Koen
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Dieselklop?

ma apr 25, 2005 17:56

Om te beginnen zou ik toch minimum 1 x per jaar mijn olie vervangen als ik jou was, veel km's gereden of niet.

Flush: motor warmdraaien, flush erbij dan nog ongeveer een tiental minuten laten draaien en dan de olie aflaten en nieuwe erin.
Nee, ik heb de 33 al een 2 jaar stil staan eigenlijk, met af en toe even starten en netjes warm laten lopen en voordat de 33 bij mij kwam had ze waarschijnlijk ook al een jaar stilgestaan maar de olie is wel zwart. Maar de APK is eindelijk een beetje inzicht maar ik moet binnenkort dr nog een halfuurtje naar een lasser rijden en dat doe ik liever niet met deze olie dus zoiezo andere olie erin. Maar het blokje zal wel smerig zijn van binnen (smeriger dan bij andere auto's) dus weet ik nog steeds niet zeker of ik dat flushen wel zou doen (ivm verstoppingen van oliekanalen bijv). Ik gooi er binnenkort zowieso andere olie in, al is het alleen voor dat kleine stukje rijden en daarna nog terug naar huis maar ik doe dat gewoon met 'Gamma' olie en eenmaal thuis gooi ik er wel Castrol in en vervang ik het oliefilter. Dan zou ik dus die flush kunnen gebruiken bij die wissel maar vraag het me nog steeds af of ik dit wel zou moeten doen.
Je kan je idd afvragen of die flush effectief helpt. Heb daar zelf ook mijn bedenkingen bij, maar baat het niet schaadt het niet. Al helpt het maar een klein beetje, dan helpt het toch nog altijd een klein beetje.

Als het al 2 jaar geleden is dat de olie en filter vervangen zijn, dan is de kans groot dat je filter ook verstopt zit en dat deze dus niet meer filtert (laat nog olie door door bypasklep) dus zeker ook vervangen. Ik zou de olie en filter vervangen vooraleer je begint te rijden. Als je toch van plan bent de olie te verversen met Gamma olie, waarom vervang je hem dan niet onmiddellijk met goede olie en met filter? Volgens je huidige planning moet je 2 x je olie vervangen, is twee keer werk en kost ook dubbel.

Als je nog vragen hebt, maak dan effe zelf een topic, anders vervuil je het mijne :wink:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Koen
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Dieselklop? Hoor zelf eens ...

ma apr 25, 2005 18:03

Klepspeling even meten zou idd het uitsluitsel kunnen geven.
Valt niks te meten bij hydraulische stoters. Eigenlijk nooit begrepen, dat systeem van montage (die koppen die d'r af moeten) . een 16V heeft WEL klepdeksels.
He, stelletje Sjefke van Oekels... :wink:

Als je toch bij de nokkenas kunt komen, kun je toch ook kijken/voelen, meter OF er klepspeling is.................
En: Natuurlijk heeft een hydraulische stoter geen klepspeling, maar als hij dus niet goed is heefi ie dat dus wel en weet je ZEKER dat dat de herrieschopper is....... Duidelijk zo.... :?: .:biggrin: :wink:

En als dat blok nog niet serieus warm is gereden ( Min 15 minuten RIJDEN) zou ik dat eerst maar eens gaan doen.....en dan eens weer kijken...
De motor heeft al wel degelijk minimum 15 min gereden en heeft nog altijd hetzelfde probleem. Ik stel me alleen de vraag of ik hem nog wat meer kans moet geven om er vanzelf (met het additief dus) door te komen, ik weet dus niet hoelang dat spul nodig heeft vooraleer het werkt (als het überhaupt werkt)

Op je suggestie om de speling te meten: zie antwoord van Michel.

effe off topic: ons zomaar Sjef van Oekel noemen ... :evil:, als je nu nog zou zeggen Bert en Ernie tot daar aan toe ... :blue_lol:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Dieselklop? Hoor zelf eens ...

ma apr 25, 2005 18:34

Sjef is kewl !

Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 25, 2005 20:17

effe off topic: ons zomaar Sjef van Oekel noemen ... :evil:, als je nu nog zou zeggen Bert en Ernie tot daar aan toe ... :blue_lol:
Helemaal mee eens. Eddy Wally dan maar weer? :D

Huib
Guru
Guru

ma apr 25, 2005 21:24

@Koen

wat heb je er voor olie ingegooid? Te dikke olie kan natuurlijk ook de tikkende stoters veroorzaken.

