan.
Was ook benieuwd hoe het gegaan is.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: LPG problemen.

za jan 07, 2006 10:52

Hoi, die oude lpg systemen moet je hanmatig eerst op benzine starten bij koude motor. Het beste is sávonds als je thuiskomt, de laatste paar 100meter op benzine te schakelen, zodat je s'morgens gelijk opstart, dan na 'n paar km op 'n rechte stuk over op gas.
Wanneer je koelwater warm is of bij warmer weer zal ie wel makkelijker op gas starten en lopen.
Wanneer de verdamper kapot is, zal ie bij warme motor ook niet stationair lopen en gelijk afslaan.
Was ook benieuwd hoe het gegaan is.
Wanneer je LPG-installatie goed is, is dat helemaal niet nodig. Bovendien als je verdamper niet goed werkt, kan het nog heel goed, dat die met warme motor wel op LPG loopt.

Maar ik ben bang dat we het antwoord niet meer te horen krijgen.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”