Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: De beste bougie...?!

wo mar 25, 2009 20:54

ik vroeg het ook in verband met de gegeven interval is toch al gauw 40000km en bij de ts 16v hebben ze het zelfs over 100000km!

wat moet ik daar van denken dan?
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: De beste bougie...?!

wo apr 15, 2009 11:31

Omdat bougies snel vervuilen en daarom slechter presteren worden de bougies in de racerij veelvuldig vervangen.
Als bougies vervuilen neemt de werking af.
Een geringe afname van de werking is geen probleem bij normaal gebruik.
Na 10000 km zullen "normale " bougies veel slechter presteren, maar de vonk is nog zo goed dat je dit als bestuurder niet merkt.
Na 20.000 km zul je meestal een duidelijk verschil merken tussen de oude en nieuwe bougies.

Moderne long-live-bougies kunnen veel langer in een blok blijven zitten.
Sommige hebben een groter zelf-reinigend-vermogen of zijn minder gevoelig voor mechanische verstelling.

Deze voordelen hebben ook een keerzijde vaak in de vorm van een moeilijker startende verbranding.

Op benzine werken deze bougies prima, maar op LPG kunnen zij nog al eens problemen geven.

Of een bougie vervangen moet worden kun je alleen zien als je de motor aan een test-computer hangt.

Laatst was er nog een Range Rover van een klant uit Noorwegen in de werkplaats.

Een jaar geleden heb ik de ontsteking in orde gemaakt.
Nu liep de auto niet meer zo goed.
De computer gaf aan dat de bougies niet goed waren.
Na verwijdering bleek de afstelling 50% te zijn verlopen (15% boven fabrieksafstelling) en de electrische weerstand was met 250% toegenomen en de vonk tijd was nog maar 30% van wat het kon zijn en dat na 27.000 km.
Mijn advies was om de bougies ieder 10.000km te vervangen en volgens mijn specificaties af te stellen.

Na vervanging van 8 bougies liep de wagen weer als nieuw.

Hugo

IwemaLPG

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: De beste bougie...?!

wo apr 15, 2009 12:34

Moderne long-life bougies hebben 1 en soms beide electroden uitgevoerd in een speciaal metaal. Platina is vrij bekend voor de 16V twinsparks, tegenwoordig wordt ook vaak iridium toegepast. Omdat beide metalen ontzettend goed tegen corrosie en erosie kunnen worden de electroden veel dunner uitgevoerd. Daardoor zijn ze veel sneller op temperatuur en eventuele vervuiling die op zou bouwen verdwijnt weer, net als bij een "normale" bougie. Hierdoor zul je ook bij koude start en bij LPG met zo'n moderne long-life bougie een betere vonk krijgen dan met een "normale" bougie.

Op zich zijn ook motorblokken waar door de fabrikant destijds "normale" bougies voor voorgeschreven zijn prima op deze moderne bougies te draaien. Let wel op wat de fabrikant van de bougies als vervangend type aangeeft. Soms past een bougie wel, maar is de warmtegraad of de plaats waar de vonk precies ontstaat net even anders. Een goed voorbeeld is de V6 uit de 155, daar kan je prima NGK BPR7EIX in zetten in plaats van de standaard BPR7E. Deze iridium bougies gaan volgends de fabrikant 100.000 km mee, net zo lang als de platina bougies voor de 16V TS.
Laatst gewijzigd door WhizzMan op wo apr 22, 2009 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4250
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

RE: De beste bougie...?!

wo apr 22, 2009 16:22

Naar aanleiding van dit topic dan maar overgestapt op NGK (BPR7ES) en zondagochtend, toen we klaar stonden om te vertrekken naar de Branato, was één van die *%@# bougie's al kapot :(
Dan maar snel weer Golden Lodge gekocht en ondertussen draait de motor weer als een vroeger :-)
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: De beste bougie...?!

wo apr 22, 2009 17:31

Naar aanleiding van dit topic dan maar overgestapt op NGK (BPR7ES) en zondagochtend, toen we klaar stonden om te vertrekken naar de Branato, was één van die *%@# bougie's al kapot :(
Dan maar snel weer Golden Lodge gekocht en ondertussen draait de motor weer als een vroeger :-)
En dan krijgt de bougie de schuld ??? ( 10 tegen 1 porcelijntje gescheurd tgv foutieve montage og laten vallen ij eigen beheer of bij de leverancier.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: De beste bougie...?!

