Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Vraagje waterpomp

di mar 08, 2005 21:11

Snaar is net vernieuwd (geluid was er voordien ook) en spanning staat op 1 cm bij duimdruk...
Kan idd. ook dynamo zijn, moeilijk te horen zo....
waterpomp zelf draait niet stroef rond, maar ook niet TE vlot....zoals het hoort dus eigenlijk...
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Vraagje waterpomp

di mar 08, 2005 21:13

Bij een (bijna) defecte waterpomp kun je speling voelen op het asje. Meestal gaan ze ook lekken.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Vraagje waterpomp

di mar 08, 2005 21:15

Geen van beide kunnen vaststellen.
Lagertje dynamo dan maar ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Vraagje waterpomp

di mar 08, 2005 21:46

Als je wil weten waar het geluid vandaan komt dan moet je een lange schroevendraaier of iets dergelijks tegen je dynamo houden en als je je oor tegen het handvat drukt, dan hoor je het geluid dat door de dynamo wordt geproduceerd. Oppassen voor de draaiende delen en ongeisoleerde draden. Zo kan je ook luidruchtige injectoren of andere geluids producenten opsporen. En je snapt het, hoe langer de schroevendraaier, hoe minder je moet bukken.

Even terug komen op je waterpomp, je kan lang doorrijden met een pomp die herrie maakt, een kapotte pomp herken je snel, je maakt de v-snaar los en als je speling op de poelie voelt dan moet je gaan sleutelen. In het hand boek wordt het zo simpel omschreven, boutjes losmaken en je trekt de pomp eruit......
Vergeet het maar je moet hier zeker een volle dag voor uittrekken want de aluminium pomp zit lekker gecorrodeerd in het gietijzeren blok. Eerst moet je elleboogruimte maken distributieriem, radiator en front demonteren daarna volgt het betere boor, zaag, hak en breekwerk. En dan moet je nog oppassen dat er geen aluminium brokken en ander spul in je blok achter blijft.
Als alles gelukt is, schoongemaakt en gespoeld is kan je weer gaan monteren.

Succes met de speurtocht.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Vraagje waterpomp

di mar 08, 2005 21:53

Dat klopt ja! Daar heb ik mij jaren gelden ook eens in vergist!! "Effe" de waterpomp vervangen... Jezus wat een drama was dat. :cry:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Vraagje waterpomp

di mar 08, 2005 21:54

Thanks don, met die info kan ik wel wat !
Speling op de poelie is er niet, vanmiddag snaar d'r af gehad.
En dat ie akelig vast kan zitten, daar had ik helaas al van gehoord :( Daarom dat ik geen zin had 'm meteen te vervangen toen ik m'n D-riemen gedaan heb.

Die tip met de schroevedraaier probeer ik morgen !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”