Het verschil tussen een uitgelopen lagers en tikkende kleppen is eenvoudig te maken. Het geluid van uitgelopen lagers is belastingafhankelijk, die hoor je bij stationair soms niet eens. Een tikkende klep blijft hetzelfde geluid maken, ongeacht of je gas geeft. Alleen de frequentie van het getik gaat natuurlijk met het toerental mee omhoog.

Ik zou met deze auto gewoon eerst een paar keer een flink stuk gaan rijden. Die nokkenassen heb je echt niet zomaar aan gort. Als beginnend sleutelaar (toch?) heb je de neiging om snel grote problemen te zien, wat dan achteraf best wel weer mee kan vallen.

Mocht het toch nodig zijn om het blok open te maken valt het werk ook wel mee, met z'n tweeen kun je één kop in een avondje wel verwisselen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Koen
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 25, 2005 21:39

@ Huib: heb er halfsynthetische 10w40 in gegooid.

Ben daarnet nog effe eens goed gaan rijden, een dik half uur (nadat ie op bedrijfstemperatuur was) en heb hem ook wel eens goed zijn sporen gegeven. Heb de indruk (maar kan een indruk zijn) dat het weer iets geminderd is.

Volgens mij zijn het de kleppen. Gaat idd met de toeren mee omhoog, maar het wordt niet erger als ie meer toeren maakt (wordt dus niet erger of luider). Ik ga dan ook hem maar een paar dagen de tijd geven om zich zelf te genezen, lukt het niet, dan weten we weer wat doen.

Zoals je ook zegt Huib, hoe meer technische bagage ik krijg, hoe meer ik idd vanalles begin te horen. Paranoia ben ik dan soms.

Ik hou jullie op de hoogte.
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Huib
Guru
Guru

ma apr 25, 2005 22:14

@Zoals je ook zegt Huib, hoe meer technische bagage ik krijg, hoe meer ik idd vanalles begin te horen. Paranoia ben ik dan soms.
Ik weet er alles van, na 5 jaar alfa rijden en sleutelen begint het gelukkig een beetje minder te worden. En dan ga je alleen maar meer genieten :driving:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 25, 2005 22:21

Ik weet er alles van, na 5 jaar alfa rijden en sleutelen begint het gelukkig een beetje minder te worden. En dan ga je alleen maar meer genieten :driving:
Erg hé ! :lol: Blij dat wij niet de enigen zijn ! En dat vertrouwen ! Toen ik vrijdagavond met de 33 tot bij koen reed (z'n 15 km hier vandaan, langs een donkere, verlaten snelweg), was ik er niet gerust in ! met een auto waar ik toch redelijk wat aan vervangen / uit elkaar gehaald heb ! :?
Maar stilaan groeit dat vertrouwen toch ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Koen
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 25, 2005 23:18

Erg hé ! :lol: Blij dat wij niet de enigen zijn ! En dat vertrouwen ! Toen ik vrijdagavond met de 33 tot bij koen reed (z'n 15 km hier vandaan, langs een donkere, verlaten snelweg), was ik er niet gerust in ! met een auto waar ik toch redelijk wat aan vervangen / uit elkaar gehaald heb ! :?
Maar stilaan groeit dat vertrouwen toch ;)
Wetende dat jij aan de wagen gesleuteld hebt, zou ik ook niet gerust zijn :wink:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 26, 2005 08:40

't verontrust me vooral dat jij er zelfs maar bij in de buurt geweest bent ! 8)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

martijnQV

di apr 26, 2005 20:47

een 33 wil koud toch wel eens tikken... bij mijn 33 16 v hoor je koud soms ook een tikje bij de linkerkop... ik dacht dat het iets met de 'bovenliggende' nokkenassen te maken heeft en zolang je niks hoort bij een warme motor je je geen zorgen hoeft te maken...

als mijn blokje eenmaal lekker warm is hoor je helemaal niks meer...

Koen
Advanced Member
Advanced Member

di apr 26, 2005 21:41

als mijn blokje eenmaal lekker warm is hoor je helemaal niks meer...
Ik wel dus :cry:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R

Terug naar “Algemene Technische vragen”