wo apr 22, 2009 18:47

Naar aanleiding van dit topic dan maar overgestapt op NGK (BPR7ES) en zondagochtend, toen we klaar stonden om te vertrekken naar de Branato, was één van die *%@# bougie's al kapot :(
Dan maar snel weer Golden Lodge gekocht en ondertussen draait de motor weer als een vroeger :-)
En dan krijgt de bougie de schuld ??? ( 10 tegen 1 porcelijntje gescheurd tgv foutieve montage og laten vallen ij eigen beheer of bij de leverancier.)
idd, ik blijf het zelf moeilijk vinden om een bougie goed de monteren, met name de demontage zonder breuk... wat doe ik fout?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: De beste bougie...?!

wo apr 22, 2009 19:57

Naar aanleiding van dit topic dan maar overgestapt op NGK (BPR7ES) en zondagochtend, toen we klaar stonden om te vertrekken naar de Branato, was één van die *%@# bougie's al kapot :(
Dan maar snel weer Golden Lodge gekocht en ondertussen draait de motor weer als een vroeger :-)
En dan krijgt de bougie de schuld ??? ( 10 tegen 1 porcelijntje gescheurd tgv foutieve montage og laten vallen ij eigen beheer of bij de leverancier.)
idd, ik blijf het zelf moeilijk vinden om een bougie goed de monteren, met name de demontage zonder breuk... wat doe ik fout?
Zorgen dat de draad goed schoon is helpt al. Dat begint door voor demontage het gat goed schoon te blazen met perslucht. Verder helpt een goede bougiesleutel ook een boel. netjes recht indraaien en de momentsleutel gebruiken om het laatste stukje te draaien, dan zitten ze nooit te strak of te los.

Bij een warme motor willen de bougies ook een stuk makkelijker los. Let wel op, je brandt zo je handen.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: De beste bougie...?!

wo apr 22, 2009 21:24

dank voor de tips :wink:

nog een tip voor een goede sleutel?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: De beste bougie...?!

wo apr 22, 2009 21:52

dank voor de tips :wink:

nog een tip voor een goede sleutel?
Een sleutel welke een rubber inlay heeft rond het porcelijntje en liefst ook nog een kogelgewricht in zich heeft. Met een losse dop op een pijp is het zaak dat de pijp onder alle omstandigheden recht op de bougie blijft. Gebruik je een ratel op de pijp dan is de kans behoorlijk groot dat je de pijp en dus ook de dop iets scheeftrekt en daar houden porcelijntjes niet van..... :? Bij even snel wisselen gaat het vaak fout als je niet weet waarop te letten.
Accepteer ook nooit bougies waarvan je ziet- en/of het vermoeden hebt dat iemand deze heeft laten vallen. In de meeste gevallen is een valpartij "einde-over-en-sluiten" voor de bougie.

Nieuwe bougies indraaien?? Handvast draaien tot de pakkingring aanligt en dan 3/4 slag verder. Is altijd goed. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: De beste bougie...?!

do apr 23, 2009 08:10

okee :thumbs:

ik gebruikte altijd een ratel :oops:

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: De beste bougie...?!

do apr 23, 2009 08:51

ik gebruikte altijd een ratel :oops:
Ik ook, en ik heb nog nooit een bougie om zeep geholpen daarmee. Ik heb dan wel inderdaad een dop met een rubberen Inlay. Als je gewoon een beetje oplet kan er mijn inziens weinig fout gaan, als je erbij kunt met de handen vind ik het altijd wel prettig om ze er het eerste stuk met de hand in te draaien zodat ik zeker weet dat hij recht zit, maar je kunt er niet altijd even goed bij natuurlijk...
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: De beste bougie...?!

do apr 23, 2009 09:18

Een handig trucje als je moeilijk erbij kan komen bij het indraaien, is een stuk benzineslang op de bougie schuiven. Daarmee voorkom je dat je hem er scheef inzet.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: De beste bougie...?!

do apr 23, 2009 12:06

Ik gebruik ook altijd een ratel, maar dan wel in combinatie met een verlengstuk met 'kogelkop'. Soort ingebouwd knietje, heel handig. :idea: Of dop-knietje-verlengstuk-ratel. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

RE: De beste bougie...?!

do apr 23, 2009 17:38

Dus een bougie kapot is per definitie porcelein kapot en je moet je schroefdraad reviseren?
Weer wat geleerd....

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: De beste bougie...?!

do apr 23, 2009 18:09

Dus een bougie kapot is per definitie porcelein kapot en je moet je schroefdraad reviseren?
Weer wat geleerd....
Schroefdraad defekt?? Waar gaat het over???
Porcelijntje: Idd 10 tegen 1 slaat die wel door ja. Maar ja als auto- didact heb je kennelijk nooit een pocelijntje kapot omdat je jezelf aangeleerd hebt de bougies er op de meest veilige wijze in te draaien. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”