Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: startperikelen 75. zie post 21-6 Toch een startknop?

za jun 30, 2012 15:25

Startknop heb ik inmiddels in huis. denk morgen aan de slag te gaan hiermee..
Wordt vervolgt

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

Re: RE: startperikelen 75. zie post 21-6 Toch een startkno

za jun 30, 2012 18:22

Je kunt een extra draad trekken vanaf een punt dat 12v krijgt als het de auto op contact staat naar de schakelaar en die vervolgens naar de draad laten lopen die normaal de startmotor bedient (of het extra startrelais). je krijgt dan een extra mogelijkheid om 12v op de draad (en de startmotor)te zetten.
Het grappige is,

Ik had een loze stekker gevonden, die geen 12V geeft zonder contact, en wel 12v mét contact..
Deze dus op de startknop aangesloten, en de startknop op het draadje dat mijn extra startrelais aanstuurt.

Starten met contactsleutel ging nu wel, maar drukte ik op de startknop ging er enkel een choke lampje op de AR-control branden :P
toen de verlichting van de klok geprobeerd, ook niks.. ik beide gevallen komt er op het stekkertje wat op mn startrelais zit wél 12V aan, maar starten deed hij dus niet... Vreemd?


Toen even een draad van de accu naar de startknop, en toen startte hij wel met de knop...
Maar het liefst wil ik dat je de startmoter niet kan laten draaien zonder contactsleutel..

Waar kan ik het beste stroom vandaan halen? of doe ik iets verkeerd?

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: startperikelen 75. zie post 21-6 Toch een startknop?

zo jul 01, 2012 13:15

Iets met ampére?!

Is al opgelost in ieder geval. heb nu de groen zwarte draad van mn contactslot afgetapt.
Nu maar kijken of, wanneer hij niet start, het met de knop wel lukt..

Wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: startperikelen 75. zie post 21-6 Toch een startknop?

di okt 16, 2012 18:41

Vreemd,

Ik blijf kloten met starten..
Startknop zit er nu in, ik haal 12V weg bij een draad die op contact stroom krijgt. en de draad vanaf de startknop gaat naar mijn extra -relais.

Nu het volgende: Warme start blijft klote, ondanks het extra relais.
Wanneer de auto warm is en niet start via het contactslot dan probeer ik dus de startknop, en als de auto na een kort ritje niet bloedheet is start hij met startknop wel en met contactslot niet..
Is de auto wel erg warm, na snelwegkilometers bijvoorbeeld dan start hij via contactslot & startknop allebei niet.

Heeft de startmoter dan nog een beetje extra stroom nodig om wel te functioneren?
Komt het wel eens vaker voor dat het extra-relais niet voldoende helpt bij warm starten?
En heeft het zin om een draad vanaf de accu direct naar de startknop te trekken. en dan naar mn extra relais of naar de startmoter zelf?

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

zo okt 21, 2012 12:54

Als ik een draad vanaf de accu naar mijn startknop trek,
moet de draad vanaf de startknop dan naar het extra relais? of juist direct op de startmoter zelf?

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

zo okt 21, 2012 15:13

vanaf de startknop (of contactslot) naar het extra relais. Vanuit het relais naar de startmotor.
Heb je wel de directe 12v+ op het relais staan? en ook een goede massa op het relais?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

zo okt 21, 2012 18:06

de startknop en contactslot lopen nu beiden naar het extra relais.
En het relais krijgt direct 12v en heeft goede massa.

Het vreemde is, dat wanneer de auto een beetje warm is en het starten niet via het contactslot gaat, het soms wel via de startknop wil....



p.s. de warme start heeft een tijdje wél goed gewerkt, toen het extra relais er net aan hing :?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

zo okt 21, 2012 21:48

Hoor je nu wel de startmotor rondgaan, maar de motor niet, misschien?? (ja, dat kan)
Zo ja, dan zoek je eigenlijk verkeerd en is de bendix aan het overlijden.
Zo nee, of mocht je twijfelen, trek een draad rechtstreeks van accu naar startmotor. Uiteraard wel met auto in vrij (!) en op contact.
Draad wel meteen weer los natuurlijk, dus ik zou de stekker aan de startmotor doen en het uiteinde op de pluspool houden. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

ma okt 22, 2012 17:32

nee, de startmotor draait niet.

En die rechtstreekse draad vanaf de accu naar de startmotor, daar kan dan toch een startknop tussen?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

ma okt 22, 2012 20:52

nee, de startmotor draait niet.

En die rechtstreekse draad vanaf de accu naar de startmotor, daar kan dan toch een startknop tussen?
Dat zou kunnen. Je hebt dan wel een schakelaar nodig die voldoende vermogen aankan.

Zelf ben ik na nogmaals doorlezen van het topic niet overtuigd van de startmotor zelf. Niet alleen het aandrijvende deel is van belang maar ook de Bendix. Die zorgt uiteindelijk voor het inschakelen van de startmotor. Een ander ding is de aarding van de motor aan de carroserie. Als daar iets niet goed gaat, dan zal de startmotor ook een probleem geven.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

di okt 23, 2012 09:23

inderdaad massa aan de startmotor checken als je dat nog niet gedaan hebt.
een slechte massa kan inconsistent starten tot gevolg hebben.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

di okt 23, 2012 09:27

Waar zit bij een 75 eigenlijk de massakabel voor het motorblok?

Bij een 105je weet ik hem blindelings te vinden... maar bij een 75?????
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

di okt 23, 2012 09:35

Vaak ligt die nog in Arese. :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

di okt 23, 2012 16:01

Ben hem op de 1.8 ie die ik had nooit tegengekomen.

Op mijn 75 2.0 uit 1986 zat deze wel tussen blok en carrosserie. De strip zat onder het inlaatspruitstuk vast en zat ergens naast de motorsteun op de koets.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: startperikelen 75. vraag: 16-10

di okt 23, 2012 17:57

Naar mijn beste weten, hoort er een geweven aarding strip te zitten tussen vliegwielbehuizing en stuurhuis.
Aan de rechterkant van de auto/ het blok iig., met een bout onder de startmotor.

;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”